Maanantaina 25.8. veroneuvontamme on poikkeuksellisesti auki vain klo 9–11.

TaxFax nro 36 • 3.7.2023

Arvonlisäverotus EU-tavarakaupassa

Verohallinto on julkaissut 3.7.2023 päivätyn ohjeen Arvonlisäverotus EU-tavarakaupassa (linkki). Aikaisempaa saman nimistä ohjetta on päivitetty. 
Lukuun 6.5, joka käsittelee yhteisöhankinnasta suoritettavan arvonlisäveron vähennysoikeutta, on lisätty viittaus korkeimman hallinto-oikeuden päätökseen KHO 2023:30. 
Kun ostaja on käyttänyt ostoa tehdessään hänelle Suomessa annettua arvonlisäverotunnistetta ja ostaja ilmoittaa yhteisöhankinnan ja siitä suoritettavan arvonlisäveron turvaverkkosäännöksen nojalla Suomessa, mutta tavaran kuljetus on päättynyt johonkin toiseen EU-maahan, ostajalla ei ole vähennysoikeutta Suomeen suorittamastaan yhteisöhankinnan arvonlisäverosta. Korkein hallinto-oikeus vahvisti tämän tulkinnan vuosikirjapäätöksessään KHO 2023:30. 
Ohjeen lukuun 8.3.1 on tehty täsmennys kolmikantakaupan yksinkertaistamissäännöksen soveltamisen edellytyksistä käännettyä verovelvollisuutta koskevan merkinnän osalta.

Majoitustoiminnan arvonlisäverotus

Verohallinto on julkaissut 1.7.2023 päivätyn ohjeen Majoitustoiminnan arvonlisäverotus (linkki). Aikaisempaan saman nimiseen ohjeeseen verrattuna verokohtelua on muutettu asuntovaunupaikan yhteydessä tapahtuvan sähkön myynnin osalta (luku 3.4). Sähkön myynti asuntovaunua varten käsitellään liitännäisenä vaunupaikalle silloin, kun sähkö sisältyy vaunupaikan hintaan. Tällöin vaunupaikan hintaan voidaan kokonaisuudessaan soveltaa alennettua 10 prosentin verokantaa. Jos sähköstä veloitetaan sen sijaan erillinen kiinteä maksu tai käytön mukainen maksu, kyse on erillisestä sähkön myynnistä. Tällöin sähkön myyntiin soveltuu yleinen 24 prosentin verokanta.

Maahantuonnin arvonlisäverotus

Verohallinto on julkaissut 29.6.2023 päivätyn ohjeen Maahantuonnin arvonlisäveron peruste (linkki). Aikaisempaa ohjetta on päivitetty poistamalla öljyjätemaksua koskevat maininnat ohjeen kohdasta 3.2 Tuontiverot ja muut maksut.

Käytettyjen tavaroiden arvonlisäverotus

Verohallinto on julkaissut 1.7.2023 päivätyn ohjeen Käytettyjen tavaroiden arvonlisäverotus (). 
Käytettyjen tavaroiden kaupassa on tyypillistä, että kauppias ostaa tavaran yksityishenkilöltä, jolloin kauppias ei voi tehdä ostohinnasta alv-vähennystä. Kun kauppias myy tämän verotta ostamansa käytetyn tavaran, myyntihinta sisältää piilevänä sen arvonlisäveron, joka on sisältynyt tavaran ostohintaan. Käytetyn tavaran ostohintaan sisältyvän piilevän veron poistamiseksi arvonlisäverotuksessa voi tietyissä edelleenmyyntitilanteissa soveltaa marginaaliverotusmenettelyä. 
Marginaaliverotusmenettelyn soveltaminen on vapaaehtoista. Jälleenmyyjä voi jokaisen myyntitapahtuman osalta valita, soveltaako hän myyntiin yleisiä säännöksiä vai edellytysten täyttyessä marginaaliverotusmenettelyä.

Taide-, keräily- ja antiikkiesineiden arvonlisäverotus

Verohallinto on julkaissut 1.7.2023 päivätyn ohjeen Taide-, keräily- ja antiikkiesineiden arvonlisäverotus ().  Tämä ohje yhdessä Käytettyjen tavaroiden arvonlisäverotuksesta annetun ohjeen kanssa korvaa aikaisemman ohjeen Käytettyjen tavaroiden sekä taide-, keräily- ja antiikkiesineiden marginaaliverotusmenettely. Lisäksi tämä ohje korvaa ohjeen nimeltä Kuvataiteilijoiden arvonlisäverotus.
Kun kyse on taide-, keräily- tai antiikkiesineestä, sitä ei pidetä käytettynä tavarana.
Taide-esineinä pidetään yksilöllisiä, tekijän taiteellisen luomistyön tuloksia. Keräilyesineitä ovat esimerkiksi käytetyt postimerkit, leimamerkit, veromerkit, ensipäiväkuoret, ehiöt ja muut vastaavat. Antiikkiesineillä tarkoitetaan arvonlisäverotuksessa tavaroita, jotka ovat yli 100 vuotta vanhoja ja jotka eivät ole taide- tai keräilyesineitä.

Hevostoimiala arvonlisäverotus

Verohallinto on julkaissut 30.6.2023 päivätyn ohjeen Hevostoimialan arvonlisäverotuksesta (linkki).  Palvelun tosiasiallinen sisältö määrittää sen, onko kysymys alennetun verokannan mukaisesta ohjatusta ratsastuksesta vai yleisen verokannan mukaisesta ratsastuksen opetuksesta. Palvelusta käytetyllä nimityksellä, esimerkiksi ratsastuskoulu, tai ohjausta antavan henkilön koulutuksella tai ammattipätevyydellä ei ole merkitystä arvioinnissa.
Aikaisempaa ohjetta on päivitetty yksittäisiä palveluja käsittelevän luvun 5 osalta. Lukuun on lisätty esimerkkejä, jotka seuraavassa:
Esimerkki
Yhtiö harjoittaa ratsastuskoulutoimintaa myymällä eri ikäisille asiakkaille ohjattuja ratsastustunteja. Ratsastuskoulutunnille osallistuvat asiakkaat varustavat ja hoitavat hevoset itsenäisesti ratsastuskuntoon ennen tunnin alkua. 
Ratsastuskoulun opettaja on paikalla valvomassa ja seuraamassa oppilaiden toimintaa koko tunnin ajan. Ratsastustunti pohjautuu ennalta laadittuun tuntisuunnitelmaan. Tunnin alussa ratsastuksen opettaja kertoo tunnin kulusta ja tunnin aikana opettaja ohjaa tehtävien kulkua varmistaen oppilaiden turvallisen tavan ratsastaa. Samalla opettaja antaa lajille tavanomaista opastusta, kuten ohjeita siitä miten hevonen saadaan halutulla tavalla suorittamaan tuntisuunnitelman mukaiset tehtävät.
Aktiivinen tehtävien suorittaminen kestää noin 40–45 minuuttia. Loppuaika koostuu asiakkaiden itsenäisestä alku- ja loppuverryttelystä. Tunnin jälkeen asiakas huolehtii hevosen ja varusteiden hoitamisesta seuraavaa tuntia varten.
Edellä kuvattu ratsastuskoulupalvelu muodostaa palvelukokonaisuuden, jossa asiakkaalle annetaan mahdollisuus harjoittaa liikuntaa. Palvelu sisältää lajiin kuuluvan tavanomaisen ohjauksen, vaihtuvien hevosten käytön, tarvittavat varusteet, sosiaalisen kanssakäymisen sekä kuntoliikunnan elementit. Palvelun myyntiin sovelletaan alennettua verokantaa.
Esimerkki
Asiakas A ostaa ratsastuskouluyrittäjä B:n järjestämän yksityistunnin tutustuakseen ratsastukseen liikuntalajina. Kyse on esimerkissä 9 kuvatusta toiminnasta, jossa mahdollistetaan A:lle ennalta suunniteltujen tehtävien suorittaminen turvallisesti. Palvelu sisältää lajille tavanomaisen määrän ohjausta tehtävien suorittamiseksi turvallisesti. Kyse on alennetun verokannan alaisesta liikunnan mahdollistavasta palvelusta.

Ennakkoperintärekisteröinnin vaikutukset

Verohallinto on julkaissut 30.6.2023 päivätyn ohjeen Ennakkoperintärekisteröinnin vaikutukset yritystoimintaan (linkki). Aikaisempaa saman nimistä ohjetta on päivitetty. 
Ennakkoperintärekisteristä poistamista tai rekisteröimättä jättämistä koskevaan päätökseen haetaan muutosta tekemällä oikaisuvaatimus verotuksen oikaisulautakunnalle. Oikaisuvaatimus on tehtävä 60 päivän kuluessa siitä, kun muutoksenhakija on saanut tiedon Verohallinnon päätöksestä. Oikaisuvaatimuksen voi tehdä OmaVerossa (vero.fi/omavero) tai paperilomakkeella Oma-aloitteisten verojen oikaisuvaatimus (lomake 4015). Verohallinto voi ratkaista oikaisuvaatimuksen siltä osin kuin esitetty vaatimus hyväksytään. Oikaisulautakunnan päätökseen voi hakea muutosta valittamalla hallinto-oikeuteen. Valitusaika on 60 päivää oikaisupäätöksen tiedoksisaannista.

Sisällysluettelo