TaxFax nro 43 • 12.7.2024
Arvonlisä- ja vakuutusmaksuveron verokantaan korotus
Tasavallan presidentti on vahvistanut lainmuutoksen (462/2024, HE 61/2024), jolla arvonlisäverokanta ja vakuutusmaksuveron verokanta korotetaan 24 prosentista 25,5 prosenttiin. Muutokset tulevat voimaan 1.9.2024.
Käyttöomaisuusosakkeiden luovutusten verokohtelu
Verohallinto on julkaissut 12.7.2024 päivätyn ohjeen Yhteisöjen käyttöomaisuusosakkeiden luovutusten verokohtelu (linkki). Ohjeessa käsitellään yhteisöjen käyttöomaisuuteen kuuluvien osakkeiden luovutusten verovapauden edellytyksiä, osakkeiden hankintamenon vähennyskelvottomuutta sekä osakeluovutuksiin liittyvien eräiden menojen ja menetysten vähennyskelpoisuutta.
Ohjeen lukua 3 on päivitetty korkeimman hallinto-oikeuden päätösten KHO 2024:41, KHO 2024:42 ja KHO 2024:43 sekä keskusverolautakunnan ennakkoratkaisun KVL 3/2023 vuoksi. Edellä mainitut korkeimman hallinto-oikeuden päätökset eivät kavenna käyttöomaisuuden käsitettä. Siten luvussa 3 esitettyjä käyttöomaisuusluonteen arvioinnissa käytettäviä painotuksia sovelletaan tulolähdejaon poistamisen jälkeisinä verovuosina eli verovuodesta 2020 alkaen. Verovuoteen 2019 asti käyttöomaisuusluonteen arvioinnissa sovelletaan kumotussa ohjeessa VH/5186/00.01.00/2023 esitettyjä painotuksia. Ohjeeseen on tehty myös pieniä teknisiä täsmennyksiä.
Uutta oikeuskäytäntöä
Yleishyödyllisen yhteisön alennettu kiinteistöveroprosentti
Asiassa oli kyse siitä, edellyttikö yleishyödyllisen yhteisön veroprosentin soveltaminen kiinteistön maapohjaan sitä, että yleishyödyllisen säätiön A olisi tullut omistaa koko kiinteistön maapohja, vai voitiinko tätä veroprosenttia soveltaa vain säätiön omistamaan osaan kiinteistöstä.
Saadun selvityksen mukaan verotuskäytännössä oli tätä aiemmin vakiintuneesti katsottu, että jos kiinteistön omistavat määräosaisesti yleishyödyllinen yhteisö ja yhteisö, joka ei ole yleishyödyllinen, maapohjaan sovelletaan kokonaan yleistä kiinteistöveroprosenttia, vaikka rakennukseen sovelletaan yleishyödyllisen yhteisön kiinteistöveroprosenttia.
Säätiö A oli tuloverolain 22 §:n mukainen yleishyödyllinen yhteisö ja se oli verovuosina 2020–2022 omistanut kiinteistöllä kymmenen rakennusta, jotka olivat olleet pääasiallisesti yleisessä tai yleishyödyllisessä käytössä. Nämä rakennukset oli verotettu yleishyödyllisen yhteisön kiinteistöveroprosentin (0,50 prosenttia) mukaisesti. Säätiö A omisti maapohjasta määräosan 176/202 ja loput kiinteistöstä omistavaa yhteisöä ei ollut katsottu verotuksessa yleishyödylliseksi yhteisöksi.
Kiinteistöverolain 13 a §:n sanamuodon mukaan yleishyödyllisen yhteisön omistamaan rakennukseen ja sen maapohjaan voidaan soveltaa yleishyödyllisen yhteisön kiinteistöveroprosenttia, jos kiinteistöllä sijaitseva rakennus on pääasiallisesti yleisessä tai yleishyödyllisessä käytössä. Kun säätiön kiinteistöllä olevien säätiön omistamien rakennusten oli katsottu olevan yleisessä tai yleishyödyllisessä käytössä, hallinto-oikeus totesi, että lainkohdan perusteella säätiön rakennuksiin ja niiden maapohjiin tuli lähtökohtaisesti soveltaa yleishyödyllisen yhteisön alennettua kiinteistöveroprosenttia. Lainkohdan sanamuodon perusteella on kuitenkin epäselvää, tuleeko yleishyödyllisen yhteisön omistaa koko maapohja, jotta säännös soveltuu. Asiaan ei ole otettu kantaa lain esitöissä.
Kiinteistöverolain 9 §:n mukaan, jos useat omistavat kiinteistön määräosin, kukin on velvollinen suorittamaan veron omasta osuudestaan kiinteistöön. Vaikka kiinteistöverolain 13 a §:ssä ei viitata edellä mainittuun lainkohtaan, se kuitenkin hallinto-oikeuden mukaan puolsi tulkintaa, että säätiön omistusosuuteen kiinteistöstä voidaan soveltaa alennettua kiinteistöverolain 13 a §:ssä säädettyä veroprosenttia. Hallinto-oikeus totesi lisäksi, että tällaista tulkintaa voidaan myös pitää yhdenvertaisena ja se mahdollistaa yhteisomistajien erillisen ja tasapuolisen verokohtelun, mitä voidaan pitää lain tarkoituksen mukaisena. Näin ollen hallinto-oikeus katsoi, että Säätiö A:n omistamaan määräosaan maapohjasta sovellettiin yleishyödyllisen yhteisön alennettua kiinteistöveroprosenttia.
Helsingin hallinto-oikeus 28.6.2024 T:4138/ 2024