Maanantaina 25.8. veroneuvontamme on poikkeuksellisesti auki vain klo 9–11.

TaxFax nro 13 • 21.3.2024

Positiivinen luottotietorekisteri avautuu

Positiivinen luottotietorekisteri otetaan käyttöön 1.4.2024, jolloin avautuu myös yksityishenkilöiden sähköinen asiointipalvelu. Yksityishenkilö voi tarkastella rekisteristä omien luottojensa tietoja sekä tehdä itselleen vapaaehtoisen luottokiellon.

Kun yksityishenkilö hakee lainaa, luotonantajalla on velvollisuus tarkistaa luotonhakijan luottokelpoisuus. Luotonantaja pyytää tätä varten positiivisesta luottotietorekisteristä luottotietorekisteriotteen. Otteella on ajantasaiset tiedot rekisteriin ilmoitetuista luotonhakijan luotoista sekä hänen tuloistaan.

Luotonantajat ilmoittavat rekisteriin esimerkiksi myönnetyt asuntolainat, autolainat, kulutusluotot, luottokortit, opintolainat ja osamaksurahoitukset. Uuden luoton tiedot näkyvät luottotietorekisterissä yleensä kahden kalenteripäivän kuluessa siitä, kun sopimus uudesta luotosta on tehty.

Luotonantajat ilmoittavat rekisteriin myös maksetut lyhennykset ja tiedon luoton päättymisestä. Rekisteriin ei tallenneta tietoa mahdollisista maksuhäiriömerkinnöistä. Luotonantaja ilmoittaa rekisteriin kuitenkin tiedon, jos luoton maksuerän maksu on viivästynyt yli 60 päivää. Luotonantaja poistaa tiedon maksuviiveestä, kun maksuerä on maksettu kokonaan pois. Luotonantaja poistaa tiedon maksuviiveestä myös silloin, jos luotonantajan kanssa on sovittu uudesta maksuohjelmasta.

Luotonantajat saavat käyttää luottotietoja silloin, kun

  • haetaan uutta luottoa
  • haetaan olemassa olevaan luottosopimukseen sellaista muutosta, joka vaatii luottokelpoisuuden arviointia
  • aiotaan taata toisen henkilön lainaa

Ahvenanmaan verotus

Verohallinto on julkaissut 20.3.2024 päivätyn ohjeen Ahvenenmaan verotus (linkki).
Ahvenanmaalla asuvien progressiivinen valtionveroasteikko eroaa muualla Suomessa sovellettavasta asteikosta. Tämä johtuu siitä, että Ahvenanmaalla ei toteutettu muualla valtakunnassa toteutettua sosiaali- ja terveydenhuollon uudistusta.

Myös vähennykset ovat erilaisia verrattuna muuhun Suomeen. Maakuntahallitus vahvistaa vuosittain laskentaperusteet, joiden mukaan asunnon ja työpaikan väliset matkakustannukset ja vuokrakulut työskentelypaikkakunnalla vähennetään. Kunnallisverotuksessa matkakustannukset saa vähentää vain 6 000 euroon saakka. Omavastuuosuus Ahvenanmaan kunnallisverotuksessa on 750 euroa vuonna 2024 (600 euroa vuonna 2023).

Toisin kuin mantereella, Ahvenanmaan kunnallisverotuksessa voidaan edelleen vähentää sairauskuluja.

Myös kiinteistöverotuksessa on eroja, sillä kiinteistöveroprosentit voivat olla matalimmillaan 0,00 prosenttia.

Uutta oikeuskäytäntöä

Todellista veroprosenttia on sovellettava kaavamaisen sijasta

A:n maksettavaksi oli määrätty verotarkastuksen seurauksena toimittamatonta ennakonpidätystä työntekijöiden palkoiksi katsotuista suorituksista. Käytetty ennakonpidätysprosentti oli ollut 40 kaikkien palkansaajien osalta.

Asiassa oli ratkaistavana, oliko Verohallinto voinut määrätä toimittamattomat ennakonpidätykset oma-aloitteisten verojen verotusmenettelystä annetun lain 51 §:n 1 momentin nojalla kaavamaisen 40 prosentin suuruisina vai oliko ennakonpidätykset tullut määrätä palkansaajien tätä alempien todellisten veroprosenttien perusteella. Kun ennakonpidätykset oli määrätty, palkansaajien säännönmukainen verotus oli ollut toimitettu.

Lain esitöistä oli pääteltävissä, että palkkatuloihin on tarkoitus soveltaa lain sanamuodosta poiketen kaavamaisesti 40 prosentin ennakonpidätystä. Korkein hallinto-oikeus katsoi kuitenkin erityisesti lain sanamuodon ja ennakkoperinnän vastaavuusvaatimuksen perusteella, että tunnistettujen palkansaajien veronalaisiin tuloihin lisättyjen palkkatulojen ennakonpidätyksiin on sovellettava palkansaajien todellisia veroprosentteja, joissa on otettu huomioon verotarkastuksen perusteella lisätyt palkkatulot.
Vuodet 2017 ja 2018. Äänestys 3 – 2
KHO 20.3.2024 T:724 eli vuosikirjassa KHO:2024:36

Lainasaatavan menetystä yrityssaneerauksessa ei pidetty tulonhankkimismenona

A oli vuonna 2018 sijoittanut 374 000 euroa B Oy:n vieraan pääoman ehtoisiin tavallisiin velkakirjoihin. A:n verotus oli toimitettu tuloverolain mukaan ja hänen velkakirjoista saamiaan korkotuloja oli pidetty hänen veronalaisena pääomatulonaan. A ei esittänyt selvitystä siitä, että hänellä olisi ollut muuta varojen lainaustoimintaa. Ennakkoratkaisuhakemuksen mukaan A:lla ei ollut intressiyhteyttä B Oy:öön.

B Oy oli taloudellisten vaikeuksiensa vuoksi hakeutunut yrityksen saneerauksesta annetun lain mukaiseen saneerausmenettelyyn, joka oli alkanut maaliskuussa vuonna 2020. Käräjäoikeus oli lokakuussa vuonna 2020 vahvistanut B Oy:n saneerausohjelman, jossa A:n velkakirjaan perustuvaa saatavaa oli leikattu 30 prosenttia.

Vaikka A:n B Oy:lle antamien lainojen ja yrityssaneerauksessa huomioon otettavan saatavan kokonaismäärä sekä hänelle mainituista lainoista aiemmin maksettu korko eivät sinänsä olleet vähäisiä, lainaustoimintaa ei ollut katsottava vuosikirjapäätöksessä KHO 2014:21 tarkoitetulla tavalla laajaksi ja luonteeltaan aktiiviseksi. A:n B Oy:ltä olevaan velkakirjaan perustuvaan saatavaan vahvistetun saneerausohjelman mukaisesti tehty leikkaus ei ennakkoratkaisuhakemuksessa kuvatuissa olosuhteissa ollut A:n tuloverolain 54 §:n 1 momentissa tarkoitettu verotuksessa vähennyskelpoinen tulonhankkimismeno.
Äänestys 4 – 1 ja esittelijän eriävä mielipide.
Keskusverolautakunnan ennakkoratkaisu verovuodelle 2020.
KHO 15.3.2024 T:659 eli vuosikirjassa KHO:2024:28

Sisällysluettelo