TaxFax nro 22 • 14.4.2023
Automaattinen päätöksenteko verotus- ja tulliasioissa
Tasavallan presidentti on vahvistanut lainmuutokset (He 224/2022, VaVM 45/2022), jotka mahdollistavat Verohallinnon ja Tullin automaattisen päätöksenteon oikaisuvaatimusten käsittelyssä ja tietyissä muissa asioissa. Verovelvollisten oikeusturvaa lisätään oma-aloitteisten verojen myöhästymismaksun määräämismenettelyssä. Lisäksi yhtenäistetään Verohallinnon menettelyä rekisteröintiä ja verokausia koskevien päätösten antamisessa.
Automaattista päätöksentekomenettelyä koskevat nimenomaiset säännökset tulevat voimaan 1.5.2023 ja niitä sovelletaan 1.11.2024 alkaen. Verohallinnossa (linkki) automaatiossa tapahtuva käsittely tarkoittaa kaavamaisesti ratkaistavissa olevien veroasioiden käsittelyä ja ratkaisemista koneellisesti ilman, että virkailija tekee asiassa nimenomaista päätöstä. Hallintopäätöksellä tulee olla tieto siitä, että asia on ratkaistu automaatiossa ja tieto myös siitä, missä tiedonhallintalain mukainen käyttöönottopäätös on saatavilla. Verohallinto toteuttaa vaatimuksen lainsäädännön siirtymäajan puitteissa.
Oikaisuvaatimukset
Tulo-, auto-, perintö- ja lahjaverotusta sekä kiinteistö- ja tonnistoverotusta koskeva oikaisuvaatimus voidaan ratkaista automaattisesti:
- jos verovelvollinen esittää oikaisuvaatimuksessaan uuden vaatimuksen tai uutta selvitystä ja oikaisuvaatimus hyväksytään
- päätös kumotaan verovelvollisen oikaisuvaatimuksen johdosta ja Verohallinto käsittelee asian uudelleen; taikka
- verovelvollisen oikaisuvaatimuksen johdosta tehdään täydentävä verotuspäätös
Automaattinen ratkaisu edellyttää, ettei asiaan sisälly seikkoja, jotka edellyttävät tapauskohtaista harkintaa, tai johon sisältyvät tapauskohtaista harkintaa edellyttävät seikat virkamies tai muu asian käsittelijä on arvioinut. Ratkaisemisen on perustuttava etukäteen laadittuihin käsittelysääntöihin. Oikaisuvaatimus voidaan kuitenkin ratkaista automaattisesti myös, jos se on riskiarvion perusteella ilmeisen aiheellinen. Riskiarviossa huomioon otettavia seikkoja ovat tavanomaisista poikkeavat tiedot, kuten epätavallisen suuret tai pienet lukuarvot, epäloogisuudet verovelvollisen esittämien ja Verohallinnolla/Tullilla olevien tietojen välillä ja muut vastaavat kriteerit.
Muut asiat
Veroilmoituksen, perukirjan, muun ilmoituksen tai tietojen antamisajan taikka perunkirjoituksen toimittamisajan pidentämistä koskeva asia voidaan ratkaista automaattisesti myös, jos luonnollisen henkilön vaatimusta ei hyväksytä. Hakemuksen hylkääminen automaatiossa voisi tulla kyseeseen tapauksissa, joissa asian ratkaiseminen ei edellytä tapauskohtaista harkintaa, kuten silloin, kun hakemus on tehty vasta säädetyn määräajan jälkeen.
Verohallinto voi tehdä ennakonpidätysprosenttia ja ennakonkannossa maksettavaa veroa koskevat päätökset automaattisesti sen estämättä, että päätöksiin ei voi suoraan vaatia oikaisua.
Veron täytäntöönpanon keskeyttämisasia voidaan ratkaista automaattisesti myös, jos luonnollisen henkilön vaatimusta ei hyväksytä. Hakemuksen hylkääminen automaatiossa voi tulla kyseeseen selvissä tapauksissa, joissa verovelvollisella ei ole oikeussuojan tarvetta, kuten silloin, kun vero, jonka täytäntöönpanolle keskeytystä haetaan, on jo maksettu tai jos verovelvollisella ei ole vireillä kyseistä veroa koskevaa oikaisuvaatimusta
Rekisteröintiasiat
Arvonlisäverovelvolliseksi rekisteröinnistä, ennakkoperintärekisteriin ja työnantajarekisteriin merkitsemisestä ja rekisteristä poistamisesta annetaan verovelvolliselle muutoksenhakukelpoinen päätös. Päätös annetaan myös silloin, kun yritys jätetään merkitsemättä rekisteriin.
Verokaudet
Verovelvollisille annetaan verokausia koskevassa asiassa ilman pyyntöä muutoksenhakukelpoinen päätös niistä ratkaisuista, joista lain mukaan voi nykyisin pyytää päätöstä.
Myöhästymismaksu
Myöhästymismaksun kuulemismenettelyä ja määräämättä jättäminen muuttuu. Verovelvolliselle on varattava tilaisuus selvityksen antamiseen ennen oma-aloitteisten verojen myöhästymismaksun määräämistä, ellei verovelvollisen kuuleminen ennen myöhästymismaksun määräämistä ole ilmeisen tarpeetonta. Jos myöhästymismaksua määrätään enintään 200 euroa, on tilaisuus selvityksen antamiseen varattava vain, jos se on erityisestä syystä tarpeen.
Myöhästymismaksu jätetään määräämättä, jos ilmoituksen antaminen on viivästynyt verovelvollisesta riippumattomasta syystä tai laiminlyönnille on pätevä syy tai muu erityinen syy. Myöhästymismaksua ei määrätä, jos myöhässä ilmoitetulle verolle määrätään veronkorotus.
Arvonlisäveron alarajahuojennus
Verohallinto on julkaissut 13.4.2023 päivätyn ohjeen Arvonlisäveron alarajahuojennus (linkki). Alarahahuojennuksen perusteella arvonlisäverovelvolliseksi rekisteröityneen yrityksen ei yleensä ole maksettava arvonlisäveroa lainkaan liikevaihdosta, joka on enintään vähäisen liiketoiminnan rajan suuruinen. Rajan ylittävästä liikevaihdosta on maksettava arvonlisäveroa, mutta tällöin yritys saa hyväkseen asteittain pienenevän huojennuksen. Tilitettävän arvonlisäveron määrä kasvaa siten, että se on täysimääräinen vuosittaisen liikevaihdon ollessa 30 000 euroa.
Aikaisempaan saman nimiseen ohjeen verrattuna ohjeeseen on lisätty maininta eräiden arvonlisäverottomien covid-19-pandemiaan reagoimiseksi komissiolle tai EU-virastolle tai -elimelle tapahtuvien myyntien lukemisesta huojennukseen oikeuttavaan liikevaihtoon. Ohjeeseen on lisätty myös maininta siitä, että tavaran tai palvelun ottamista omaan käyttöön pidetään arvonlisäverotuksessa myyntinä sekä tarkennus kalenterivuosimenettelyä soveltavan verovelvollisen arvonlisäveroilmoituksen antamisajankohdasta toiminnan päättyessä.
Digitaalisen alustan kautta välitetyt palvelut ja myynnit
Verohallinto tiedottaa (linkki), että vuodesta 2023 alkaen alustaoperaattorien on kerättävä tiedot välittämistään myynneistä ja vuokrauksista, joita digitaalisen alustan kautta tehdään. Tiedot pitää ilmoittaa Verohallinnolle ensimmäisen kerran kalenterivuodelta 2023. Tiedot annetaan vuosi-ilmoituksella, ja se pitää antaa tammikuun 2024 loppuun mennessä.
Alustalla tarkoitetaan digitaalista eli sähköistä kaupankäyntialustaa. Alustaoperaattorilla eli alustapalvelun tarjoajalla tarkoitetaan yritystä, joka tekee myyjän kanssa sopimuksen siitä, että myyjä voi tarjota palveluja tai tavaroita alustaoperaattorin ylläpitämän digitaalisen alustan kautta.
Uusi tiedonantovelvollisuus korvaa välitettyjen palvelujen vuosi-ilmoittamisen. Samalla tiedonantovelvollisuus laajeni. Aiempi vuosi-ilmoitus on koskenut vain sellaista toimintaa, jossa on välitetty kuljetuspalveluja tai huoneiston tai kiinteistön vuokraamista.
Laajemman tiedonantovelvollisuuden vuoksi myös silloin, kun yksityishenkilö tai yritys esimerkiksi vuokraa venettään, tarjoaa kauneudenhoitopalveluita, tai myy tauluja tai muuta kodin arvoirtaimistoa suomalaisen alustan välityksellä, alustaoperaattorin pitää antaa tiedot sekä myyjästä tai vuokranantajasta että myynneistä tai vuokrauksista.
Raportoiva alustaoperaattori antaa samat tiedot myös ulkomaalaisista tuloja saavista henkilöistä tai yrityksistä. Verohallinto välittää ulkomaalaisia tulonsaajia koskevat tiedot heidän EU:ssa sijaitseviin asuinmaihinsa. Jos kyse on kiinteän omaisuuden eli esimerkiksi asunnon vuokrauksesta, tiedot välitetään myös siihen EU-maahan, jossa omaisuus on eli kiinteistön sijaintivaltioon.
Verohallinto saa jatkossa myös tietoja, joita alustaoperaattorit ilmoittavat muiden EU-maiden verohallinnoille. Suomen Verohallinto saa tiedon siitä, mitä tuloja Suomessa asuvat henkilöt ja yritykset saavat ulkomaisten alustojen kautta.
Vastaavasti Verohallinto lähettää muihin EU-maihin tietoja, jotka Verohallinto on saanut niiltä alustaoperaattoreilta, jotka antavat vuosi-ilmoituksen Suomeen. Ulkomaisia tulonsaajia koskevat tiedot lähetetään tulonsaajan asuinmaahan. Jos alustan kautta on annettu vuokralle kiinteistö tai muuta kiinteää omaisuutta, tiedot välitetään myös omaisuuden sijaintivaltioon.
Virvoitusjuomavero
Valtiovarainministeriö tiedottaa (linkki), että virvoitusjuomavero (He 280/2022, VaVM 43/2022) porrastetaan juoman sokeripitoisuuden perusteella nykyisen kahden veroluokan sijaan kuuteen veroluokkaan. Virvoitusjuomien valmistevero terveysohjausta vahvistetaan. Tavoitteena on ohjata kulutusta ja tuotantoa korkean sokeripitoisuuden juomista vähemmän sokeria sisältäviin juomiin. Samalla tavoitteena on kuitenkin myös ylläpitää verotuottoja.
Alimman veroluokan veroa kannetaan sokerittomista juomista kuten nykyisin. Sokerittomien juomien vero laskee nykyisestä 13 sentistä 9 senttiin litralta. Sokeripitoisten juomien veron määrä on 16, 24, 32, 40 tai 48 senttiä litralta riippumatta siitä, onko kyse lisättyä sokeria vai ainoastaan luontaista sokeria sisältävistä juomista.
Virvoitusjuomaveron veropohjaan muutoksia
Makeuttamattomien ja maustamattomien vesien ja kivennäisvesien verotus muuttuu siten, että virvoitusjuomaveroa kannetaan myös yli viiden litran vähittäismyyntipakkaukseen pakatuista juomista. Toiseksi veron piiristä poistuvat kiinteät juoma-ainekset.
Kolmanneksi veron ulkopuolelle on rajattu pakkaamattomat juomat, jotka on valmistettu välittömään myyntiin elintarvikkeen luovutuspaikassa. Verottomuuden edellytyksenä on, että pakkaamattomat tuotteet luovutetaan kuluttajalle samasta elintarvikkeen luovutuspaikasta kuin missä ne on valmistettu.
Voimaantulo
Muutokset tulevat voimaan valtioneuvoston asetuksella myöhemmin säädettävänä ajankohtana vasta sen jälkeen, kun Euroopan komissiolta on saatu muutoksille hyväksyntä valtiontukimenettelyssä.