TaxFax nro 27 • 26.4.2022
Kotitalousvähennys
Verohallinto on julkaissut 13.4.2022 päivätyt ohjeet:
- Kotitalousvähennys verotuksessa (linkki). Ohjetta on päivitetty vuoden 2022 alusta voimaantulleiden muutosten perusteella.
- Kotitalousvähennys tavanomaisesta kotitalous-, hoiva- ja hoitotyöstä (linkki). Ohjeen lukua 4, joka käsittelee tukien vaikutusta vähennykseen, on päivitetty. Kotitalousvähennystä ei myönnetä, jos välittömästi samaa työsuoritusta varten on saatu omaishoidon tukea, kunnan myöntämä sosiaali- ja terveydenhuollon palveluseteli, lasten kotihoidon ja yksityisen hoidon tuesta annetussa laissa tarkoitettua tukea tai julkisesta työvoima- ja yrityspalvelusta annetun lain mukaista palkkatukea. Sanalla välittömästi ei säännöksessä viitata tuen saamisen ajankohtaan vaan kyseiseen työhön saatavaan tukeen.
Kotitalousvähennyksen enimmäismäärä on väliaikaisesti nostettu 3 500 euroon vuodessa, jos verovelvollinen teettää joko kotitalous-, hoiva- tai hoitotyötä verovuosina 2022-2023 tai luopuu öljylämmityksestä verovuosina 2022-2027.Tällöin kotitalousvähennyksenä voi vähentää enintään 60 prosenttia ennakkoperintärekisteriin kuuluvalle yrittäjälle tai yritykselle maksetusta työkorvauksesta tai 30 prosenttia maksetun palkan määrästä sekä palkan sivukulut.
Kotitalous-, hoiva- tai hoitotyön ja öljylämmityksestä luopumista koskevaan vähennyksen korotettuun 3 500 euron enimmäismäärään voi sisältyä muiden kotitalousvähennykseen oikeuttavien töiden vähennyskelpoisia kustannuksia enintään 2 250 euroa. Muista vähennykseen oikeuttavien töiden kustannuksista vähennyskelpoista on enintään 40 prosenttia ennakkoperintärekisteriin kuuluvalle yrittäjälle tai yritykselle maksetusta työkorvauksesta tai 15 prosenttia maksetun palkan määrästä sekä palkan sivukulut.
Ensiasunnon varainsiirtoverovapaus
Verohallinto on julkaissut 22.4.2022 päivätyn ohjeen Ensiasunnon verovapaus (linkki). Aikaisempaa saman nimistä ohjetta on päivitetty:
Lukua (2.4) on täsmennetty rakennettavan asuinrakennuksen käyttöönottohetken osalta. Ensiasunnon hankittavaa asuntoa koskevan edellytyksen katsotaan täyttyneen, kun viranomaiselta on saatu lupa ottaa asuinrakennus vakituiseen asumiskäyttöön. Tämä lupa saadaan usein jo käyttöönottokatselmuksella ennen loppukatselmusta.
Lukuun 2.5 on lisätty, että kuuden kuukauden määräaika asunnon ottamisesta omaan vakituiseen asumiskäyttöön lasketaan uudiskohteissa omistusoikeuden siirtymisestä.
Lukuun 5.3 on tarkennettu palautushakemuksen tekemiselle annettua määräaikaa, kun ensiasunto on ostetulle tontille rakennettava asuinrakennus. Määräaika lasketaan ensiasunnon käyttöönotosta, joka uudisrakennuksen osalta katsotaan täyttyneen tehdyn käyttöönottokatselmuksen yhteydessä.
Uutta oikeuskäytäntöä
Vähennettyä ostoihin sisältyvää arvonlisävero ei tarvinnut oikaista saneerausohjelman perusteella
A Oy oli ollut joutumassa maksukyvyttömyystilaan, minkä johdosta oli aloitettu käräjäoikeuden päätöksellä saneerausmenettely. Käräjäoikeus oli vahvistanut A Oy:tä koskevan saneerausohjelman.
Vahvistetun saneerausohjelman mukaan tietty prosenttiosuus vakuudettomasta saneerausvelasta leikattiin, kuitenkin siten, että ennen leikkausta velkojilla oli mahdollisuus konvertoida tämä osuus saneerausvelasta A Oy:n osakkeiksi. A Oy:n yhtiökokouksella oli saneerausohjelman mukaan velvollisuus päättää suunnatusta osakeannista, jossa velkojat saattoivat merkitä A Oy:n osakkeita. Velkojan merkintäoikeuteen liittyi ehto velkojan saatavan käyttämisestä osakkeen merkintähinnan kuittaamiseen. Lopulle vakuudettomasta saneerausvelasta vahvistettiin maksuohjelma. Mikäli velkoja ei halunnut konvertoida osuutta saneerausvelasta A Oy:n osakkeiksi ja jätti käyttämättä oikeutensa merkitä A Oy:n osakkeita, leikattiin tämä osuus saneerausvelasta lopullisesti.
Saneerausohjelman piiriin kuuluvia vakuudettomia velkoja olivat muiden velkojen ohella A Oy:n ostovelat, jotka liittyivät A Oy:n tekemiin arvonlisäverollisiin kotimaan ostoihin. Velkojat eli myyjät olivat aikanaan suorittaneet tavaroiden ja palvelujen myynnistä arvonlisäveroa, jonka A Oy oli vähentänyt omassa arvonlisäverotuksessaan.
Keskusverolautakunta katsoi, että ennakkoratkaisuhakemuksessa kuvatuissa olosuhteissa tapahtuvaa käräjäoikeuden vahvistamaan saneerausohjelmaan perustuvaa saatavan leikkausta ei voitu pitää AVL 78 §:n 1 momentin 1 kohdassa tarkoitettuna myyjän ostajalle antamana oikaisueränä, vaan kyse oli AVL 78 §:n 1 momentin 3 kohdassa tarkoitetusta luottotappiosta. A Oy:llä ei siten ollut AVL 118 §:n 1 momentin mukaista velvollisuutta oikaista ostoihinsa sisältyneen arvonlisäveron vähennystä tilanteessa, jossa arvonlisäverollisen ostovelan velkoja jätti käyttämättä tälle yrityssaneerausohjelmassa vahvistettua oikeutta konvertoida osan saatavastaan A Oy:n osakkeiksi. Ennakkoratkaisu ajalle 1.4.2022–31.12.2023.
Keskusverolautakunta 1.4.2022 nro 16 (ei lainvoim.)