TaxFax nro 34 • 17.5.2022
Varainsiirtoverotus kiinteistön luovutuksessa
Verohallinto on julkaissut 12.5.2022 päivätyn ohjeen Varainsiirtovero kiinteistön luovutuksessa (linkki). Aikaisempaa saman nimistä ohjetta on päivitetty.
Varainsiirtoveroilmoitus
Varainsiirtoverotuksen ilmoittamista käsittelevässä luvussa 3.1 on tarkennettu varainsiirtoveroilmoituksen antamisen määräaikaa koskevaa ohjeistusta seuraavasti: jos ilmoitus annetaan vasta lainhuudon hakemisen jälkeen, on se annettu myöhässä ja tästä laiminlyönnistä voidaan määrätä myöhästymismaksu tai veronkorotus.
Vastikkeen määrittäminen
Ohjeen lukuun 4.1 on lisätty korkeimman hallinto-oikeuden päätöksen KHO 2022:31 johdosta tekstiä henki- ja eläkevakuutuskantojen luovutuksista ja niistä maksettavasta varainsiirtoverosta. Vakuutuskantojen vastuuvelkojen katteina olleiden kiinteistön ja arvopapereiden omistusoikeuden siirrosta katsottiin suoritetuksi varainsiirtoverolaissa tarkoitettua muuta vastiketta, kun luovutuksensaajana toiminut vakuutusyhtiö oli luovutusten yhteydessä ottanut vastattavakseen vakuutuskannan vakuutusvelasta ja luovuttajana toiminut vakuutusyhtiö oli tällöin vapautunut vastuuvelasta vakuutuksenottajiin nähden.
Vaihto
Vaihtoa käsittelevän ohjeen lukuun 6 on lisätty tekstiä tilanteesta, jossa vaihdon kohteiden käyvät arvot poikkeavat toisistaan eikä tätä arvoa ole tasattu välirahaa maksamalla. Lisäksi on korostettu sitä, että vaihdossa veropohjaksi katsotaan aina luovutetun omaisuuden käypä arvo eikä omaisuuden arvon voida sopia olevan käypää arvoa alempi. Jos vaihdettavien omaisuuserien arvot poikkeavat toisistaan, voi erotuksen osalta olla kysymys lahjasta.
Vaihtokirjalla ei voi sopia, että vastikkeena luovutetun omaisuuden arvoa alennettaisiin sen käyvästä arvosta esimerkiksi perintö- ja lahjaverolain ¾-säännöksen perusteella. Vaihdossa veropohjaksi katsotaan aina vastikkeena luovutetun omaisuuden todellinen käypä arvo.
Yhteisomistussuhteen purkaminen
Yhteisomistussuhteen purkamista käsittelevää lukua 7.1 on täydennetty esimerkillä tilanteesta, jossa kiinteistöjen yhteisomistuksen purkaminen käsitellään verotuksellisesti vaihtona.
Maankäyttösopimukset
Maankäyttösopimuksia käsittelevän luvun 7.3 sanamuotoa on selkeytetty. Jos yksityisen maapohjan omistajan ja kunnan välillä tehty vaihto liittyy maankäyttösopimuksen toteuttamiseen, maapohjan omistajan kunnalle luovuttamasta maa-alueesta on varainsiirtoverolain tarkoittamaa vastiketta enintään se osuus, minkä arvo vastaa kunnalta saadun maa-alueen arvoa. Siltä osin kuin kunnalle luovutetun maa-alueen arvo ylittää kunnalta saadun maa-alueen arvon, on kyse maankäyttösopimuksessa sovitun korvauksen suorittamisesta, josta ei tule suorittaa varainsiirtoveroa.
Kaupan purku
Kaupan purkua käsittelevään lukuun 7.5. on lisätty tekstiä tehokkaan luopumisen seurauksista. Tehokkaan luovutuksen purkamisen seurauksena luovutuksen kohteen omistus palautuu luovuttajalle, eikä kyse ole uudesta luovutuksesta. Tehokas luovutuksen purkaminen myös poistaa luovutukseen liittyvät varainsiirtoveroseuraamukset. Tämä tarkoittaa kaupanpurkutilanteessa alkuperäisen myyjän kannalta sitä, että myyjän ei ole suoritettava varainsiirtoveroa kiinteistöstä, joka palautuu hänelle tehokkaan kaupan purun seurauksena. Alkuperäisellä myyjällä ei tällöin ole myöskään varainsiirtoveroilmoituksen antamisvelvollisuutta.
Hevostoimialan arvonlisäverotus
Verohallinto on julkaissut 17.5.2022 päivätyn ohjeen Hevostoimialan arvonlisäverotuksesta (linkki).
Myös hevostoimialalla on arvioitava, harjoitetaanko toimintaa liiketoiminnan muodossa, vai jääkö toiminta satunnaisuuden tai pienimuotoisuuden johdosta arvonlisäverolain soveltamisen ulkopuolelle. Liiketoiminnan muodossa tapahtuvaa toimintaa ei ole esimerkiksi yhtiön osakkaan tai yrittäjän yksityisessä intressissä harjoitettu toiminta.
Hevostoimintaa tarkastellaan kokonaisuutena laajemmin sen arvioimiseksi, käytetäänkö hevosia tosiasiallisesti jatkuvaluontoisessa tulonsaantitarkoituksessa eli arvonlisäverollisessa liiketoiminnassa. Kokonaisarvioinnissa voidaan tällöin ottaa huomioon muun ohella asiakaskunnan suuruus ja toiminnasta kertyneiden tulojen määrä.
Hevostoiminnan pitkäjänteisyys ja toiminnan erityisluonne huomioon ottaen ensimmäisten toimintavuosien tappiollisuutta ei voida pitää poikkeuksellisena ja yksistään ratkaisevana seikkana. Yrittäjän tulee kuitenkin esittää konkreettisia suunnitelmia toiminnan harjoittamisesta liiketoiminnan muodossa. Verohallinto voi edellyttää objektiivista näyttöä siitä, että toimintaa tullaan harjoittamaan tai harjoitetaan liiketoiminnan muodossa. Toiminnan aloitusvaiheessa tällaista objektiivista selvitystä voi olla esimerkiksi rahoittajille annettu selvitys toiminnan luonteesta ja laajuudesta.