TaxFax nro 37 • 18.6.2021
Reaaliaikainen tietojenvaihto Suomen ja Viron välillä
Verohallinto tiedottaa (linkki), että Verohallinto on aloittanut yhdessä Viron Vero- ja tullihallituksen kanssa reaaliaikaisen tietojenvaihdon. Tämä tehostaa verovalvontaa, säästää resursseja ja parantaa asiakaspalvelua.
Tietoja on vaihdettu aikaisemminkin, mutta manuaalisesti käsiteltävien kyselyiden kautta. Tammikuusta 2021 lähtien Suomi on saanut Virosta reaaliaikaista tietoa veroveloista. Tänä vuonna molempien maiden verohallinnot laajentavat tietojenvaihdon myös arvonlisäverotietoihin ja palkansaajien tulotietoihin.
Reaaliaikainen tietojenvaihto helpottaa rajat ylittävien verorikkomusten tutkimista ja mahdollistaa tehokkaamman yhteistyön.
Viivästyskorko ja veron palautukset maksujärjestelyssä
Tasavallan presidentti on vahvistanut määräaikaisen lainmuutoksen (He 75/2021, VaVM 8/2021), jonka mukaan maksujärjestelyn kohteena olevalle verolle laskettava viivästyskorko on 2,5 prosenttia. Laki on voimassa 31 päivään elokuuta 2021.
Myös veronkantolakia on muutettu siten, että veron palautuksia ei väliaikaisesti käytetä huojennetun maksujärjestelyn kohteena olevan veron suoritukseksi. Muutos on voimassa 31.12.2021 asti.
Muutokset liittyvät toimiin, joilla helpotetaan pitkittyneen covid-19-pandemian ja rajoitustoimenpiteiden vuoksi taloudellisiin vaikeuksiin ajautuneiden yritysten tilannetta.
Uutta oikeuskäytäntöä
Rakennuksen ikäalennuksen määrä oli tulkittava verovelvollisen eduksi
A Oy:n omistamat kolme osittain maan alla sijaitsevaa metroasemarakennusta oli kiinteistöverotuksessa arvostettu liikenteen rakennuksina. Asiassa oli ratkaistavana, sovellettiinko näihin rakennuksiin varojen arvostamisesta verotuksessa annetun lain 30 §:n 1 momentin 1 kohdassa säädettyä kivisen asuin-, toimisto- ja muun niihin verrattavan rakennuksen yhden prosentin suuruista ikäalennusta vai mainitun momentin 2 kohdan mukaista kivisen myymälä-, varasto-, tehdas-, työpaja-, talous- ja muun niihin verrattavan rakennuksen neljän prosentin suuruista ikäalennusta.
Korkein hallinto-oikeus totesi, että huolimatta arvostamislain 30 §:n 1 momentissa erikseen mainittujen rakennusten vähälukuisuudesta pääsääntöisesti kaikki rakennukset ovat verrattavissa johonkin lainkohdassa mainittuun rakennukseen.
Korkein hallinto-oikeus katsoi kuitenkin, etteivät nyt kysymyksessä olevat metroasemarakennukset olleet käyttötarkoituksensa ja rakenteensa osalta verrattavissa mihinkään arvostamislain 30 §:n 1 momentissa mainittuun rakennustyyppiin. Tässä tilanteessa ikäalennus oli viime kädessä määriteltävä ratkaisemalla asia verovelvollisen eduksi. Tämän vuoksi metroasemarakennuksiin oli sovellettava neljän prosentin suuruista ikäalennusta. Äänestys 3–2 (perusteluista). Kiinteistöverotus vuodelta 2016.
KHO 14.6.2021 T: 366 eli vuosikirjassa KHO:2021:79