Maanantaina 25.8. veroneuvontamme on poikkeuksellisesti auki vain klo 9–11.

TaxFax nro 40 • 10.6.2022

Matkakuluvähennyksen korotus

Tasavallan presidentti on vahvistanut tuloverolain väliaikaisen muutoksen(He 37/2022, VaVM 9/2022), jonka perusteella asunnon ja työpaikan välisten matkakustannuksien matkakuluvähennyksen enimmäismäärä korotetaan 7 000 eurosta 8 400 euroon. 

Lisäksi lakia muutetaan siten, että kilometrikohtaisen matkakuluvähennyksen määrä omalla autolla kuljettaessa on 0,30 euroa kilometriltä ja käyttöetuautolla kuljettaessa 0,24 euroa kilometriltä silloin, kun halvimpana kulkuneuvona pidetään muuta kuin julkista kulkuneuvoa. Verohallinto määrittää edelleen tarkemmin muiden kulkuneuvojen perusteella myönnettävän matkakuluvähennyksen kilometrikohtaisista laskentaperusteista silloin, kun halvimpana kulkuneuvona pidetään muuta kuin julkista kulkuneuvoa. 

Muutos tulee voimaan 1.7.2022 ja on voimassa vuoden 2022 loppuun. Lakia sovelletaan verovuoden 2022 verotuksessa. 

Tavaroiden ja palvelujen myynti toisen jäsenvaltion puolustusvoimille

Tasavallan presidentti on vahvistanut arvonlisäverolakiin muutokset (He 66/2022, VaVM 11/2022), joiden perusteella tavaroiden ja palvelujen myynnit muiden jäsenvaltioiden puolustusvoimille vapautetaan tietyin edellytyksin arvonlisäverosta, jos jäsenvaltion puolustusvoimien asevoimat osallistuvat puolustustoimintaan yhteiseen turvallisuus- ja puolustuspolitiikkaan kuuluvien Euroopan unionin toimien toteuttamiseksi oman jäsenvaltionsa ulkopuolella. 

Lisäksi valmisteverotuslakiin on lisätty säännös, jonka nojalla valmisteverosta vapautetaan sellaiset valmisteveron alaiset tuotteet, jotka luovutetaan Suomessa olevien toisten jäsenvaltioiden puolustusvoimien käyttöön, kun nämä puolustusvoimat osallistuvat puolustustoimintaan yhteiseen turvallisuus- ja puolustuspolitiikkaan kuuluvien unionin toimien toteuttamiseksi. 

Muutokset tulevat voimaan 1.7.2022.  

Ahvenanmaan veroraja

Verohallinto on julkaissut 7.6.2022 päivätyn ohjeen Ahvenanmaan veroraja – valmisteverotus (linkki). 

Ahvenanmaan maakuntaan ei sovelleta Euroopan unionin arvonlisä- ja valmisteverodirektiivejä. Ahvenanmaa on siis veroalueen ulkopuolella, mutta kuuluu muun Suomen tavoin Euroopan unionin tullialueeseen ja tulliunioniin. 

Koska Ahvenanmaan maakunta on EU:n veroalueen ulkopuolella, on Ahvenanmaan maakunnan ja Manner-Suomen välille säädetty erityinen veroraja. Verorajan ylittäminen rinnastuu Ahvenanmaan ja Manner-Suomen välisissä toimituksissa maastavientiin ja maahantuontiin.  Näin ollen Ahvenanmaan kanssa käytävään kauppaan sovelletaan samoja menettelyjä kuin Suomen ja unionin ulkopuolisen maan kanssa käytävään kauppaan. 

Uutta oikeuskäytäntöä 

Autoveron vientipalautus arvonlisäverotuksen marginaaliverotusmenettelyssä

Asiassa oli ratkaistavana, tuliko Verohallinnon hakijalle maksama autoveron vientipalautuksen määrä lukea osaksi ajoneuvon myynnistä laskettua voittomarginaalia eli veron perustetta. 

Ennakkoratkaisuhakemuksessa kuvatussa tilanteessa hakija myi ajoneuvon hakijan toisessa EU-maassa sijaitsevalle tytäryhtiölle tai ulkopuoliselle autoliikkeelle ja kuljetti sen ostajalle toiseen EU-maahan. Tämän jälkeen hakija haki autoveron vientipalautusta Verohallinnolta myydystä ajoneuvosta, ja jos edellytykset palautukselle täyttyivät, Verohallinto palautti autoveroa viedystä ajoneuvosta hakijalle. Hakemuksen ja annetun lisäselvityksen mukaan vientipalautuksen määrä ei ollut osa kauppahintaa eikä vientipalautuksen lopullinen määrä vaikuttanut asiakkaan kanssa sovittuun kauppahintaan. Ennakkoratkaisuhakemuksen mukaan yhtiö sovelsi ajoneuvojen osalta arvonlisäverolain 79 k §:ssä tarkoitettua yksinkertaistettua verokausikohtaista menettelyä. 

Keskusverolautakunta totesi, että hakijan esittämässä tilanteessa marginaaliverotus ei tosiasiassa kohdistunut hakijan saamaan voittomarginaaliin, eli saatujen vastikkeiden ja ostohintojen yhteismäärän erotukseen, kun autoveron osuus oli laskelmalla otettu huomioon ostohintojen yhteismäärää lisäävänä eränä, vaikka sen myyntihetkellä jäljellä oleva määrä tultiin saamaan vientipalautuksena takaisin ja voitiin ennakoida myyntihinnassa. Tällöin ostohinnan sisältämä, mutta vientipalautuksena takaisin saatu autoveron osuus jäi verottamatta ja marginaaliverolaskelma osoitti toiminnan olevan marginaaliverotuksen kannalta tappiollista tai vähemmän kannattavaa vientipalautuksena takaisin saadun määrän verran. Hakijan toimintaan kohdistuva voittomarginaalin verotus ei siten kuvannut esitetyssä tilanteessa hakijan toiminnan taloudellista todellisuutta. 

Ottaen huomioon marginaaliverojärjestelmän tarkoitus ja se, että vientipalautuksen yksinomaisena tarkoituksena oli poistaa Suomen ulkopuolelle käytettäväksi vietyyn ajoneuvoon sisältynyt Suomen autovero, sekä arvonlisäverolain 79 k §:n 4 momentti, keskusverolautakunta katsoi asiaa kokonaisuutena arvioiden, että hakijan oli näissä olosuhteissa oikaistava ostohintojen yhteismäärää lisäämällä verokauden voittomarginaaliin toisiin EU-maihin myydyistä ajoneuvoista saamansa vientipalautuksen määrä. Hakemuksessa esitetyissä olosuhteissa vientipalautuksen huomioon ottamatta jättäminen voittomarginaalia eli veron perustetta määritettäessä olisi merkinnyt hakijalle myönnettävää järjestelmän tarkoituksen vastaista perusteetonta etua.

Ennakkoratkaisu ajalle 17.5.2022-31.12.2023.

Keskusverolautakunta 17.5.2022 nro 27 (Äänestys 6-1, ei lainvoim.)

Sisällysluettelo