TaxFax nro 56 • 3.10.2024
Työttömyysvakuutusmaksut vuonna 2025
Hallitus esittää (He 150/2024), että vuoden 2025 työttömyysvakuutusmaksuja alennettaisiin verrattuna tämän vuoden maksuihin.
Palkansaajat
Esityksen mukaan palkansaajan työttömyysvakuutusmaksu alenisi nykyisestä 0,79 prosentista 0,59 prosenttiin palkasta.
Työnantajat
Työnantajan työttömyysturvamaksu alenisi nykyisestä 0,27 prosentista 0,20 prosenttiin palkasta, jos palkkasumma on korkeintaan 2 455 500 euroa. Sen ylittävältä osalta työttömyysvakuutusmaksu olisi 0,80 prosenttia palkasta.
Yrityksen osaomistaja
Yrityksen osaomistajan maksama palkansaajan työttömyysvakuutusmaksu olisi ensi vuonna 0,30 prosenttia palkasta ja osaomistajasta maksettava työnantajan työttömyysvakuutusmaksu 0,20 prosenttia palkasta.
Valtion liikelaitokset
Valtion liikelaitoksen työttömyysvakuutusmaksu olisi 0,20 prosenttia liiketoiminnasta maksettujen palkkojen määrästä, jos palkkasumma on korkeintaan 2 455 500 euroa. Sen ylittävältä osalta maksu olisi 0,43 prosenttia palkasta.
Yliopistot
Yliopiston työttömyysvakuutusmaksu olisi 0,20 prosenttia palkasta, jos palkkasumma on korkeintaan 2 455 500 euroon. Sen ylittävältä osalta työttömyysvakuutusmaksu 0,49 prosenttia palkasta.
Omavastuumaksu
Omavastuumaksun palkkasummarajoja ehdotetaan muutettaviksi siten, että täysimääräinen omavastuumaksu perittäisiin yrityksiltä, joiden palkkasumma olisi vähintään 39 288 000 euroa. Omavastuumaksua ei perittäisi yrityksiltä, joiden palkkasumma olisi enintään 2 455 500 euroa.
Muutosturvamaksu
Muutosturvamaksun maksuvelvollisuuteen liittyviä palkkasummarajoja ehdotetaan tarkistettaviksi vastaamaan vuoden 2024 palkkakerrointa. Täydeksi muutosturvamaksukertoimeksi vuodelle 2025 asetettaisiin 2,2.
Matkailuautojen käyttövoimavero
Hallitus esittää (He 144/2024), että matkailuautoilta kannettava ajoneuvoveron käyttövoimavero määräytyisi jatkossa muiden M1-luokan henkilöautojen käyttövoimaveroa vastaavalla tavalla. Matkailuautojen käyttövoimaveroa määrättäessä huomioon otettava ajoneuvon kokonaismassa rajattaisiin kuitenkin muista henkilöautoista poiketen 7 500 kilogrammaan. Ehdotettu laki on tarkoitettu tulemaan voimaan 1.1.2025. Korotettua käyttövoimaveroa sovellettaisiin kuitenkin vasta 1.1.2026 ja sen jälkeisiltä päiviltä kannettavaan veroon.
Keskimääräisen kokonaismassaltaan 3 500 kilogramman painoisen dieselkäyttöisen matkailuauton ajoneuvoveron käyttövoimavero nousisi noin 590 euroa vuodessa, jos matkailuauto pidetään liikennekäytössä koko vuoden. Jos matkailuauto on liikennekäytössä arvioidun keskimääräisen ajan eli noin 190 päivää, korotuksen määrä olisi keskimäärin noin 310 euroa vuodessa.
Keskimääräisen matkailuauton käyttövoimavero olisi korotuksen jälkeen noin 700 euroa vuodessa, jos matkailuauto pidetään koko vuoden liikennekäytössä. Keskimääräisellä liikennekäytössäololla käyttövoimavero olisi noin 370 euroa vuodessa.
Enimmillään dieselkäyttöisen matkailuauton ajoneuvoveron käyttövoimavero olisi noin 1 500 euroa vuodessa, jos matkailuauto pidetään liikennekäytössä koko vuoden. Keskimääräisellä liikennekäytössäololla dieselkäyttöisen matkailuauton käyttövoimavero olisi enimmillään noin 800 euroa vuodessa.
Kaupparekisteristä poistettujen yhtiöiden palauttaminen kaupparekisteriin
Työ- ja elinkeinoministeriö (TEM) tiedottaa (linkki) lähettäneensä lausuntokierrokselle esitysluonnoksen kaupparekisterilain muuttamisesta. Jatkossa kaupparekisteristä ilmoitusvelvollisuuden laiminlyönnin perusteella poistettu yhtiö voitaisiin palauttaa säädetyin edellytyksin hakemuksesta takaisin rekisteriin. Lausuntoaika päättyy 29.10.2024. Muutokset on tarkoitettu tulemaan voimaan mahdollisimman pian, kuitenkin viimeistään 1.3.2025.
Esitysluonnoksessa ehdotetaan kaupparekisterilakiin lisättäväksi säännökset Patentti- ja rekisterihallituksen selvitystilaan tai kaupparekisteristä poistettavaksi määräämän osakeyhtiön, osuuskunnan, asunto-osakeyhtiön tai keskinäisen kiinteistöosakeyhtiön selvitystilan lopettamisesta tai palauttamisesta kaupparekisteriin. Säännöksiä sovellettaisiin sellaiseen edellä tarkoitettuun ilmoitusvelvolliseen, joka on määrätty selvitystilaan tai poistettu kaupparekisteristä sen laiminlyötyä kaupparekisteriin liittyvän ilmoitusvelvollisuuden.
Edellytyksenä hakemuksen hyväksymiselle olisi, että ilmoitusvelvollinen korjaisi selvitystilaan määräämisen tai rekisteristä poistamisen perusteena olleen laiminlyönnin sekä rekisteritiedoissa olevat muut virheet ja puutteet, rekisteriviranomaisen ilmoitusvelvolliselle määräämät lainvoimaiset maksut olisivat suoritettu, ilmoitusvelvollinen ei olisi purkautunut tai sen omaisuutta jaettu, eikä selvitystilan lopettamiselle tai ilmoitusvelvollisen rekisteriin palauttamiselle olisi muutakaan lainsäädännöstä johtuvaa estettä.
Päätöksen tekisi Patentti- ja rekisterihallitus ilmoitusvelvollisen hakemuksesta. Hakemus tulisi tehdä vuoden kuluessa selvitystilaan määräämistä tai rekisteristä poistamista koskevasta päätöksestä. Jos ilmoitusvelvollinen olisi määrätty selvitystilaan tai poistettavaksi rekisteristä laiminlyönnin perusteella ennen kuin on kulunut yli kymmenen vuotta siitä, kun ilmoitusvelvollisen selvitystila on edellisen kerran määrätty lopetettavaksi tai ilmoitusvelvollinen on palautettu rekisteriin, ei hakemusta hyväksyttäisi.
Säännöksiä sovellettaisiin ilmoitusvelvolliseen, joka on poistettu kaupparekisteristä 31.12.2022 jälkeen. Vuoden määräaika hakemuksen tekemiselle laskettaisiin lain voimaantulosta, jos päätös selvitystilaan määräämisestä tai rekisteristä poistamisesta on tehty sitä ennen.
Lisäksi kaupparekisterilain voimaantulosäännöstä ehdotetaan muutettavaksi siten, että rekisteritietojen ajantasaisuuden tarkistamista koskevaa säännöstä alettaisiin soveltaa vuoden 2026 sijaan vasta vuonna 2027.