Maanantaina 25.8. veroneuvontamme on poikkeuksellisesti auki vain klo 9–11.

TaxFax nro 36 • 27.5.2022

Maatalouden energiatuotteista energiaveron lisäpalautusta

Tasavallan presidentti on vahvistanut lainmuutoksen maataloudessa käytettyjen eräiden energiatuotteiden valmisteveron palautuksesta annetun lain 4 §:n muuttamisesta (He 52/2022).

Lain mukaan maataloudenharjoittajille maksetaan energiaveron lisäpalautusta EU:n vähimmäisverotasoon asti vuoden 2021 aikana maataloudessa käytetyistä energiatuotteista. Käytännössä palautusta maksetaan kevyestä ja raskaasta polttoöljystä sekä R-luokan biopolttoöljystä. Lisäpalautusta maksetaan kevyestä polttoöljystä 14,80 senttiä litralta, R-luokan biopolttoöljystä 6,35 senttiä litralta ja raskaasta polttoöljystä 17,17 senttiä kilogrammalta. Lakia sovelletaan, kun veron suorittamisvelvollisuus on syntynyt lain voimaantulopäivänä tai sen jälkeen. Laki tuli voimaan 25 päivänä toukokuuta 2022.

Maatalouden tuotantorakennuksille kiinteistöverotukea

Hallitus esittää (HE 82/2022), että maatalouden tuotantorakennusten kiinteistöveroon myönnettäisiin tukea vuonna 2022. Tuki koskisi ainoastaan maatalouden tuotantorakennuksia, ei maapohjaa eikä metsätalouden tuotantorakennuksia. Tuen määrä olisi enintään 35 000 euroa. Verohallinto poistaisi kiinteistöveron maksuvelvoitteen alennusta vastaavalta osalta ja palauttaisi suoritetun veron.

Tuen edellytyksenä olisi se, että rehujen, poltto- ja voiteluaineiden, sähkön ja lannoitteiden osuus maatalouden menoista ennen varauksia, poistoja ja korkokuluja on vähintään 15 prosenttia. Lait on tarkoitettu tulemaan voimaan 31.8.2022. Kiinteistöverolain muuttamista koskeva laki on tarkoitettu olemaan voimassa 31.12.2022 saakka.

Verohallinto julkaisi lainmuutosta koskevan tiedotteen (linkki). Tiedotteen mukaan tuki toimisi siten, että maataloudenharjoittajalle määrättyä kiinteistöveroa pienennetään tuen määrällä. Jos asiakas on jo maksanut kiinteistöveron, hän saa kiinteistöveron palautusta. Edellytyksenä palautukselle on se, että asiakkaalla ei ole muita veroja maksamatta tai muita esteitä palautukselle. Jos kiinteistöveroa on vielä maksamatta, kiinteistöveron määrä alenee tuen verran.

Kiinteistöveroon liittyvää tukea ei myönnetä automaattisesti, vaan sitä täytyy itse hakea. Tämänhetkisen tiedon mukaan tukea voisi hakea syyskuun puolivälistä lokakuun loppuun saakka. Aikataulu tarkentuu myöhemmin.

Hakemus on tehtävä sähköisesti OmaVerossa, jotta hakemukset saadaan käsiteltyä mahdollisimman pian. Jos käytät veroasioissasi asianhoitajaa, huolehdi sähköisen asioinnin valtuudet kuntoon hyvissä ajoin.

Tukipäätökset tehdään Verohallinnossa marras-joulukuun vaihteessa. Kiinteistöveron maksamisen eräpäivä voi olla jo ennen tukipäätöksen saamista. Maksa kiinteistövero tällöin normaalisti aiemman kiinteistöveropäätöksesi mukaan, kunnes saat hyväksytyn päätöksen tuesta. Verohallinto julkaisee tuen hakemisesta tarkemmat ohjeet vero.fi:ssä elokuussa.

Yrityssaneeraus ja yksityishenkilön velkajärjestely

Tasavallan presidentti on vahvistanut yrityssaneerausta ja yksityishenkilön velkajärjestelyä koskevien lakien muutokset (He 238/2021).

Yrityksen saneerauksesta annettuun lakiin lisättäisiin direktiivissä edellytetyt säännökset uudesta varhaisesta saneerausmenettelystä. Velallinen voisi hakeutua tähän menettelyyn, kun velallinen ei ole vielä maksukyvytön vaan vasta maksukyvyttömyyden uhkaama. Myös nykyinen yrityssaneerausmenettely pysyisi voimassa ja sitä kutsuttaisiin jatkossa perusmuotoiseksi saneerausmenettelyksi. Se voitaisiin aloittaa, jos velallinen on maksukyvytön tai tietty määrä velkojia puoltaa hakemusta.

Yksityishenkilön velkajärjestelystä annettuun lakiin tehtäisiin useita muutoksia yritystoiminnassa epäonnistuneiden yrittäjien velkajärjestelyyn pääsyn helpottamiseksi ja uuden alun nopeuttamiseksi. Velkajärjestelyn edellytykset ja esteperusteet olisivat jatkossa aikaisempaa kevyemmät ja velkajärjestelyhakemus voitaisiin tehdä konkurssimenettelyn vaiheesta riippumatta. Konkurssiin asetetun velallisen tiedonsaantia velkajärjestelyyn hakeutumisen mahdollisuudesta parannettaisiin. Lakiin tehtäisiin lisäksi kansallisista muutostarpeista johtuvia muutoksia, joiden tavoitteena on helpottaa velallisten pääsyä velkajärjestelyyn ja selviytymistä maksuohjelmasta. Suurinta osaa ehdotuksista sovellettaisiin kaikkiin velallisiin riippumatta siitä, ovatko he harjoittaneet elinkeinotoimintaa.

Rajat ylittävien hybridijärjestelyjen verotus

Verohallinto on päivittänyt aiempaa samannimistä ohjettaan Eräiden rajat ylittävien hybridijärjestelyjen verotus (linkki). Ohjeessa käsitellään verovuodesta 2020 alkaen sovellettavien eräiden rajat ylittävien hybridijärjestelyiden verotuksesta annetun lain (1567/2019) säännösten ja kansainvälisen kaksinkertaisen verotuksen poistamisesta annetun lain (1552/1995) hybridisiirtoon liittyvien säännösten soveltamista. Ohjeeseen on lisätty 1.1.2022 voimaan tulleen käänteisen hybridiyksikön tulo-osuuden verottamista koskeva luku 9.

Uutta oikeuskäytäntöä

Pikaruokaravintolan luovuttamaan leluun ei sovellettu liittymisperiaatetta arvonlisäverotuksessa

A Oy toimi pikaruokaravintolana ja myi ruoka-annoksia ateriakokonaisuuksina. Lastenateriaan sisältyi hampurilainen, ranskalaiset perunat ja juoma sekä kausittain vaihtuva lelu. Vuonna 2015 yhtiön myymä lastenateria maksoi 4,95 euroa ja vastaava ateriakokonaisuus ilman lelua 4 euroa. Lelun hinta erikseen myytynä oli 2 euroa.

Koska lastenateriaa ja sen yhteydessä luovutettua lelua ei voitu arvonlisäverotuksessa pitää yhtenä kokonaisuutena, yhtiön oli suoritettava lastenaterian yhteydessä luovutetun lelun myynnistä arvonlisäveroa yleisen 24 prosentin verokannan mukaan. Arvonlisäverotus verokaudelta 9/2015.
Äänestys 3–2.

KHO 23.5.2022 T H1516 eli vuosikirjassa KHO 2022:58

Sisällysluettelo