TaxFax nro 59 • 10.10.2024
Myöhästymismaksun määrääminen
Hallitus esittää (He 158/2024), että lakiin lisättäisiin täsmentävä säännös, jonka nojalla myöhästymismaksua määrättäisiin silloin, kun verovelvollinen on ilmoittanut liikaa palautukseen oikeuttavaa arvonlisäveroa. Säännöstä sovellettaisiin tilanteessa, jossa verovelvollinen on ensin ilmoittanut veroilmoituksella palautukseen oikeuttavan arvonlisäveron, mutta liian suurena, ja sen jälkeen ilmoittanut oikaisuilmoituksella oikean, alemman määrän. Muutos on tarkoitettu tulemaan voimaan 1.1.2025.
Esimerkki:
Verovelvollinen ilmoittaa tammikuulta palautettavaa arvonlisäveroa 10 000 euroa 12.3. Verovelvollinen korjaa aiemmin antamaansa veroilmoitusta 30.5. antamalla oikaisuilmoituksen, jossa palautettavan arvonlisäveron määrä on 7 000 euroa. Oikaisuilmoituksessa ilmoitetun veron ja verokaudella voimassa olevan ilmoituksen veron erotus on 3 000 euroa. Verovelvolliselle määrätään myöhästymismaksua kaksi prosenttia liikaa ilmoitetun palautettavan arvonlisäveron määrästä eli 60 euroa.
Muutos liittyy korkeimman hallinto-oikeuden päätökseen KHO:2022:149, jossa yhtiölle ei voitu määrätä myöhästymismaksua sen antaman arvonlisäveron oikaisuilmoituksen perusteella tilanteessa, jossa yhtiöllä ei ollut todellista maksettavaa arvonlisäveroa, vaan se oli ollut edelleen oikeutettu arvonlisäveron palautukseen.
Suurten konsernien vähimmäisvero
Hallitus esittää täydennystä (He 156/2024) aiemmin annettuun hallituksen esitykseen (He 98/2024) suurten konsernien vähimmäisverosta. Täydennyksessä tarkennetaan kansainvälisen merenkulun tulojen määritelmää, koska niin sanotusta bare boat charter -tulon määritelmästä puuttuu minimiverodirektiivin edellyttämä maininta siitä, että vuokralle ottajan on oltava toinen saman konsernin konserniyksikkö.
Kaupparekisterin vuodenvaihteen rekisteröinnit
Patentti- ja rekisterihallitus tiedottaa (linkki) aikatauluista, joiden mukaan kaupparekisteriin saapuvat ilmoitukset käsitellään. Sähköiset YTJ-palvelussa tehdyt perustamis- ja edustamisilmoitukset (esimerkiksi hallitusmuutokset) rekisteröidään melko nopeasti.
Rekisteröinti pyritään tekemään vielä tämän vuoden aikana, jos ilmoitus on saapunut perille viimeistään maanantaina 11.11.2024.
Yhtiöiden sulautumisten tai jakautumisten täytäntöönpanoa koskevien ilmoitusten täytyy olla perillä PRH:ssa viimeistään keskiviikkona 4.12.2024, jos täytäntöönpano halutaan kaupparekisteriin vuodenvaihteessa.
Sulautumisten ja jakautumisten täytäntöönpanoihin liittyvien yrityskiinnityshakemusten ja -ilmoitusten täytyy olla PRH:ssa viimeistään torstaina 5.12.2024, jos täytäntöönpano halutaan kaupparekisteriin vuodenvaihteessa.
Liikenteen verotuksen kokonaisuudistus
Liikenne- ja viestintäministeriö sekä valtiovarainministeriö tiedottavat käynnistävänsä liikenteen verotuksen ja rahoituksen kokonaisuudistuksen (linkki). Ensimmäinen vaihe aloitetaan marraskuussa 2024 ja se päättyy kesäkuussa 2025. Työn toisessa vaiheessa asetettavan työryhmän toimikausi alkaa elokuussa 2025 ja päättyy lokakuussa 2026.
Suomessa liikenteen verotusta ovat määritelleet valtion fiskaaliset tavoitteet ja ympäristötavoitteet. Valtiovarainministeriön julkaisema liikenteen verotuksen uudistamisen työryhmäraportti (VM julkaisuja 2021:26) ennakoi verotuottojen alenevaa kehitystä. Tuoreen verokatsauksen mukaan liikenteen verotuottojen arvioidaan olevan vuonna 2030 lähes 1,5 miljardia euroa pienemmät kuin vuonna 2023. Eniten alenevat polttoaineverotuotot ja toiseksi eniten autoverotuotot. Kehitykseen on mahdollista vaikuttaa korottamalla verotasoja tai vahvistamalla liikenteen verotuksen veropohjaa nykyisten ja mahdollisten uusien tieliikenteen hinnoittelutapojen kokonaisuudessa.