TaxFax nro 65 • 17.11.2021
Työeläkemaksut 2022
Sosiaali- ja terveysministeriö tiedottaa, että vuoden 2022 työeläkevakuutusmaksut on vahvistettu (linkki).
Vuonna 2022 työntekijän eläkelain mukainen keskimääräinen työeläkevakuutusmaksu on 24,85 prosenttia palkasta. Maksu on 0,45 prosenttiyksikköä korkeampi kuin vuonna 2021, koska vuoden 2022 maksu sisältää vuonna 2020 voimassa olleen tilapäisen työnantajamaksun alennuksen ensimmäisen takaisinmaksuerän 0,45 prosenttiyksikköä.
Maatalousyrittäjän eläkelain mukainen perusprosentti ja yrittäjän eläkelain mukainen työeläkevakuutusmaksuprosentti ovat ensi vuonna 24,10 prosenttia ja 53-62 -vuotiaiden korotettu maksu 25,60 prosenttia. Nämä maksuprosentit ovat samat kuin vuonna 2021.
Työntekijöiden eläkevakuutusmaksu on ensi vuonna 7,15 prosenttia ja 53-62 -vuotiaiden korotettu työeläkevakuutusmaksu 8,65 prosenttia. Nämä maksuprosentit ovat samat kuin vuonna 2021.
Työnantajan keskimääräinen maksu vuonna 2022 on 17,4 prosenttia. Vuonna 2020 työeläkevakuutusmaksun tasoa alennettiin koronaepidemian vuoksi poikkeuksellisesti kesken vuotta. Työeläkemaksua alennettiin 1.5.2020 alkaen 2,6 prosenttiyksikköä ja alennus oli voimassa vuoden 2020 loppuun asti.
Maksunalennus kohdistui työeläkevakuutusmaksun työnantajan osuuteen, eikä alennuksella ollut vaikutusta työntekijän työeläkevakuutusmaksuun. Työeläkemaksun alennuksesta syntynyt vaje maksukertymään kuoletetaan korottamalla työnantajan työeläkevakuutusmaksua vuosina 2022-2025 siten, että tilapäisen alennuksen vaikutus saadaan täysimääräisesti kompensoitua. Vuonna 2022 keskimääräistä työnantajan maksua korotetaan tämän takia 0,45 prosenttiyksikköä.
Kansainvälisen palvelukaupan arvonlisäverotus
Verohallinto on julkaissut 15.11.2021 päivätyn ohjeen Palvelujen ulkomaankaupan arvonlisäverotus (linkki). Aikaisempaa saman nimistä ohjetta on päivitetty erityisjärjestelmien ja verottomien tavarakuljetuspalveluiden osalta. Lisäksi ohjeeseen on lisätty etäopetuspalveluita käsittelevä osio (7.7.1).
Etäopetuspalvelut
Etäopetuspalvelut voivat olla sähköisinä palveluina pidettäviä etäopetuspalveluita tai muita etäopetuspalveluita. Etäopetuspalveluiden arvonlisäverokäsittelyn ratkaisemiseksi on ensin määritettävä, millaisesta etäopetuspalvelusta on kyse.
Sähköiset etäopetuspalvelut
Sähköisillä etäopetuspalveluilla tarkoitetaan sellaisia etäopetuspalveluja, jotka suoritetaan internetin tai sähköisen verkon välityksellä ja joiden luonteesta johtuu, että ne ovat pääasiassa automatisoituja ja vaativat vain vähän ihmisen osallistumista eikä niitä voida suorittaa ilman tietotekniikkaa.
Elinkeinonharjoittajalle myytyihin sähköisiin etäopetuspalveluihin sovelletaan myyntimaan yleissääntöä. Sähköinen etäopetuspalvelu on tällöin myyty maassa, jonne ostaja on sijoittautunut. Kun sähköinen etäopetuspalvelu myydään kuluttajalle, soveltuu myyntiin sähköisiä palveluja koskeva erityinen myyntimaasäännös. Kuluttajalle myyty sähköinen etäopetuspalvelu on siten myyty Suomessa silloin, kun palvelu luovutetaan ostajalle, joka on sijoittautunut Suomeen tai jonka kotipaikka tai vakinainen asuinpaikka on Suomessa.
Muut kuin sähköiset etäopetuspalvelut
Sähköisten etäopetuspalveluiden lisäksi voidaan myydä muunlaisia etäopetuspalveluita. Sähköisiin palveluihin eivät kuulu sellaiset opetuspalvelut, joissa opettaja toimittaa kurssimateriaalin internetin välityksellä tai joihin osallistutaan etälinkin kautta. Tällaisia voivat olla esimerkiksi perinteisesti läsnäolotilaisuuksina järjestettyjen tilaisuuksien, kuten seminaarien ja konferenssien kaltaiset tilaisuudet, joihin osanottajat osallistuvat etälinkin kautta.
Elinkeinonharjoittajalle sekä kuluttajalle luovutettu oikeus pääsyyn opetustilaisuuteen on myyty Suomessa, jos tilaisuus järjestetään täällä. Kun etäopetustilaisuuden järjestäjä on Suomessa ja kaikki etäopetustilaisuuden esiintyjät sekä etäopetustilaisuutta seuraavat henkilöt ovat myös Suomessa, opetustilaisuus tapahtuu Suomessa ja myynnistä niin elinkeinonharjoittajalle kuin kuluttajalle tulee suorittaa Suomen arvonlisävero.
Joissakin tilanteissa etäopetustilaisuuksien esiintyjät ja osallistujat voivat olla sijoittautuneet myös useampaan kuin yhteen EU-maahan. Opetustilaisuuden ei voida tällöin katsoa tapahtuvan Suomessa, vaikka etäopetuksen järjestäjä olisikin sijoittautunut Suomeen. Kyse on tällöin yleissäännöksen alaisesta palvelusta, jolloin elinkeinonharjoittajalle tapahtuvan myynnin myyntimaa määräytyy sen perusteella, mihin ostaja on sijoittautunut ja kuluttajalle tapahtuvan myynnin myyntimaa määräytyy sen perusteella, mihin myyjä on sijoittautunut.
Johdannaisten verotus
Verohallinto on julkaissut 15.11.2021 päivätyn ohjeen Johdannaisten verotus (linkki). Aikaisempaa ohjetta on päivitetty Keskusverolautakunnan ratkaisun KVL 1/2021 perusteella. Ratkaisun mukaan luovutustappioon rinnastetaan myös johdannaissopimuksen raukeamisesta tai siitä aiheutunut tappio, jos sillä käydään kauppaa ETA-alueen ulkopuolella säänneltyihin markkinoihin rinnastuvalla markkinalla. Rinnastamisen edellytyksenä on, että kyseisen markkinapaikan toiminnasta säädetään laissa ja että markkinapaikka toimii kyseisen maan viranomaisvalvonnan ja viranomaissääntelyn alaisina vastaavasti kuten säännellyt markkinat ETA-alueella.