Maanantaina 25.8. veroneuvontamme on poikkeuksellisesti auki vain klo 9–11.

TaxFax nro 64 • 11.11.2021

OmaVerossa käyttökatko uudistumisen takia

Verohallinto tiedottaa, että OmaVerosta julkaistaan uusi versio 22.11.2021. Tämän vuoksi OmaVerossa on käyttökatko, joka alkaa torstaina 18.11. klo 15.30 ja päättyy maanantaina 22.11. klo 12. Käyttökatkon aikana OmaVeroon ei voi kirjautua eikä sen kautta voi hoitaa mitään veroasiaa.

Uuden version myötä OmaVeron ulkoasu uudistuu ja käytettävyyttä parannetaan. 

OmaVeron näkymät mukautuvat jatkossa käytetyn laitteen mukaan. OmaVero toimii siis aiempaa paremmin mobiililaitteilla, kuten kännykällä tai tabletilla.

Yritysasiakkaat voivat 22.11. alkaen ilmoittaa ja tarkistaa käyttämänsä verkkolaskuosoitteen OmaVerossa kohdassa Asiakastiedot. Lisäksi toteutetaan API-rajapinta, jonka kautta tilitoimistoasiakkaat voivat ilmoittaa Verohallinnolle useamman asiakkaan verkkolaskuosoitetiedot kerralla.

Uutta verokorttia haettaessa voi valita OmaVerossa verokorttihakemuksen lyhyen version. Lyhyttä versiota voi käyttää, kun verokortille ilmoitetaan:

  • palkkaa
  • etuutta, kuten ansiosidonnaista päivärahaa
  • opintorahaa
  • asunnon ja työpaikan välisiä matkakuluja
  • työmarkkinajärjestöjen jäsenmaksuja.

Ajoneuvojen hankinta- ja muuntotuki

Hallitus on antanut lakiesityksen (He 215/2021), jossa esitetään ajoneuvojen hankinta- ja muuntotukia vähäpäästöisille ajoneuvoille (linkki).  Esityksen mukaan nykyisten täyssähköisten henkilöautojen ja kaasukuorma-autojen hankintatukien sekä henkilöauton muuntotukea jatkettaisiin vuosina 2022 ja 2023. Lisäksi tukea voisi saada sähkökäyttöisen kuorma-auton hankintaan vuosina 2022 ja 2023 sekä sähkö- tai kaasukäyttöisen pakettiauton hankintaan vuonna 2022.

Tuen myöntämisestä vastaisi Liikenne- ja viestintävirasto Traficom. Täyssähköisen henkilöauton tukea haettaisiin hankinnan jälkeen. Pakettiauton ja kuorma-auton hankintatuen hakijan tulisi toimittaa hakemus ennen ajoneuvon hankintaa Liikenne- ja viestintävirastolle.

Vähäpäästöisen henkilö-, paketti- ja kuorma-auton hankinnan tuet

1) Nykyisen täyssähköisen henkilöauton hankintatuen jatkaminen

Kuten nykyisin, tukea voitaisiin myöntää kokonaiskustannuksiltaan enintään 50 000 euroa maksavan täyssähköauton hankintaan 2 000 euroa. Tukea voisivat hakea yksityiset henkilöt.

2) Nykyisen henkilöauton muuntotuen jatkaminen

Kuten nykyisin, tukea voitaisiin myöntää 200 euroa, kun bensiiniauto konvertoidaan etanolikäyttöiseksi ja 1000 euroa, kun auto konvertoidaan kaasukäyttöiseksi.

3) Uusi sähkökäyttöisen pakettiauton hankintatuki

Tuki olisi sähkökäyttöisen pakettiauton hankintaan porrastetusti kokoon perustuen 2 000, 4 000 tai 6 000 euroa. Tukea voisivat hakea sekä yksityiset henkilöt että yritykset.

4) Uusi kaasukäyttöisen pakettiauton hankintatuki

Tuki olisi 2 000 euroa. Tukea voisivat hakea sekä yksityiset henkilöt että yritykset.

5) Uusi sähkökäyttöisen kuorma-auton hankintatuki

Tukea voitaisiin myöntää sähkökäyttöisen kuorma-auton hankintaan ajoneuvon kokoon perustuen 6 000-50 000 euroa. Tukea voisivat hakea sekä yksityiset henkilöt että yritykset.

6) Nykyisen kaasukäyttöisen kuorma-auton hankintatuen jatkaminen

Tukea voitaisiin myöntää paineistettua kaasua käyttävän kuorma-auton hankintaan 2000, 4000 tai 6000 euroa ja nesteytettyä kaasua käyttävän kuorma-auton hankintaan 14 000 euroa. Tukea voisivat hakea sekä yksityiset henkilöt että yritykset. Nykyisin tuki on paineistettua kaasua käyttävän kuorma-auton hankintaan 5000 euroa ja nesteytettyä kaasua käyttävän kuorma-auton hankintaan 12 000.

Rahanpesu ja asiakkaan tunteminen

Valtioneuvosto tiedottaa antaneensa asetuksen (linkki)  menettelyistä asiakkaan tuntemiseksi ja riskitekijöistä rahanpesun ja terrorismin rahoittamisen estämisessä. Asetuksen avulla ilmoitusvelvollisen on aikaisempaa helpompaa arvioida, missä tilanteissa esimerkiksi asiakkaan kohdalla riskitekijät voivat olla vähäisiä tai suurempia. Asetus tulee voimaan 1.1.2022.

Rahanpesulaki velvoittaa ilmoitusvelvollisen, eli esimerkiksi luottolaitoksen, tuntemaan asiakkaansa. Toimenpiteitä asiakkaan tuntemiseksi on noudatettava riskiperusteiseen arviointiin pohjautuen koko asiakassuhteen ajan. Rahanpesulain mukaan vähäriskisissä tilanteissa voi noudattaa yksinkertaistettua tuntemismenettelyä, ja suuremman riskin tilanteissa tuntemismenettelyä tulee tehostaa.

Sisällysluettelo