Maanantaina 25.8. veroneuvontamme on poikkeuksellisesti auki vain klo 9–11.

TaxFax nro 2 • 3.1.2025

Arvonlisäverotuksen ohjeita on päivitetty

Verohallinto on päivittänyt useita arvonlisäverotukseen liittyviä ohjeita, joissa on huomioitu 1.9.2024 ja 1.1.2025 voimaan tulleet verokantamuutokset sekä 1.1.2025 voimaan tullut muutos vähäisen toiminnan rajaan.

Vähäisen toiminnan euromääräinen raja nousi 15 000 eurosta 20 000 euroon ja alarajahuojennus poistui käytöstä. Vähäisen toiminnan liikevaihtoraja lasketaan tilikauden sijasta kalenterivuodelta ja verovelvollisuuden alkamisajankohta muuttui. Vähäisen toiminnan osalta tarkastellaan sekä kuluvan että edeltävän kalenterivuoden liikevaihtoa. 

  • Matkailualan arvonlisäverotus (linkki)
  • Majoitustoiminnan arvonlisäverotus (linkki)
  • Hevostoimialan arvonlisäverotuksesta (linkki)
  • Puun myynnin arvonlisäverotus (linkki)

Uutta yleistä arvonlisäverokantaa (25,5 %) sovelletaan tavaran tai palvelun myyntiin, kun veron suorittamisvelvollisuus syntyy lain voimaantulopäivänä tai sen jälkeen. Ennen lain voimaantuloa 1.9.2024 kertyneisiin ennakkomaksuihin sovelletaan aikaisempaa verokantaa.

  • Käytettyjen tavaroiden arvonlisäverotus (linkki)
  • Taide-, keräily- ja antiikkiesineiden arvonlisäverotus (linkki)

Vuoden 2025 alusta alkaen marginaaliverotusta ei saa taide-, keräily- ja antiikkiesineiden osalta soveltaa, kun ostoon tai maahantuontiin on sovellettu alennettua verokantaa. Vastaavasti taide-esineen alennettua verokantaa ei saa 1.1.2025 alkaen soveltaa myyntiin, jos myyntiin sovelletaan marginaaliverotusmenettelyä.

  • Yleishyödyllisten yhteisöjen arvonlisäverotus (linkki)
  • Komissiokaupan ja välitystoiminnan arvonlisäverotus (linkki)
  • Liikuntapalveluiden arvonlisäverokanta (linkki)

Suomessa tapahtuvista myynneistä arvonlisävero maksetaan pääsääntöisesti 25,5 prosentin verokannan mukaan. Ohjeessa selvitetään, milloin alennettua 14 prosentin verokantaa sovelletaan urheilutilojen käytöstä perittäviin maksuihin ja urheilu- ja liikuntatuntien tarjoamiseen.

  • Arvonlisäverotus EU-tavarakaupassa (linkki)

Ohjeessa käsitellään arvonlisäverotusta elinkeinonharjoittajien välisessä EU-tavarakaupassa. Pienten yritysten on mahdollista hyödyntää arvonlisäveronvapautusta myös muissa EU:n jäsenvaltioissa.
Ohjeen lukuja 6.7. ja 7.2, jotka käsittelevät ostoja, jotka eivät ole yhteisöhankintoja sekä liikeomaisuuden siirtoja toiseen EU-maahan, on päivitetty vastaamaan voimassa olevia säännöksiä.

  • Tavaroiden etämyynnin arvonlisäverotus (linkki)

Merkittävin muutos kansainvälistä kauppaa harjoittaville yrityksille on se, että jatkossa pienten yritysten on mahdollista hyödyntää arvonlisäverovapautusta myös muissa EU:n jäsenvaltioissa. Yritysten, jotka haluavat hyödyntää arvonlisäverovapautusta muissa EU:n jäsenvaltioissa, on rekisteröidyttävä uuteen pienten yritysten EU-myynnin alv-järjestelmään.

  • Koulutustoiminnan arvonlisäverotus (linkki)

Kohtia koulutuksen myynti elinkeinonharjoittajalle ja opiskelijalle on muutettu 1.1.2025 voimaan tulleiden lakimuutoksien johdosta.

Elinkeinonharjoittajalle myytyyn pääsyyn opetustilaisuuteen sekä pääsyyn välittömästi liittyvään palveluun sovelletaan palvelukaupan myyntimaan yleissäännöstä, jos osallistuminen tilaisuuteen on virtuaalista.

Suoraan opiskelijalle myytävien opetukseen liittyvien palvelujen myyntimaa määräytyy ostajan sijainnin mukaan, kun palvelut lähetetään suoratoistona tai asetetaan muutoin virtuaalisesti saataville.

  • Laskutuspalveluyritysten ja työn suorittajien arvonlisäverotus (linkki) 

Kotitalousvähennys

Verohallinto on julkaissut kolme 1.1.2025 päivättyä ohjetta kotitalousvähennyksestä. Ohjeita on päivitetty 1.1.2025 voimaan tulleiden muutosten takia.

  • Kotitalousvähennys verotuksessa (linkki)
  • Kotitalousvähennys tavanomaisesta kotitalous-, hoiva- ja hoitotyöstä sekä fysio- ja toimintaterapiasta (linkki)
  • Kotitalousvähennys asunnon kunnossapito- ja perusparannustöistä sekä öljylämmityksestä luopumisesta aiheutuneista töistä (linkki)

Kotitalousvähennyksen enimmäismäärää ja korvausprosentteja on alennettu sekä omavastuuosuutta korotettu seuraavasti:

  • kotitalousvähennyksen enimmäismäärä on 1.1.2025 alkaen 1 600 euroa aikaisemman 2 250 euron sijaan.
  • työkorvauksesta vähennyskelpoista on 35 % (aikaisemmin 40 %) ja palkoista 13 % (aikaisemmin 15 %).
  • omavastuu on 1.1.2025 alkaen 150 euroa aikaisemman 100 euron sijaan.
  • kotitalousvähennyksen kotitalous-, hoiva- tai hoitotyötä koskeneen 3 500 euron korotetun enimmäismäärän soveltaminen on päättynyt 31.12.2024.

Öljylämmityksestä luopumista koskee edelleen korotettu kotitalousvähennys verovuosina 2025–2027.
Kotitalousvähennykseen oikeuttaviin töihin ei ole tullut muutoksia. 

Varainsiirtovero arvopapereiden luovutuksessa

Verohallinto on julkaissut 1.1.2025 päivätyn ohjeen Varainsiirtovero arvopapereiden luovutuksessa (linkki).

Murto-osan luovutus ja yhtiölainan lukeminen veron perusteeseen

Lukuun 7.2 on lisätty ohjeistus yhtiölainaosuuden lukemisesta veron perusteeseen, kun luovutuksen kohteena on osakkeiden murto-osa. Jos luovutuksen kohteena on vain murto-osa esimerkiksi asunto-osakkeista, yhtiölainasta luetaan vastikkeeseen vain siirtyvään murto-osaan kohdistuva osuus.

Kaupan purkaminen

Lukuun 9.4 sisältyvää ohjeistusta kaupan purkamisesta on täsmennetty.
Suoritettu varainsiirtovero palautetaan hakemuksesta, jos luovutus on tuomioistuimen päätöksellä kumottu tai määrätty purkautumaan taikka se on purettu sopimuksella tilanteessa, jossa se olisi voinut luovutuskirjassa olevan ehdon tai sopimusrikkomuksen vuoksi tulla puretuksi tuomiolla (niin sanottu tehokas luovutuksen purku). Sama on voimassa, jos kauppahintaa on vastaavassa tilanteessa alennettu.

Tuomiolla purkamisen perusteita ovat esimerkiksi luovuttajan oikeustoimikelvottomuus, olennaiset virheet kaupan kohteessa sekä joissakin tapauksissa myös ostajan jo kaupantekohetkellä olemassa ollut salattu maksukyvyttömyys ja muut vastaavat syyt. Kun tuomioistuin purkaa kaupan normaalin oikeudenkäynnin päätteeksi, kauppa purkautuu verotuksessa.

Jos luovutusta ei ole purettu tuomiolla vaan osapuolten välisellä sopimuksella, on veron palauttamisen edellytysten arvioimiseksi Verohallinnolle esitettävä samankaltaiset selvitykset ja kirjalliset todisteet, joita myös tuomioistuinkäsittelyssä olisi edellytetty. Tällaisia ovat esimerkiksi kaupan kohteen virheitä ja mahdollisia korjaustoimia ja niiden kustannuksia selvittävät asiantuntijalausunnot.

Tuomioistuin voi myös vahvistaa osapuolten välillä sovinnon, jonka ehtoihin voi kuulua kaupan purkaminen. Se, että tuomioistuin on vahvistanut sovinnon, ei kuitenkaan yksin osoita, että kauppa olisi voinut tulla puretuksi tuomiolla. Veron palauttamiseksi on tällöinkin esitettävä vastaava selvitys kuin silloin, kun kauppa on purettu osapuolten välisellä sopimuksella. Sama koskee tilannetta, jossa kauppa puretaan oikeuden päätöksellä vastaajan myöntämisen tai passiivisuuden vuoksi. Tehokkaan luovutuksen purkamisen seurauksena luovutuksen kohteen omistus palautuu luovuttajalle, eikä kyse ole uudesta luovutuksesta. Tehokas luovutuksen purkaminen myös poistaa luovutukseen liittyvät varainsiirtoveroseuraamukset. Tämä tarkoittaa kaupanpurkutilanteessa alkuperäisen myyjän kannalta sitä, että myyjän ei ole suoritettava varainsiirtoveroa arvopapereista, jotka palautuvat tälle tehokkaan kaupan purun seurauksena. Alkuperäisellä myyjällä ei tällöin ole myöskään varainsiirtoveroilmoituksen antamisvelvollisuutta.

Jos kaupan purku ei ole ollut tehokas, sopimusperusteinen luovutuksen purkaminen johtaa siihen, että varainsiirtoveroa ei voida palauttaa. Tällöin myös alkuperäisen luovuttajan on annettava varainsiirtoveroilmoitus ja suoritettava varainsiirtovero mahdollisine viivästyskorkoineen ja seuraamusmaksuineen, koska purkusopimuksella tapahtuu uusi, varainsiirtoveron kohteena olevan arvopaperin omistusoikeuden luovutus.
Jos kuitenkin alkuperäisessä luovutussopimuksessa on omistusoikeuden siirtymistä koskeva lykkäävä ehto ja luovutus puretaan ennen kuin omistusoikeus on siirtynyt luovutuksensaajalle, luovutuksen purku ei aiheuta alkuperäiselle luovuttajalle varainsiirtoveron ilmoittamis- ja maksuvelvollisuutta. Jos ostaja on ehtinyt suorittaa varainsiirtoveron, se palautetaan tällaisessa tilanteessa riippumatta siitä, millä perusteella kauppa on purettu (KHO 2009:27).

Muuna kuin rahana jaetun osingon verotus

Verohallinto on julkaissut 1.1.2025 päivätyn ohjeen Muuna kuin rahana jaetun osingon verotus (linkki). Ohjetta on päivitetty 1.1.2025 voimaan tulleen varainsiirtoverolain muutoksen takia.

Varainsiirtoverotuksessa on nk. käännetty verovelvollisuus, kun suomalainen osakeyhtiö jakaa osinkona arvopapereita. Varainsiirtoverovelvollisuus siirtyi luovutuksensaajalta luovuttajalle. Käännetty verovelvollisuus ei koske tilannetta, jossa ulkomainen yhtiö jakaa osinkona arvopapereita, eikä myöskään tilannetta, jossa osinkona jaetaan muuta varainsiirtoveron alaista omaisuutta kuin arvopapereita, kuten kiinteistö.

Osingonsaajan tuloverotuksessa in natura -osinko on veronalaista tuloa samalla tavalla kuin rahana saatu osinko. Osingon verokohteluun osingonsaajan tuloverotuksessa vaikuttaa muun muassa se, onko osingonmaksaja julkisesti noteerattu vai noteeraamaton yhtiö ja onko osingonsaaja luonnollinen henkilö vai yritys.

Kun suomalainen osakeyhtiö jakaa osinkona arvopapereita, yhtiö on velvollinen ilmoittamaan ja maksamaan varainsiirtoveron. Näissä tapauksissa varainsiirtoveron maksamista ei katsota osaksi osinkotuloa.

Jos ulkomainen yhtiö jakaa osinkona arvopapereita tai jos osinkona jaetaan kiinteistö, osingonsaaja ilmoittaa ja maksaa varainsiirtoveron. Jos osingonmaksaja on sitoutunut vastaamaan varainsiirtoverosta osingonsaajan puolesta tilanteessa, jossa osingonjakaja on ulkomainen yhtiö tai osinkona jaetaan kiinteistö, varainsiirtovero on osa osinkotuloa ja sen veronalaisuus määräytyy samalla tavalla kuin rahana saadun osingon veronalaisuus. 

Rakentamisen tiedonantovelvollisuus

Verohallinto on julkaissut 1.1.2025 päivätyn ohjeen Rakentamisen tiedonantovelvollisuus (linkki). Ohjetta on uudistettu 1.1.2025 voimaan tulleen rakentamislain sekä verotusmenettelystä annetun lain muutosten vuoksi.

Jos yksityishenkilö toimii rakennuttajana eikä rakentaminen liity tämän yritystoimintaan, on tämän annettava rakentamisilmoitus rakentamisluvan alaisista töistä.  Tiedonantovelvollisuus ei koske rakentamista, johon rakentamislain mukaan ei ole haettava rakentamislupaa. Muiden kuin pysyvään asumiseen käytettävien rakennuskohteiden lupakynnys nousi 30 neliömetriin ja 120 kuutiometriin vuoden 2025 alusta.

Sairausvakuutusmaksut kansainvälisissä työskentelytilanteissa

Verohallinto on julkaissut 10.12.2024 päivätyn ohjeen Sairausvakuutusmaksut kansainvälisissä työskentelytilanteissa (linkki). Ohjeeseen on päivitetty vuoden 2025 sairausvakuutusmaksujen maksuprosentit. Ohjeessa käsitellään sekä ulkomailta Suomeen tulevien työntekijöiden että Suomesta ulkomaille lähtevien työntekijöiden sairausvakuuttamista ja sairausvakuutusmaksuja.

Työsuhdeoptioiden verotus

Verohallinto on julkaissut 19.12.2024 päivätyn ohjeen Työsuhdeoptioiden verotus (linkki). Ohjeeseen on päivitetty sairausvakuutusmaksuprosentit.

Sisällysluettelo