Maanantaina 25.8. veroneuvontamme on poikkeuksellisesti auki vain klo 9–11.

TaxFax nro 32 • 30.5.2024

Arvonlisä- ja vakuutusmaksuveron verokantaan korotus

Hallitus on antanut lakiesityksen (He 61/2024), jonka mukaan arvonlisäverokanta ja vakuutusmaksuveron verokanta korotettaisiin 24 prosentista 25,5 prosenttiin. Muutokset on tarkoitettu tulemaan voimaan 1.9.2024

Korotettua arvonlisäverokantaa sovellettaisiin, kun veron suorittamisvelvollisuus syntyy lain voimaantulopäivänä tai sen jälkeen. Ennen lain voimaantuloa kertyneisiin ennakkomaksuihin sovellettaisiin aikaisempaa lainsäädäntöä. Tämä vastaa aikaisempaa käytäntöä verokannan muutostilanteissa. Voimaantulosäännökseen sisältyisi yhteisöhankintoja koskeva poikkeussäännös. 

Vakuutusmaksuverokannan muutosta sovellettaisiin sellaiseen vakuutusmaksuun, joka maksetaan lain voimaantulopäivänä tai sen jälkeen alkavalta vakuutuskaudelta. Sellaisten vakuutusten osalta, jotka ehtojen mukaisesti uusiutuvat vuosittain ja jatkuvat vakuutuskauden kerrallaan, jollei vakuutusta irtisanota, voimaantulosäännös merkitsisi, että lakia sovelletaan lain voimaantulopäivänä tai sen jälkeen alkavan vakuutuskauden alusta lukien. 

Seuraamusmaksu osakehuoneiston kirjaamisen viivästymisestä

Hallitus esittää lainmuutosta (He 62/2024), jossa esitetään osakehuoneiston kirjaamisen viivästymisestä määrättävän seuraamusmaksun laskentatapaa muutettavaksi asiakkaiden kannalta kohtuullisemmaksi. Lain on määrä tulla voimaan syksyllä 2024.

Luovutuksensaajan on haettava kirjaamistaan osakkeenomistajaksi osakehuoneistorekisteriin kahden kuukauden määräajassa huoneiston hallintaan oikeuttavia osakkeita koskevan luovutussopimuksen tekemisestä, kun vanha asunto-osakeyhtiö on siirtänyt osakeluettelon ylläpidon huoneistotietojärjestelmään ja sen osake luovutetaan ensimmäisen kerran.

Jos osakkeenomistajaksi kirjaamista ei ole haettu kahden kuukauden määräajan kuluessa, korotetaan kirjaamisesta perittävää maksua voimassa olevan lainsäädännön mukaan siten, että se nousee 20 prosentilla jokaiselta alkavalta kahden kuukauden viivästysjaksolta. Kirjaamisen viivästymisestä perittävä seuraamusmaksu lasketaan kirjaamismaksua korottamalla korkoa korolle -periaatteen mukaisesti. Tämä voi johtaa useita vuosia jatkuvien laiminlyöntien tapauksessa suhteettoman suuriin seuraamusmaksuihin.

Kertyvälle seuraamusmaksulle ei jatkossakaan esitetä asetettavaksi absoluuttista enimmäismäärää, vaan maksua korotettaisiin 20 %:lla alkuperäisestä kirjaamismaksusta jokaiselta alkavalta kahden kuukauden viivästysajanjaksolta, kunnes kirjaamishakemus on asianmukaisesti tehty.

Maksun suuruus uudella laskutavalla ja nykyisillä kirjaamismaksuilla lisääntyisi esimerkiksi viiden vuoden viivästyksen tapauksessa noin 480 euroon ja kymmenessä vuodessa noin 890 euroon.

Konkurssiasiamiehen ja pesänhoitajan tiedonsaantioikeus

Hallitus on antanut lakiesityksen (He 59/2024), jossa ehdotetaan, että konkurssiasiamiehen ja siten pesänhoitajan tiedonsaantioikeutta velallisen taloudellista asemaa koskevista tiedoista täsmennetään.

Konkurssiasiamiehellä on salassapitosäännösten estämättä samanlainen oikeus kuin velallisella tai konkurssipesällä saada velallisen tai konkurssipesän toimintaa ja taloudellista asemaa koskevat tiedot sekä tiedot velallisen tai konkurssipesän pankkitileistä ja maksuliikenteestä sekä rahoitusta koskevista sopimuksista ja sitoumuksista. Tiedot on annettava maksutta ja viipymättä konkurssiasiamiehelle ja konkurssiasiamiehen pyynnöstä konkurssipesälle.

Sisällysluettelo