TaxFax nro 65 • 13.11.2024
Vuoden 2025 työeläkevakuutusmaksut
Sosiaali- ja terveysministeriö tiedottaa vahvistaneensa vuoden 2025 työeläkevakuutusmaksut (linkki). Työntekijän eläkelain (TyEL) mukainen työeläkevakuutusmaksu määräytyy sosiaali- ja terveysministeriön vahvistamien laskuperusteiden mukaan.
Vuonna 2025 työntekijän eläkelain mukainen keskimääräinen työeläkevakuutusmaksu on 24,85 prosenttia palkasta. Vuoden 2025 maksu sisältää vuonna 2020 voimassa olleen tilapäisen työnantajamaksun alennuksen viimeisen takaisinmaksuerän 0,45 prosenttiyksikköä. Vuoden 2025 maksu ja alennuksen takaisinmaksuerä ovat 0,04 prosenttiyksikköä suuremmat kuin vuonna 2024.
Yrittäjät
Maatalousyrittäjän eläkelain mukainen perusprosentti ja yrittäjän eläkelain mukainen työeläkevakuutusmaksuprosentti ovat ensi vuonna 24,10 prosenttia ja 53–62-vuotiaiden korotettu maksu 25,60 prosenttia. Nämä maksuprosentit ovat samat kuin vuonna 2024.
Työntekijät
Työntekijöiden eläkevakuutusmaksu on ensi vuonna 7,15 prosenttia ja 53–62-vuotiaiden korotettu työeläkevakuutusmaksu 8,65 prosenttia. Nämä maksuprosentit ovat samat kuin vuonna 2024.
Työnantajat
Työnantajan keskimääräinen maksu vuonna 2025 on 17,38 prosenttia. Vuonna 2020 työeläkevakuutusmaksun tasoa alennettiin koronaepidemian vuoksi poikkeuksellisesti kesken vuotta. Työeläkemaksua alennettiin 1.5.2020 alkaen 2,6 prosenttiyksikköä ja alennus oli voimassa vuoden 2020 loppuun asti. Työeläkemaksun alennuksesta syntynyt vaje maksukertymään kompensoidaan korottamalla työnantajan työeläkevakuutusmaksua vuosina 2022─2025.
Vuonna 2025 keskimääräinen työnantajan maksu sisältää tilapäisen alennuksen takaisinmaksusta aiheutuvaa korotusta 0,45 prosenttiyksikköä. Vuoden 2025 takaisinmaksuerä on viimeinen.
OmaVerossa käyttökatko
Verohallinto tiedottaa, että OmaVeron käyttökatko alkaa perjantaina 15.11. klo 17.00 ja päättyy sunnuntaina 17.11. viimeistään klo 18. OmaVeroon ei pääse enää kirjautumaan perjantaina klo 16.30 alkaen.
Käyttökatkon aikana esimerkiksi verokorttia ei voi tilata OmaVerossa. Myöskään veroja ei voi maksaa eikä maksutietoja saa palvelusta katkon aikana.
Käyttökatkon syynä on järjestelmäpäivitys, jolla Verohallinto valmistautuu ensi vuonna voimaan tuleviin muutoksiin.
Puun myyntitulot ja vakuutuskorvaukset sekä julkiset tuet tulevat näkymään OmaVerossa
Keväällä 2025 maa- ja metsätalouden sekä liikkeen- ja ammatinharjoittajien veroilmoituksissa OmaVerossa on aiempaa enemmän tietoa tarjolla (linkki).
Veroilmoituksissa näkyvät jatkossa julkiset tuet ja tukien palautukset sekä maa- ja metsätalouden vakuutuskorvaukset. Metsätalouden veroilmoituksessa näkyvät lisäksi puun myyntitulot ja niiden ennakonpidätykset.
Tiedot näkyvät vain OmaVerossa. Tiedot siirtyvät veroilmoitukseen vasta, kun verovelvollinen ottaa ne käyttöön OmaVerossa olevalla painikkeella. Tiedot eivät siis siirry automaattisesti verotuslaskentaan.
Tiedot näkyvät OmaVerossa viimeistään 3.2.2025, koska maksajien pitää antaa vuosi-ilmoituksensa tammikuun loppuun mennessä. Tietoja tulee OmaVeroon vähitellen sen jälkeen, kun maa- ja metsätalouden sekä elinkeinotoiminnan veroilmoitukset avautuvat täydennettäväksi 14.1.2025.
Vähennys asunnon ja työpaikan välisistä matkoista vuoden 2024 verotuksessa
Verohallinto on vahvistanut (linkki) vähennyksen määrät silloin, kun asunnon ja työpaikan välisten matkakustannusten perusteella myönnettävä vähennys lasketaan muun kuin julkisen kulkuneuvon mukaan:
1 § Verovelvollisen käyttäessä asunnon ja työpaikan väliseen matkaan seuraavaa omistamaansa tai hallitsemaansa kulkuneuvoa vähennyksen määrät ovat:
Auto |
0,27 euroa kilometriltä |
Moottoripyörä ja kevyt nelipyörä |
0,21 euroa kilometriltä |
Mopo |
0,12 euroa kilometriltä |
Polkupyörä |
100 euroa vuodessa |
2 § Verovelvollisen käyttäessä edellä mainittuun matkaansa työnantajan omistamaa tai hallitsemaa autoa vähennyksen määrä on 0,21 euroa kilometriltä.
3 § Verovelvollisen käyttäessä edellä mainittuun matkaansa muuta kuin edellä 1 ja 2 §:ssä tarkoitettua kulkuneuvoa vähennys myönnetään kustannuksista esitetyn luotettavan selvityksen perusteella.
4 § Tämä päätös tulee voimaan 12 päivänä marraskuuta 2024.
Metsän ja pellon keskimääräinen tuotto
Verohallinto on vahvistanut metsän ja pellon keskimääräisen vuotuisen tuoton eri kunnissa vuodelta 2024 toimitettavaa verotusta varten:
Uutta oikeuskäytäntöä
Hotellirakennuksesta tehtävän poiston suuruus
Asiassa oli ratkaistavana, tuliko A Oy:n omistaman hotellirakennuksen verovuoden poiston suuruus määrittää rinnastaen rakennus EVL 34 §:n 2 momentin 1 kohdassa tarkoitettuun myymälä-, varasto-, tehdas-, työpaja-, talous-, voima-asema- tai muuhun niihin verrattavaan rakennukseen vai 2 kohdassa tarkoitettuun asuin-, toimisto- tai muuhun niihin verrattavaan rakennukseen.
Keskusverolautakunta totesi, että rakennus oli pääasiassa majoituskäytössä ja rinnastui tilankäytön ja rakenteiden sekä niiden muunneltavuuden puolesta paremmin asuin- tai toimistorakennukseen kuin myymälä-, varasto-, tehdas-, työpaja-, talous- tai voima-asemarakennukseen. Hakija oli selvittänyt, että hotellirakennukseen kohdistui suurempaa kulutusta kuin tavanomaisiin asuin- ja toimistorakennuksiin, ja hotellirakennuksen uusimistarpeisiin vaikuttivat myös kaupalliset vaatimukset. Kuitenkin selvityksen perusteella nämä vaatimukset kohdistuivat lähinnä pintarakenteiden uusimiseen.
Kun oikeus- ja verotuskäytännössä hotellit oli vakiintuneesti katsottu rinnastuvan asuin- ja toimistorakennuksiin, keskusverolautakunta katsoi, ettei hakijan selvitys hotellirakennuksen kulumisesta riittänyt osoittamaan, että 4 %:n poisto olisi liian alhainen.
Siten hotellirakennusta ei voitu verrata verovuoden poiston suuruutta määriteltäessä EVL 34 §:n 2 momentin 1 kohdassa tarkoitettuun myymälä-, varasto-, tehdas-, talous- tai voima-asemarakennukseen, vaan 2 kohdassa tarkoitettuun asuin- ja toimistorakennukseen. Ennakkoratkaisu verovuosille 2024 ja 2025.
Keskusverolautakunta 24.10.2024 nro 36 (ei lainvoimainen)
Sukupolvenvaihdoshuojennusta ei myönnetty yhtiön osakkeiden myynti
A suunnitteli luovuttavansa 20 prosenttia B Oy:n omistukseen oikeuttavista osakkeista kolmelle lapselleen heidän yhteisomistukseensa. Hakija oli omistanut osakkeet yli 10 vuotta.
Tuloverolain 48 §:n 1 momentin 3 kohdassa tarkoitetun sukupolvenvaihdoshuojennuksen edellytyksenä oli, että verovelvollinen luovutti vähintään 10 prosentin omistusosuuden yhtiössä ja saajana oli luettelossa mainittu sukulainen joko yksin tai yhdessä puolisonsa kanssa.
Kullekin lapselle luovutettava määräosuus oli vähemmän kuin 10 prosenttia B Oy:n omistukseen oikeuttavista osakkeista. Keskusverolautakunta katsoi, että säännöksen soveltamisedellytysten tuli täyttyä jokaisen luovutuksensaajan osalta erikseen. Kun näin ei ollut, osakkeiden luovutuksesta saatava voitto ei ollut hakijalle verovapaata tuloa.
Ennakkoratkaisu verovuosille 2024 ja 2025.
Keskusverolautakunta 24.10.2024 nro 37 (ei lainvoimainen)
Tappioiden siirtyminen sulautumisessa
A Oy toimi A-konsernin emoyhtiönä. Sillä oli 10 osakasta. A Oy:n yhtiömuotoiset osakkaat aikoivat perustaa yhdessä A Oy:n henkilöosakkaiden kokonaan omistamien yhtiöiden kanssa B Oy:n, johon A Oy:n oli tarkoitus sulautua vastikkeetta. Keskusverolautakunnassa oli ratkaistava, siirtyvätkö A Oy:n aikaisempien verovuosien tappiot sulautumisessa B Oy:lle.
Vastaanottava yhtiö B Oy ei omistanut sulautuvan yhtiön A Oy:n osakkeita. Vastaanottavan yhtiön osakkaat omistivat 41,3 %:a sulautuvan yhtiön A Oy:n osakkeista. Vastaanottavan yhtiön osakkaiden osakkeenomistajat omistivat loput 58,7 %:a sulautuvan yhtiön A Oy:n osakkeista.
Keskusverolautakunta katsoi ratkaisuun KHO 2021:104 viitaten, että vastaanottavan yhtiön B Oy:n osakkaiden osakkeenomistajien omistusta sulautuvassa A Oy:ssä ei voitu ottaa huomioon tarkasteltaessa tuloverolain 123 §:n 2 momentissa tappion siirtymiselle sulautumisessa asetettujen edellytysten täyttymistä. Huomioiden myös yritysjärjestelydirektiivin tavoitteet asiaa ei ollut arvioitava toisin sillä perusteella, että sulautuvan yhtiön yhtiö- ja henkilöosakkaat välillisesti omistivat vastaanottavan uuden yhtiön kaikki osakkeet.
Kun vastaanottava yhteisö B Oy tai sen osakkaat tai nämä yhdessä eivät olleet omistaneet yli puolta sulautuvan yhtiön A Oy:n osakkeista tappiovuoden alusta lukien tuloverolain 123 §:n 2 momentissa tarkoitetulla tavalla, A Oy:n tappiot eivät miltään osin siirtyneet sulautumisessa B Oy:lle Ennakkoratkaisu verovuosille 2024 ja 2025.
Keskusverolautakunta 24.10.2024 nro 39 (ei lainvoimainen)