Maanantaina 25.8. veroneuvontamme on poikkeuksellisesti auki vain klo 9–11.

TaxFax nro 77 • 20.12.2024

Vuokratulojen verotus

Verohallinto on julkaissut 18.12.2024 päivätyn ohjeen Vuokratulojen verotus (linkki).

Pellon ja metsän vuokraus

Ohjeen lukuja 2.3.1 ja 2.3.3 on päivitetty. Näihin tulolähdettä koskeviin lukuihin on tehty muutokset, jotka johtuvat johtuvat maa- ja metsätalousmaan vuokratulon tulolähteen muuttumisesta.

Tuloverolain mukaan verotettavaa pääomatuloa on 1.1.2025 alkaen myös maatilasta tai sen osasta saadut vuokrat ja muut sen kaltaiset korvaukset lukuun ottamatta maatilalla olevasta rakennuksesta, rakennelmasta ja niiden rakennuspaikoista saatuja vuokria ja muita sellaisia korvauksia.

Pääomatulona verotetaan siten maatilaan kuuluvista maa-alueista saadut vuokratulot lukuun ottamatta rakennusten rakennuspaikkoja. Pääomatulona verotettavaa tuloa on muun muassa pellon ja metsän vuokrauksesta saatu tulo.  Myös tuuli- ja aurinkovoimalan rakennuspaikaksi vuokratun pellon ja metsän vuokratulo verotetaan pääomatulona. 

Salaojien hankinta- ja perusparannusmenojen vähentäminen

Ohjeeseen on myös lisätty uusi luku 3.10, jossa kerrotaan maatalousmaan vuokratuloon kohdistuvien menojen vähentämisestä. Vuokrattujen peltojen salaojien hankinta- ja perusparannusmenojen vähentäminen muuttuu, koska pellon vuokratulo verotetaan pääomatulona. Menojäännöspoistoista siirrytään tasapoistoihin.

Siirryttäessä menojäännöspoistoista tasapoistoihin hyödykkeen taloudellinen käyttöaika lasketaan käyttöönottoajankohdasta lukien. Esimerkiksi jos taloudellinen käyttöaika on 20 vuotta, ja ensimmäiset 5 vuotta on tehty menojäännöspoistoja, siirryttäessä sen jälkeen tasapoistoihin jaksotetaan jäljellä oleva menojäännös tasapoistoiksi 15 vuodelle.

Hallintaoikeudella hallitun omaisuuden vuokraaminen

Luvussa 4.4 on muutos linjaukseen, joka koskee hallintaoikeuden haltijan oikeutta vähentää pääomavastikkeita saamastaan vuokratulosta.

Hallintaoikeuden nojalla vuokratun omaisuuden vuokratulosta saa vähentää hallintaoikeuden haltijalle kuuluvat vuokraustoiminnasta aiheutuneet kustannukset. Tällaisia kustannuksia ovat esimerkiksi hoitovastikkeet, vesi-, sähkö- ja lämpömaksut sekä vuosikorjausmenot.
Hallintaoikeuden haltija voi myös vähentää maksamansa pääomavastikkeet, jotka tuloutetaan asunto- tai kiinteistöosakeyhtiön kirjanpidossa. Rahastoidut suoritukset ovat lisäsijoituksia yhtiöön, ne eivät ole vuokratulosta vähennyskelpoisia. Myöskään poistoja omaisuuden hankintamenosta ei ole mahdollista tehdä hallintaoikeuden perusteella (KHO 20.10.2002 taltio 2765).

Ennakkoperintä

Luvussa 5.2 on otettu huomioon ennakkoperintälain muutos ennakonpidätysprosentissa huomioon otettavista ennakonkannonalaisista tuloista.

Ennakonkannonalaiset tulot - mukaan luettuna vuokratulot - voidaan ottaa huomioon ennakonpidätyksen laskennassa. Tällöin ennakonpidätyksenalaisten tulojen pidätysprosenttia korotetaan niin, että pidätyksin kertyvä vero riittää kattamaan myös ennakonkannonalaisista vuokratuloista aiheutuvan veron.

Yhteensä yli 7 000 euron suuruiset ennakonkannonalaiset tulot otetaan kuitenkin huomioon ennakonpidätysprosentin laskennassa vain, jos verovelvollinen sitä vaatii tai, jos tulot on aiemmin otettu huomioon verovelvollisen verovuoden tai edeltävän verovuoden ennakonpidätysprosentin laskennassa.

Harrastusta vai tulojen hankintaa

Verohallinto on julkaissut 18.12.2024 päivätyn ohjeen Yritystoiminta, tulonhankkimistoiminta ja harrastustoiminta henkilöverotuksessa (linkki).

Ohjeessa käydään läpi tunnusmerkkejä, joiden perusteella voi arvioida, onko toiminnassa kyse yritystoiminnasta, muusta tulonhankkimistoiminnasta vai harrastustoiminnasta. Lukuihin 1.2, 2.2 ja 4.3 on tehty vähäisiä muutoksia.

Veronhyvitys suurille puhtaan talouden investoinneille

Hallitus on antanut lakiesityksen (He 207/2024) suurten ilmastoneutraaliin talouteen tähtäävien investointien verohyvityksestä (investointihyvitys).

Esityksen mukaiseen investointihyvitykseen olisi oikeutettu yhtiö, joka toteuttaisi Suomessa suuren ilmastoneutraaliin talouteen tähtäävän investoinnin, jonka tukikelpoiset investointikustannukset olisivat vähintään 50 miljoonaa euroa. Investointihyvityksen piiriin voisivat tulla investoinnit energian tuotantoon uusiutuvista lähteistä, pois lukien sähköntuotanto, sekä energian varastointiin, investoinnit teollisuusprosessien kasvihuonepäästöjen ja energiankulutuksen vähentämiseen sekä investoinnit eräille ilmastoneutraaliin talouteen siirtymisen kannalta strategisille aloille, kuten akkujen ja niissä käytettyjen keskeisten komponenttien ja kriittisten raaka-aineiden valmistukseen.

Esityksen mukaan investointihyvitys vähennettäisiin yhtiön maksettavaksi tulevasta yhteisöverosta ennen veron maksuunpanoa. Investointihyvityksen määrä olisi 20 prosenttia tukikelpoisista investointikustannuksista. Hyvityksen enimmäismäärä olisi 150 miljoonaa euroa yhtiötä kohden. Konserneissa hyvityksen enimmäismäärä laskettaisiin konsernikohtaisesti.

Investointihyvitystä saisi vähentää yhteisöverosta vuonna 2028, ja sitä seuraavana 19 vuotena. Investointihyvitystä saisi kuitenkin vähentää vuodessa korkeintaan kymmenen prosenttia hyvityksen kokonaismäärästä ja aikaisintaan sinä vuonna, kun investointi valmistuu.

Oikeutta investointihyvitykseen tulisi esityksen mukaan hakea etukäteen ja oikeus hyvitykseen tulisi olla myönnettynä vuoden 2025 loppuun mennessä. Oikeutta investointihyvitykseen tulisi hakea ennen investointia koskevien töiden alkamista eli hyvitykseen olisivat oikeutettuja vain uudet investointihankkeet.

Laiminlyöntimaksu vuosi-ilmoituksen myöhästymisestä ja virheistä

Verohallinto on julkaissut 18.12.2024 päivätyn ohjeen Sivullisilmoittajan laiminlyöntimaksu vuosi-ilmoitusvelvoitteista verovuodelta 2024 (linkki).

Vuosi-ilmoitukset on annettava pääsääntöisesti 31.1.2025 mennessä. Seuraavilla vuosi-ilmoituksilla on tammikuun lopusta poikkeava antamisaika:

  • Vuosi-ilmoitus korkotulon lähdeveron alaisista koroista on annettava viimeistään 15.2.2025
  • Osakaslainoista on annettava vuosi-ilmoitus viimeistään 24.2.2025

Vuosi-ilmoituksen antamisaikaan voidaan hakea pidennystä, jos vuosi-ilmoitusta ei voida antaa määräaikana.

Pidennystä vuosi-ilmoituksen antamisaikaan voi hakea suullisesti tai kirjallisesti. Jos vuosi-ilmoituksen viimeinen palautuspäivä on 31.1.2025, lisäaikaa voidaan antaa puhelimitse 3.2.2025 saakka. Jos lisäaikaa pyydetään pidemmäksi aikaa, pyyntö on tehtävä kirjallisesti. Perusteltuun kirjalliseen hakemukseen voidaan myöntää lisäaikaa 10.2.2025 saakka. Jos vuosi-ilmoituksen viimeinen palautuspäivä on 24.2.2025, hakemus on tehtävä kirjallisesti.

Laskutuspalveluyritykset ja niiden käyttäjät

Verohallinto on julkaissut 18.12.2024 päivätyn ohjeen Laskutuspalveluyritysten ja niiden käyttäjien verotuskysymyksiä (linkki).

Ohjetta on päivitetty keskusverolautakunnan antaman ennakkoratkaisun KVL 18/2024 (KHO 5.12.2024 taltio 3481, ei muutosta) perusteella. Ratkaisun mukaan laskutuspalveluyritys voi maksaa työn suorittajalle todellisilta erityiselle työntekemispaikalle tehdyiltä työmatkoilta matkakustannusten korvaukset verovapaasti, vaikka työn suorittaja ja hänen asiakkaansa eivät ole sopineet matkakustannusten korvauksista toimeksiannon yhteydessä. Samaa periaatetta sovelletaan jatkossa myös todellisiin työn suorittajalle aiheutuneisiin työstä aiheutuneisiin kuluihin (työvälineet, valmistus- ja tarveaineista aiheutuneet menot, matka- ja edustusmenot sekä muut työn suorittamista välittömästi aiheutuneet menot).

Ohjepäivityksessä on huomioitu myös arvonlisäverottoman vähäisen toiminnan euromääräisen rajan muutos 15 000 eurosta 20 000 euroon sekä muutos työnantajan sairausvakuutusmaksun määrään. 

Matkailuautojen käyttövoimaveroa korotetaan

Tasavallan presidentti on vahvistanut lainmuutoksen (He 144/2024, VaVM 23/2024), jonka mukaan dieselkäyttöisten matkailuautojen ajoneuvoveron käyttövoimavero nousee nykyisestä 0,9 sentistä 5,5 senttiin päivältä jokaiselta ajoneuvon kokonaismassan alkavalta sadalta kilogrammalta. Käyttövoimaveroa määrättäessä huomioon otettava ajoneuvon kokonaismassa on kuitenkin enintään 7 500 kilogrammaa.

Ladattavien autojen ajoneuvoveroa korotetaan

Tasavallan presidentti on vahvistanut lainmuutokset (He 107/2024, VaVM 22/2024), joiden perusteella täyssähköautojen perusveroa ja käyttövoimaveroa korotetaan. Myös ladattavien hybridiautojen perusveroa korotetaan.

Lisäksi korotetaan ladattavien bensiinikäyttöisten hybridiautojen käyttövoimaveroa. Ladattavien dieselkäyttöisten hybridiautojen käyttövoimaveroa sen sijaan pienennetään.  

Muutoksia sovelletaan 1.1.2026 ja sen jälkeisiltä veropäiviltä kannettavaan ajoneuvoveron perusveroon ja käyttövoimaveroon. 

Myöhästymismaksun määrääminen

Tasavallan presidentti on vahvistanut lainmuutoksen (He 158/2024, VaVM 24/2024), jonka perusteella  myöhästymismaksua koskeva säännös tulee sovellettavaksi myös tilanteessa, jossa verovelvollinen on ensin ilmoittanut veroilmoituksella palautukseen oikeuttavan arvonlisäveron, mutta liian suurena, ja sen jälkeen ilmoittanut oikaisuilmoituksella oikean, alemman määrän. Myöhästymismaksun määrääminen ei riipu siitä, onko verovelvollinen saanut liikaa ilmoitetun palautuksen hyväkseen vai ei. 

Suurten konsernien vähimmäisvero

Tasavallan presidentti on vahvistanut lainmuutokset (He 98/2024, He 156/2024, VaVM 19/2024), joiden perusteella lakiin suurten konsernien vähimmäisverosta on tehty selvennyksiä, jotka liittyvät mm. konsolidoinnin, konserniyksiköiden (tietyt valtiolliset rahastot) ja tiettyjen omistusosuuksien määrittelyyn. Samoin on selvennetty vakuutusyhtiön sijoitussidonnaisiin vakuutuksiin liittyvien verojen kohtelua.

Muutoksia sovelletaan ensimmäisen kerran 1.1.2024 ja sen jälkeen alkaviin tilikausiin.

Yleisradiovero ja yleisradiotoiminnan arvonlisäverokanta

Tasavallan presidentti on vahvistanut lainmuutoksen (He 186/2024, VaVM 21/2024), jonka perusteella tulorajaa, jonka ylittävästä osasta yleisradioveroa kertyy, on korotettu 14 000 eurosta 15 150 euroon. Lisäksi veron enimmäismäärä alenee 163 eurosta 160 euroon. Muutosta sovelletaan ensimmäisen kerran vuodelta 2025 toimitettavassa verotuksessa

Lisäksi yleisradiotoiminta siirtyy 14 prosentin suuruisen alennetun verokannan soveltamisalaan vuoden 2026 alusta (nykyisin 10 %).

Sisällysluettelo