TaxFax nro 58 • 7.10.2022
Sähkövähennys kotitalousvähennyksenä
Hallitus esittää (HE 204/2022) tuloverolakiin lisättäväksi säännökset väliaikaisesta sähköenergialaskujen perusteella myönnettävästä kotitalousvähennyksestä.
Vähennysedellytykset vakituisen asunnon sähkönkulutukselle
Verovuonna 2023 kotitalousvähennykseen oikeuttaisi myös verovelvollisen vakituisen asunnon sähkönkäyttöpaikassa 1.1.2023–30.4.2023 välisenä aikana kulutetusta sähköenergiasta maksettu määrä. Vakituisen asunnon sähköenergiasta johtuvat kustannukset oikeuttaisivat kotitalousvähennykseen siltä osin kuin maksettu määrä
ylittäisi 2 000 euroa ja olisi enintään 6 000 euroa. Edellä mainitut rajat, jotka määrittävät kotitalousvähennykseen oikeuttavan osuuden sähköenergiasta maksetusta määrästä, ovat sähkönkäyttöpaikkakohtaiset. Kotitalousvähennys myönnettäisiin kuitenkin henkilökohtaisesti vastaavalla tavalla kuin muidenkin kotitalousvähennykseen oikeuttavien kustannusten perusteella myönnettävä vähennys.
Verovelvollinen saisi vähentää vähennykseen oikeuttavasta maksamastaan määrästä kotitalousvähennyksenä 60 prosenttia. Edellä mainittujen rajojen johdosta sähköenergialaskujen perusteella myönnettävän kotitalousvähennyksen perusteena voisi olla enintään 4 000 euron kustannukset, jolloin vähennystä voisi saada enimmillään 2 400 euroa. Koska kotitalousvähennys on henkilökohtainen vähennys, voisivat kaikki samassa vakituisessa asunnossa asuvat henkilöt hakea vähennystä maksamiensa määrien suhteessa. Samojen kustannusten perusteella vähennys
kuitenkin myönnettäisiin vain kerran. Kustannuksia ei luettaisi kotitalousvähennyksen perusteeksi siltä osin, kuin kustannukset kohdistuisivat elinkeinotoiminnan tai maatalouden harjoittamiseen taikka, jos kustannukset olisi vähennetty muualla verotuksessa.
Sähkövähennys tavallisen kotitalousvähennyksen lisäksi
Sähköenergialaskujen perusteella myönnettävää kotitalousvähennystä ei otettaisi huomioon kotitalousvähennyksen enimmäismäärää laskettaessa eli se myönnettäisiin muiden kotitalousvähennykseen oikeuttavien kustannusten perusteella myönnettävän vähennyksen lisäksi.
Sähköenergialaskujen perusteella määräytyvä vähennys menisi osaksi kotitalousvähennystä, ja se myönnettäisiin vastaavalla tavalla kuin muidenkin kotitalousvähennykseen oikeuttavien kustannusten perusteella myönnettävä vähennys. Esimerkiksi kotitalousvähennyksessä oleva 100 euron omavastuuosuus koskisi myös sähköenergialaskujen perusteella myönnettävää vähennystä. Myös kotitalousvähennyksen puolisosiirtoja koskevat säännökset tulisivat sovellettavaksi normaalisti myös sähköenergialaskujen perusteella myönnettävään kotitalousvähennykseen. Vähennysoikeuden ylittävä osuus sähkökustannuksista ei kuitenkaan siirtyisi huomioitavaksi puolison verotuksessa.
Sähkövähennyksen hakeminen
Verovelvollisten olisi itse haettava vähennystä. Vähennyksen voisi hakea joko verokortille tai täydentämällä esitäytettyä veroilmoitusta. Vähennyksen voisi hakea huomioitavaksi vuoden 2023 ennakkoperinnässä. Jos vähennystä hakisi verokortille ennen kuin sähköstä maksettu todellinen vähennyskelpoinen kustannus on tiedossa, tulisi verovelvollisen arvioida tulevien sähkölaskujen määrä. Arvio tulisi korjata vastaamaan toteutuneita kustannuksia viimeistään esitäytetyllä veroilmoituksella.
Korkovähennysrajoituksen tasevertailu
Hallitus esittää (He 202/2022) muutettavaksi elinkeinotulon verottamisesta annetun lain korkovähennysrajoitussäännöstä (EVL 18 b §) tasevertailuun perustuvan poikkeuksen osalta.
Ehdotuksen mukaan voimassa olevan lain tasevertailuun perustuvan poikkeuksen soveltamisedellytysten lisäksi poikkeuksen soveltamiseen vaikuttaisi myös suoritettujen korkojen määrä. Ehdotuksen mukaan tasevapautusta ei sovellettaisi, jos konsernista merkittävän omistusosuuden omistaville tahoille konsernitilinpäätöksen mukaan suoritettujen korkojen määrä on vähintään 20 prosenttia kaikista konsernin ulkopuolelle suoritetuista koroista.
Esityksessä ehdotetaan lisäksi muutettavaksi elinkeinotulon verottamisesta annetun lain korkovähennysrajoitussäännöstä siten, että julkisyhteisön tilaamaa pitkän aikavälin julkista infrastruktuurihanketta toteuttava osittain tai kokonaan yksityisomisteinen yhteisö saisi eräin edellytyksin vähentää muutoin vähennyskelvottomia nettokorkomenoja.
Laki on tarkoitettu tulemaan voimaan 1.1.2023 ja tasevertailuun perustuvaa poikkeusta sovellettaisiin ensimmäisen kerran vuodelta 2023 toimitettavassa verotuksessa. Julkisia infrastruktuurihankkeita koskevaa poikkeusta sovellettaisiin takautuvasti vuodelta 2019 toimitettavasta verotuksesta alkaen.
Osakkeiden hankintamenojen määrittäminen WithSecure Oyj:n osittaisjakautumisessa
Verohallinto on julkaissut 30.9.2022 päivätyn ohjeen WithSecure Oyj:n sekä F-Secure Oyj:n osakkeiden hankintamenon määrittäminen verotuksessa WithSecure Oyj:n osittaisjakautumisen jälkeen (linkki).
WithSecure Oyj:n jakautuessa osittain osakkeenomistajat ovat saaneet jakautumisvastikkeena yhden F-Secure Oyj:n uuden osakkeen jokaista omistamaansa WithSecure Oyj:n osaketta kohden. WithSecure Oyj:n osakkeenomistajille ei ole annettu muuta vastiketta. WithSecure Oyj:n ja F-Secure Oyj:n osakkeiden käypien arvojen suhteet poikkeavat yli 40 prosenttiyksikköä yhtiöille siirrettyjen nettovarallisuuksien suhteesta. Poikkeamia on pidettävä Verohallinnon käsityksen mukaan niin olennaisina, että hankintamenon jakoperusteena tulisi käyttää osakkeiden käypien arvojen suhdetta. Näillä perusteilla osakkeiden hankintamenot määräytyvät seuraavasti:
WithSecure Oyj:n osakkeen hankintameno on 48,03 prosenttia WithSecure Oyj:n alkuperäisestä hankintamenosta ennen osittaisjakautumista.
F-Secure Oyj:n osakkeen hankintameno on 51,97 prosenttia WithSecure Oyj:n alkuperäisestä hankintamenosta ennen osittaisjakautumista.