Maanantaina 25.8. veroneuvontamme on poikkeuksellisesti auki vain klo 9–11.

TaxFax nro 52 • 19.9.2024

Tupakkaveroa korotetaan vaiheittain

Hallitus esittää muutoksia tupakkaverolakiin (He 97/2024). Esityksessä ehdotetaan, että savukkeiden, kääretupakan, piippu- ja savuketupakan sekä sikareiden ja pikkusikareiden tupakkaveroa korotettaisiin keskimäärin 27,1 prosenttia. Korotukset toteutettaisiin kuudessa vaiheessa vuosina 2024–2027 siten, että ensimmäinen korotus tehtäisiin 1.11.2024 ja seuraavat korotukset puolen vuoden välein 1.7.2025 alkaen.

Muiden tupakkaveron piirissä olevien tuotteiden, kuten sähkösavukenesteiden ja nikotiinipussien, veroa ei korotettaisi. Ehdotettu laki on tarkoitettu tulemaan voimaan 1.11.2024.

Suurten konsernien vähimmäisvero

Hallitus on antanut lakiesityksen, jolla esitetään muutoksia suurten konsernien vähimmäisverosta annettuun lakiin (He 98/2024). Laki on tarkoitettu tulemaan voimaan 31.12.2024 mennessä ja sitä sovellettaisiin ensimmäisen kerran 1.1.2024 ja sen jälkeen alkaviin tilikausiin.

Lakiin esitetään selvennyksiä, jotka liittyvät konsolidoinnin, konserniyksiköiden (tietyt valtiolliset rahastot), ja tiettyjen omistusosuuksien määrittelyyn. Samoin selvennettäisiin vakuutusyhtiön sijoitussidonnaisiin vakuutuksiin liittyvien verojen kohtelua.

Lakiin lisättäisiin

  • eräisiin kurssimuutoksilta suojaaviin instrumentteihin liittyviin voittoihin ja tappioihin liittyvä valintamahdollisuus, jotta minimiverotuksessa on paremmin mahdollista huomioida instrumenttien tosiasiallinen verokohtelu.
  • eräitä velan anteeksiantotilanteita koskevat säännöt, sekä tiettyjä oman pääoman ehtoisia osuuksia koskeva valinta, jonka mukaan läpivirtaavan yksikön kautta saadut voitot ja tappiot sisältyvät omistajan tuloihin.
  • yksinkertaistetun laskennan mahdollistava, pienomistuksia koskeva valintamahdollisuus.
  • veronhyvityksiä koskevia uusia sääntöjä, joiden perusteella tällaisia veronhyvityksiä kohdellaan samaan tapaan kuin ehdot täyttäviä palautukseen oikeuttavia veronhyvityksiä.
  • vähennyskelpoisten osinkojen järjestelmää soveltavan konsernin ylimmän emoyksikön substanssiperusteista vähennystä koskevat säännöt

Substanssiperusteisen vähennyksen osalta selvennettäisiin tiettyjen rajat ylittävien erien ja vuokratun omaisuuden käsittelyä ja täsmennettäisiin huomioon otettavan aineellisen omaisuuden kirjanpitoarvon määrittämistä konserniyksiköiden välisten liiketoimien poistamista koskevien oikaisujen jälkeen.

Olettamasäännöksiin lisättäisiin säännös pysyvästä epäolennaisen konserniyksikön yksinkertaistettujen laskelmien olettamasäännöksestä. Kotimaista täydennysveroa koskevaa olettamasäännöstä täsmennettäisiin.

Siirtymäkauden verotuksen maakohtaiseen raportointiin perustuvaa olettamasäännöstä selkeytettäisiin muun muassa tilinpäätöksen määrittelyn ja eräiden erityistilanteiden osalta. Siirtymäsäännöksiin lisättäisiin myös ohjeistusta aliverotettujen voittojen sääntöä koskevasta siirtymäkauden olettamasäännöksestä sekä väliyhteisöjen yhteisverotusjärjestelmään perustuvien väliyhteisöverojen väliaikaisesta kohdentamisesta.

Muutoksia rakentamislakiin

Hallitus on antanut lakiesityksen (He 101/2024), jolla esitetään muutoksia rakentamislakiin. Kyse on nk. rakentamislain korjaussarja. Muutokset sisältävä, korjattu rakentamislaki etenee eduskunnan käsittelyyn. Tavoitteena on saada muutokset voimaan samaan aikaan uuden lain kanssa. Pääosin muutokset tulevat voimaan 1.1.2025. Rakentamisluvan käsittelyaikatakuu, rakennuksen hiilijalanjälkilaskenta sekä tietomallimuotoinen rakentamislupa esitetään tulevan voimaan 1.1.2026.  

Ilmastoselvitys ja materiaaliseloste

Hallinnollisen taakan ja byrokratian vähentämiseksi ilmastoselvitystä ja materiaaliselostetta ei tarvitsisi esittää pientalojen osalta, eikä myöskään laajamittaisesti korjattavan rakennuksen osalta, eikä velvoite koskisi myöskään muita muutostöitä ja laajennuksia.

Materiaaliseloste muuttuisi rakennustuoteluetteloksi. Lisäksi esityksessä ehdotetaan muutettavaksi rakentamislakia niin, että rakennuksen ja rakennuspaikan ilmastoselvitys tulisi laatia ja esittää vasta rakennuksen loppukatselmusta varten. Esityksen mukaisesti rakentamislupaa haettaessa ei tulisi siten esittää ilmastoselvitystä, vaan hiilijalanjäljen raja-arvon alittuminen osoitettaisiin vasta hankkeen valmistuttua. Rakennustuoteluettelo olisi edelleen esitettävä rakentamislupaa haettaessa.

Rakennustuoteluettelo korvaa materiaaliselosteen

Esityksessä ehdotetaan muutettavaksi rakentamislakia niin, että materiaaliselosteen sijaan esitettäisiin rakennustuoteluettelo, joka laadittaisiin rakentamislupavaiheessa ja päivitettäisiin keskeisten muutosten osalta rakennuksen loppukatselmusta varten. Rakennustuoteluettelon laatimisvelvoite supistuisi ehdotuksen myötä samassa laajuudessa kuin ilmastoselvityksen laatimisvelvoite.

Rakennustuoteluettelon sisällön laajuus säädettäisiin ehdotuksen mukaan pääpiirustustasoon, mikä osaltaan edesauttaa, että erityissuunnitelmiin ei tarvitsisi liiaksi vielä lupavaiheessa tukeutua ja osaltaan vähentäisi myös laatimisesta rakentamishankkeeseen ryhtyvälle aiheutuvaa taakkaa. Rakennustuoteluettelo sisältäisi materiaalien sijasta tiedot rakennuksessa käytettävistä tuotteista.

Rakentamislupahakemuksen tiedot ja digitaalisuus

Rakentamislupahakemuksen hallinnollista taakkaa vähennettäisiin rajaamalla lupaan sisällytettävien tietojen määrää ja laatua. Lupaan sisällytettävä rakennuksen rakennussuunnitelmia vastaava suunnitelmamalli tai tiedot koneluettavassa muodossa laadittaisiin pääpiirustustasoisena.

Pääpiirustustasoiset tiedot ovat riittävät sen arvioimiseksi, täyttävätkö rakennussuunnitelmat rakentamista koskevat säännökset ja määräykset sekä hyvän rakennustavan vaatimukset.

Rakentamisen luvanvaraisuus ja suhde rakennusjärjestykseen

Rakentamisluvan suhdetta rakennusjärjestykseen selvennettäisiin siten, että rakennusjärjestyksellä ei voida muuttaa rakentamislain luvanvaraisuuden rajaa. Yleisörakennelman luvanvaraisuus ei koskisi tapahtumarakenteita.

Puhtaan siirtymän sijoittamislupa

Rakentamislakiin säädettäisiin uusi, puhtaan siirtymän teollisuushankkeiden rakentamista vauhdittava sijoittamislupa, jolla puhtaan siirtymän teollisuushankkeen sijoittumisen alueidenkäytöllinen tarkastelu voitaisiin tehdä sijoittamisluvalla ilman asemakaavaa tai yleiskaavaa, jossa on määrätty sen käyttämisestä rakentamisluvan myöntämisen perusteena.

Rakentamisluvan myöntäminen ennen tonttijaon laatimista ja tontin lohkomista

Kokeilulain mahdollistama rakennusluvan myöntäminen ennen tonttijaon laatimista ja tontin lohkomista säädettäisiin pysyväksi käytännöksi koko maahan.

Purkamisluvan edellytykset

Purkamisluvan myöntämisedellytyksiä täsmennettäisiin. Kunnalle säädettäisiin mahdollisuus myöntää lupa asemakaavalla suojellun rakennuksen purkamiseen tietyin edellytyksin.

Määräaika rakentamislupahakemuksen käsittelylle

Rakennusvalvontaviranomaiselle säädettäisiin kolmen kuukauden määräaika ratkaista rakentamislupahakemus siitä, kun rakentamislupahakemus liitteineen on vireille pantu rakennusvalvonnassa ja liitteet mahdollistavat hakemuksen käsittelyn. Poikkeuksellisen vaativan rakennushankkeen rakentamislupahakemus ja puhtaan siirtymän sijoittamislupahakemus olisi ratkaistava kuuden kuukauden kuluessa.

Lupahakemuksenkäsittelyn viivästymisestä kunnan olisi palautettava rakennuslupamaksusta 20 prosenttia kultakin viivästyksen kuukaudelta, ellei viivästys ole aiheutunut hakijasta.

Päävastuullisen toteuttajan toteutusvastuu

Päävastuullisen toteuttajan toteutusvastuu kumottaisiin.

Valitusoikeudet

ELY-keskuksen valitusoikeus palautettaisiin maankäyttö- ja rakennuslain mukaiseksi. Museoviranomaisen valitusoikeudesta luovuttaisiin muiden, kuin valtakunnallisesti ja maakunnallisesti merkittävien kohteiden osalta. Samoin sellaisten rekisteröityjen yhteisöjen, joiden toimialaan kuuluu kulttuuriperinnön vaaliminen tai rakennetun ympäristön laatuun vaikuttuminen, valitusoikeudesta luovuttaisiin.

Sisällysluettelo