Valtion vuoden 2024 budjetin veroratkaisut
Valtioneuvosto on julkaisut budjettiriihen keskeiset päätökset (linkki). Seuraavassa veropolitiikan osalta tehdyt päätökset:
Yleistä
Hallituksen veropolitiikalla tavoitellaan kotitalouksien ostovoiman kohentumista, työnteon kannustimien parantumista ja talouskasvun edellytysten vahvistumista. Hallituksen veropolitiikka kannustaa työntekoon sekä yrittäjyyteen ja tukee kotimaista omistajuutta. Hallitus ei päätösperäisesti kiristä kokonaisveroastetta. Hallituksen veroperusteisiin tekemien muutosten verotuottovaikutus kompensoidaan kunnille.
Ansiotulot
Ansiotuloveroperusteisiin tehdään vuosittain indeksitarkistus kaikilla tulotasoilla. Työn verotusta kevennetään asteittain vaalikaudella painottaen pieni- ja keskituloisia. Hallitus on päättänyt tehdä työttömyysvakuutusmaksun 0,2 % alenemista vastaavan veronkiristyksen samana vuonna kuin maksualennus toteutuu, mikä toteutetaan ansiotuloverotuksen indeksitarkistuksen mitoituksessa.
Vuonna 2024 verotuloja kasvattavat muun muassa valtion tuloveroasteikon ylimmän portaan 2 prosenttiyksikön määräaikaisen korotuksen jatko, matkakuluvähennyksen omavastuun korotus ja ikään perustuvan korotetun työtulovähennyksen uudelleenkohdennus.
Työtulovähennys
Työtulovähennystä kasvatetaan, tämä keventää työn verotusta hallituskauden loppuun mennessä keskimäärin lähes 0,5 prosenttiyksiköllä, ja lähes 1 prosenttiyksiköllä noin
20 000–25 000 euron vuosituloilla. Lisäksi vuonna 2025 otetaan käyttöön työtulovähennyksen lapsikorotus.
Kotitalousvähennys
Vuonna 2024 voimaan tulevia verotuloja vähentäviä toimia on kotitalousvähennyksen tilapäisen korotuksen jatkaminen ja kotitalousvähennyksen soveltamisalan laajentaminen kotona suoritettavaan fysio- ja toimintaterapiaan.
Osakesäätötili ja väylämaksu
Vuonna 2024 voimaan tulevia verotuloja vähentäviä toimia ovat myös osakesäästötilin enimmäistalletusmäärän nostaminen sekä väylämaksun määräaikaisen puolituksen voimassaolon jatkaminen.
Kiinteistöverotus
Yleisen kiinteistöveroprosentin alarajaa korotetaan maapohjien osalta 1,3 prosenttiin vuonna 2024. Korotus vaikuttaa niiden 245 kunnan verotukseen, joilla yleinen kiinteistöveroprosentti on tällä hetkellä tätä alempi, lisäten maapohjasta kerättyjä kiinteistöverotuloja näillä kunnilla.
Perintöveron maksaminen
Perintöveron maksuaikaa pidennetään 10 vuoteen vuonna 2024.
Alkoholiverotus
Alkoholiverotusta muutetaan siten, että väkevien alkoholijuomien ja viinien veroa korotetaan ja oluen veroa alennetaan. Myöhemmin kehyskaudella voimaan tulee ostajan verovelvollisuuden laajentaminen alkoholin verkkokaupassa.
Maatalouden vuokratulot sekä tasausvaraus ja metsävähennys
Maatalouden vuokaratulojen verotuskohtelu yhdenmukaistetaan muiden vuokratulojen verotuskohtelun kanssa. Maatalouden tasausvarausta korotetaan vuonna 2024.
Myöhemmin kehyskaudella voimaan tuleva metsävähennyksen korottaminen vähentää verotuloja.
Liikennepolttoaineiden verotus
Liikennepolttoaineiden valmisteveroa alennetaan vuoden 2024 alusta kompensoimaan jakeluvelvoitteen nousu-urasta syntyvää keskimääräistä polttoaineiden hinnannousua kehyskaudella. Tämä johtaa valmisteverotuottojen alenemiseen vajaalla 170 miljoonalla eurolla. Muutos polttoaineiden valmisteverotuksessa on pysyvä.
Lisäksi polttoaineveron CO2-komponenttia lasketaan myöhemmin hallituskaudella 100 miljoonalla eurolla.
Tupakan ja virvoitusjuomien verotus
Nikotiinipussit sisällytetään tupakkaverotuksen piiriin. Myöhemmin kehyskaudella voimaan tulevia verotuloja kasvattavia muutoksia ovat tupakkaveron sekä virvoitusjuomaveron korotukset.
Arvonlisäverotus
Myöhemmin kehyskaudella voimaan tulevia verotuloja kasvattavia muutoksia ovat nykyisin 10 prosentin alennettuun arvonlisäverokantaan kuuluvien hyödykkeiden, lukuun ottamatta sanoma- ja aikakauslehtiä, siirtäminen 14 prosentin verokantaan.
Myöhemmin kehyskaudella voimaan tulevia verotuloja vähentäviä toimia ovat inkontinenssisuojien, kuukautissuojien ja lasten vaippojen siirtäminen 14 prosentin arvonlisäverokantaan.
Ajoneuvoveron perusvero
Myöhemmin kehyskaudella voimaan tuleva ajoneuvoveron perusveron alentaminen vähentää verotuloja.
Muita verotuloja kasvattavia muutoksia
Myöhemmin kehyskaudella voimaan tulevia verotuloja kasvattavia muutoksia ovat nykyisin kaivosmineraaliveron tason tarkistaminen ja toisen veroluokan käyttöönotto, vinjettimaksun käyttöönotto ja finanssialan bonuskäytäntöjen uudistaminen.
Kehyskaudella valtion verotuloja kasvattaa myös EU-direktiiviin perustuvan suurten konsernien maailmanlaajuisen täydennysveron käyttöönotto.
Osinkotulojen verotus
Verohallinto on julkaissut 20.9.2023 päivätyn ohjeen Osinkotulojen verotus (linkki). Aikaisempaan saman nimiseen ohjeeseen verrattuna ohjeeseen on lisätty uusi luku 5.6, joka käsittelee scrip-osinkojen verotusta.
Scrip dividend -menettelyllä osinkoa jakavat yhtiöt ovat tyypillisesti ulkomaisia pörssiyhtiöitä. Scrip dividend -menettelyssä pörssiyhtiö antaa osakkeenomistajalleen vastikkeetta scrip-kupongin. Scrip-kupongin haltijalla on oikeus käyttää kuponki nostamalla osinko joko rahana tai merkitsemällä vastikkeetta pörssiyhtiön uusia osakkeita rahaosinkoa vastaavasta arvosta.
Scrip-kupongin vastaanottamisesta ei realisoidu verotettavaa tuloa. Kun osakkeenomistaja käyttää scrip-kupongin nostamalla pörssiyhtiön jakaman osingon rahana tai merkitsemällä rahaosinkoa vastaavasta arvosta ilmaisosakkeita, saadusta rahasuorituksesta tai osakkeiden merkitsemisestä muodostuu veronalaista osinkotuloa (ks. KHO 2020:116). Osinkotulon määräksi katsotaan se määrä, joka verotettaisiin siinä tapauksessa, että osinko maksettaisiin rahana. Osinkotulon määrä on siten aina sama riippumatta siitä, saako osingonsaaja rahaosinkoa, uusia osakkeita vai molempia.
Peitelty osinko
Verohallinto on julkaissut 20.9.2023 päivätyn ohjeen Peitelty osinko (linkki). Peitelty osinko on kokonaan veronalaista ansiotuloa.
Aikaisempaan saman nimiseen ohjeeseen verrattuna ohjeen lukua, joka käsittelee osakkaan yksityismenoja, on päivitetty (luku 5.2.2). Lukuun on lisätty kannanotto tilanteesta, jossa yhtiön maksamat osakkaan yksityistalouden menot liittyvät osakkaan tulonhankkimistoimintaan:
”Jos yhtiö on maksanut osakkaan puolesta sellaisia menoja, jotka liittyvät osakkaan tulonhankkimistoimintaan, osakas saa vähentää peitellyn osingon määrän tulonhankkimiskuluna samalla tavalla kuin osakas olisi itse maksanut menon. Osakas saa edellä mainitussa tilanteessa vähentää tulonhankkimiskuluna koko peitellyn osingon määrän riippumatta siitä, onko peitelty osinko ollut kokonaan vai osittain veronalaista. Verovuodesta 2023 alkaen peitelty osinko on kokonaan veronalaista. Ennen verovuotta 2023 peitellystä osingosta 25 prosenttia oli pääsääntöisesti verovapaata.”