TaxFax nro 60 • 16.10.2024
Rakentamistoiminnan arvonlisäverotus
Verohallinto on julkaissut 16.10.2024 päivätyn ohjeen Rakentamispalvelun myynti ja oma käyttö arvonlisäverotuksessa (linkki). Ohjeessa on huomioitu 1.9.2024 voimaan tullut yleisen verokannan muutos sekä arvonlisäverolakiin tehdyt muutokset, jotka koskevat hyvinvointialueita. Lisäksi useita ohjeen lukuja on täsmennetty ja täydennetty.
Esimerkiksi seuraaviin kohtiin on tullut muutoksia:
- Rakentamispalvelun omasta käytöstä suoritettavan veron peruste on täsmennetty siltä osin kuin rakentaminen toteutetaan alihankintana ostetuilla palveluilla ja siltä osin kuin elinkeinonharjoittajan toiminta on lähes yksinomaan omaan lukuun rakentamista (lukua 8.2).
- Veron perusteeseen luettavien välittömien kustannusten esimerkkiluetteloa on täydennetty ja järjestystä on osittain muutettu (luku 8.2.1).
- Veron perusteen enimmäismäärä perustajarakentamisessa koskevaa lukua on päivitetty. Ohjeessa ohjeistetaan nyt yksityiskohtaisemmin korkeimman hallinto-oikeuden päätöksen KHO 2017:144 soveltamisesta (luku 8.2.4).
- Rakentamispalvelun myyjän ja omaan käyttöönottajan vähennysoikeutta käsittelevään lukuun on lisätty ohjeistus asuntojen myynnin yhteydessä annettujen kylkiäisten arvonlisäveron vähennysoikeudesta (luku 9.1).
- Rakentamispalvelusta suoritettavan veron ajallista kohdistamista käsittelevään lukuun on lisätty nimenomainen maininta siitä, että rakentamispalvelu on suoritettu, kun se on tilaajan puolesta esimerkiksi käyttöönottokatselmuksessa hyväksytty ja vastaanotettu. Tämä vastaa nykytilaa (luku 10.1).
Kansainvälisiltä järjestöiltä saadun palkan verotus
Verohallinto on julkaissut 11.10.2024 päivätyn ohjeen Kansainväliseltä järjestöltä, EU:lta ja valtioiden edustustoilta saadun palkkatulon verotus (linkki). Ohjeen lukua 7 on päivitetty Suomen liityttyä Pohjois-Atlantin liittoon (Natoon).
Kun Suomessa asuva yleisesti verovelvollinen henkilö työskentelee Naton virkamiehenä Suomessa tai muussa valtiossa, Natolta saatu palkka on Suomessa verovapaata eikä sitä huomioida muiden mahdollisten ansiotulojen verotuksessa Suomessa.
Natoa tai ulkomaista valtiota ei pidetä Suomessa olevana työnantajana, joten näiden maksamaa palkkaa ei pidetä Suomesta saatuna tulona, vaikka työ tehtäisiin Suomessa. Rajoitetusti verovelvolliset edustajat eivät ole Suomessa työskentelystä edustajana saamastaan palkasta verovelvollisia Suomeen.
Nato SOFA –sopimus vapauttaa myös Suomeen tulevien joukkojen ja siviilihenkilöstön jäsenet Suomen verotuksesta lähettäjävaltion heille maksamista palkoista.
Pellosta ja metsästä saadun vuokratulon verotus muuttuu
Eduskunnan valtiovarainvaliokunta on hyväksynyt verolakeihin esitetyt muutokset (VaVM 14/2024, He 75/2024), joilla peltojen ja metsän vuokrauksesta saadun tulon verotusta muutetaan niin, että vuokratuloja ei veroteta enää maatalouden tulolähteessä. Muutokset odottavat vielä lopullista hyväksymistä ja vahvistamista. Muutoksia on tarkoitus soveltaa ensimmäisen kerran vuodelta 2025 toimitettavassa verotuksessa.
Muutoksen myötä peltojen ja metsien vuokrauksesta saatu vuokratulo on tuloverolain mukaan toimitetussa verotuksessa pääomatuloa. Muutos ei koske maatilaan kuuluvan rakennuksen tai sen rakennuspaikan vuokratuloa, vaan näistä saadut vuokratulot verotetaan edelleen maatalouden tulolähteessä.
Yhteisöillä maatilasta saadun vuokratulon verottaminen muuna kuin maatalouden tulona johtaa pääsääntöisesti siihen, että vuokratulo verotetaan elinkeinotoiminnan tulolähteen tulona.
Arvioiden mukaan merkittävä osa muutoksessa pääomatuloksi säädettävistä tuloista koostuu maanviljelykäytössä olevien peltojen vuokratuloista. Tulevaisuudessa todennäköisesti kasvavan osan näistä tuloista on arvioitu koostuvan tuulivoimayhtiöiden maksamista vuokrista ja korvauksista.
Muutokset eivät merkitse muutoksia vuokralle annetun maatalousmaan nettovarallisuuden laskentaan, vaan nämä maatalousmaat luetaan osaksi maatalouden nettovarallisuutta kuten aiemminkin.
Uutta oikeuskäytäntöä
Verotettavaa tuloa ei syntynyt vaikka riskihenkivakuutuksen bonuspisteitä käytettiin maksamiseen
Osapuolet olivat sopineet yhteistyöstä, jonka olennaisena osana niiden yhteiset asiakkaat saivat B Oy:n ja C Oy:n myymien riskihenkilövakuutusten vakuutusmaksujen perusteella bonuspisteitä, joita voitiin käyttää maksamiseen D Oyj:n liikkeissä.
Riskihenkilövakuutusten vakuutuskorvauksen maksaminen edellytti vakuutustapahtumaa eli henkilön kuolemaa, vakavaa sairautta tai työkyvyttömyyttä. Siten kyseessä olevat vakuutukset eivät olleet sijoitustuotteita. Kyse oli A:n itse hankkimista vakuutuksista, ja vakuutusmaksut olivat A:n elantomenoja. Bonusohjelma oli yleisesti saatavilla. Bonuksia voitiin käyttää yhteistyöyrityksen liikkeissä, mutta bonuksesta syntyvät kustannukset jäivät vakuutuksen myyjän maksettavaksi.
Näissä olosuhteissa keskusverolautakunta katsoi, että bonuspisteissä kyse oli tavanomaisista alennuksista riskihenkilövakuutuksen vakuutusmaksuun, ja bonuspisteet olivat A:n verovapaata tuloa.
Ennakkoratkaisu verovuosille 2024 ja 2025.
Keskusverolautakunta 19.9.2024 nro 31 (ei lainvoimainen)