Maanantaina 25.8. veroneuvontamme on poikkeuksellisesti auki vain klo 9–11.

Arvonlisäverokannan korotus

Eduskunnan valtiovarainvaliokunta esittää mietinnössään (VaVM 11/2024, He 61/2024), että

yleinen arvonlisäverokanta ja vakuutusmaksuveron verokanta korotetaan 24 prosentista 25,5 prosenttiin. Mietinnössä esitetään, että muutokset tulevat voimaan 1.9.2024.

Valiokunta ei pitänyt perusteltuna voimaantuloajankohdan siirtämistä valtiontaloudellisten syiden takia, vaikka on esitetty, että nopea voimaantulo aiheuttaa järjestelmämuutoksiin ja hinnantarkistuksiin liittyviä ongelmia.  

Arvonlisäverovelvollisuuden alarajaa korotetaan

Eduskunnan valtiovarainvaliokunta esittää mietinnössään (VaVM 9/2024, He 50/2024), että arvonlisäverovelvollisuuden alaraja korotetaan 20 000 euroon nykyisestä 15 000 eurosta vuoden 2025 alusta alkaen.

Valiokunta korosti mietinnössään yritysten välistä kilpailuneutraliteettia, minkä vuoksi verovelvollisuuden alarajan tulee olla riittävän matala. Verovelvollisuuden alarajan käyttöönoton tarkoituksena ei ole ollut vapauttaa verosta varsinaista ammatti- tai liiketoimintaa, vaan rajata verotuksen ulkopuolelle lähinnä harrastusluonteinen ja pienimuotoinen toiminta. Valiokunta katsoi, että alarajahuojennuksen poistamisen vaikutuksia on kuitenkin perusteltua lieventää alarajan maltillisella korotuksella.

Valtiovarainvaliokunnan mietintö liittyy hallituksen esityksen, jonka mukaan arvonlisäverotuksen alarajanhuojennus poistetaan vuoden 2025 alusta alkaen. Alarajahuojennuksen poistaminen perustuu direktiivin pakottavaan sääntelyyn eikä valiokunnalla ollut siihen huomautettavaa. Alarajahuojennuksen poistaminen vaikuttaa yrityksiin, joiden tilikauden liikevaihto on välillä 0—30 000 euroa ja erityisesti sellaisiin yrityksiin, joiden liiketoimintaan liittyvät verolliset ostot ovat vähäisiä myyntiin nähden ja joiden myynti tapahtuu pääasiassa suoraan kuluttajille. 

Vesialusten polttoaineiden valmisteverot

Verohallinto on julkaissut 10.6.2024 päivätyn ohjeen Vesillä liikkuvien alusten polttoaineiden valmisteverotus (linkki). Ohjetta on päivitetty lainmuutoksen takia.

Kauppamerenkulkuun ja muihin vastaaviin kaupallisiin tai hallinnollisiin tehtäviin käytetyillä aluksilla kulutetut polttoaineet ovat verottomia. Kalastusalusten polttoaineet ovat verottomia siltä osin, kuin niitä käytetään kaupalliseen kalastukseen.

Valmisteveron osuudesta on mahdollista hakea palautusta, mikäli Suomesta verollisena hankittu polttoaine on käytetty verottomaan tarkoitukseen. 

Uutta oikeuskäytäntöä

Verohallinnon päätöstä yhtymän rekisteriin merkitsemisestä ei pidetty valituskelpoisena

Verohallinto oli viranomaisaloitteisesti muodostanut metsätilan yhteisomistuksen perusteella verotusyhtymän. Yhtymälle oli annettu Y-tunnus, ja yhtymän tiedot oli merkitty yritys- ja yhteisötietojärjestelmään. Toinen yhtymän osakkaista oli vastustanut yhtymän perustamista. Verohallinto oli hänen pyynnöstään antanut asiassa valituskelpoiseksi tarkoitetun päätöksen.

Korkein hallinto-oikeus totesi, että yritys- ja yhteisötunnusrekisterin tiedoilla ei sellaisenaan ollut välittömiä oikeusvaikutuksia. Se, onko kysymyksessä olevalla kiinteistöllä harjoitetusta metsätaloudesta saatava pääomatulo jaettava verotettavaksi yhtymän osakkaiksi merkityillä henkilöillä, sekä heidän osuutensa tähän tuloon ja heidän vastuunsa yhtymän verosta tulivat ratkaistaviksi vasta verotuksen toimittamisen yhteydessä. Mainittujen tietojen merkitsemistä yritys- ja yhteisötietojärjestelmään oli pidettävä vain rekisteriteknisinä toimenpiteinä. Verohallinnon päätöstä ei pidetty valituskelpoisena.

KHO 10.6.2024 T:1697 eli ennakkopäätös KHO:2024:84

Aiemman päätöksen oikeusvaikutus

Veron määräämistä koskevassa asiassa verovelvollisen oikaisuvaatimukseen annetun verotuksen oikaisulautakunnan hylkäävän päätöksen oli katsottava saavan sellaisen oikeusvoiman, joka esti saman asian panemisen vireille uudella oikaisuvaatimuksella.

Oikaisulautakunta ei siten voinut käsitellä uudelleen samaa asiaa, joka oli aiemmin ollut sen ratkaistavana, vaikka asiaa ei ollut ratkaistu oma-aloitteisten verojen verotusmenettelystä annetun lain 60 §:n 1 momentissa tarkoitetulla tavalla valitukseen annetulla päätöksellä.

Kun verotuksen oikaisulautakunta oli jo ratkaissut valittajan oikaisuvaatimuksen aikaisemmalla lainvoimaiseksi jääneellä päätöksellään, oikaisulautakunnan oli tullut jättää valittajan samasta asiasta samalla perusteella tekemät uudet oikaisuvaatimukset tutkimatta.

Helsingin hallinto-oikeus 6.6.2024 T:3563

Sisällysluettelo