Maanantaina 25.8. veroneuvontamme on poikkeuksellisesti auki vain klo 9–11.

TaxFax nro 25 • 11.4.2025

Ennakkoperintö verotuksessa

Verohallinto on julkaissut 11.4.2025 uuden ohjeen Ennakkoperintö verotuksessa (linkki). Ohjeessa kerrotaan, mikä on ennakkoperintö ja miten se ja muu kolmen vuoden kuluessa ennen kuolemaa annettu lahja eroavat toisistaan verotuksessa. Ohjeessa kerrotaan myös, miten nämä tulee ilmoittaa Verohallinnolle ja miten ne huomioidaan lahja- ja perintöverotuksessa. Ohjeessa käydään läpi yleisimpiä tilanteita. Lisäksi viimeisessä luvussa on käyty läpi joitakin erityistilanteita.

Milloin kyseessä ei ole ennakkoperintö vaan muu lahja?

PK 6 luvun 4 §:n mukaan ennakkoperintönä ei pidetä sellaista tavanomaista lahjaa, jonka arvo ei ole epäsuhteessa antajansa oloihin. Tällaisia voivat olla esimerkiksi tavanomaiset muistamiset syntymä- tai muina juhlapäivinä. Myöskään vanhempien maksamat kustannukset lasten elättämisestä, kasvattamisesta ja kouluttamisesta eivät lähtökohtaisesti ole ennakkoperintöä. Koska ennakkoperinnön muodostuminen ratkeaa perintökaaren säännösten mukaan, ennakkoperintöä voi joskus muodostua myös esimerkiksi sellaisista lahjoista, joita voivat olla verovapaat elatus-, koulutus- tai kasvatuslahjat.

Ohjeessa on kerrottu ennakkoperintöolettamasta. Lahjanantaja voi kuitenkin lahjan yhteydessä todeta nimenomaisesti, että vastikkeetonta saantoa ei ole pidettävä ennakkoperintönä. Tämän määräyksen hän voi antaa myös myöhemmin tai muuttaa aiempaa tahtoaan esimerkiksi testamentissaan.

Lahjaa ei yleensä pidetä ennakkoperintönä myöskään silloin, jos jokaiselle rintaperilliselle on annettu samansuuruiset lahjat tai jos on annettu lahja ainoalle rintaperilliselle, koska näissä tapauksissa puuttuu suosimistarkoitus.

Lähtökohtaisesti perilliselle annettu laina ei ole ennakkoperintöä, koska kyse on sopimuksesta eikä lahjasta. Sen sijaan anteeksiannettu tai tarkoituksella vanhentumaan päästetty laina voi olla ennakkoperintöä.

Yhteishankintakoulutus tuloverotuksessa ja ennakkoperinnässä

Verohallinnon uudessa kannanotossa (linkki) on huomioitu 1.1.2025 voimaan tullut julkisten työvoimapalveluiden järjestämisvastuun siirtyminen valtion työ- ja elinkeinotoimistoilta kunnille ja kuntien muodostamille yhteistoiminta-alueille ja sillä korvataan aiempi Verohallinnon kannanotto RekryKoulutus tuloverotuksessa ja ennakkoperinnässä (VH/306/00.01.00/2019).  

Kannanoton mukaan työnantajan ja työvoimaviranomaisen yhdessä toteuttamasta yhteishankintakoulutuksesta ei muodostu veronalaista etua koulutukseen osallistuvalle henkilölle. Tällöin myöskään koulutuksen järjestävällä työnantajalla ei ole velvollisuutta toimittaa ennakonpidätystä. Yhteishankintakoulutuksen järjestämisestä johtuneet menot ovat vähennyskelpoisia menoja koulutuksen kustantavan työnantajan elinkeinotulon verotuksessa.

Verohallinnon suoritteiden maksullisuus

Verohallinto on julkaissut 7.4.2025 ohjeen Verohallinnon suoritteiden maksullisuus (linkki). Verohallinnon suoritteita ovat Verohallinnon verohallintolaissa tai muussa laissa säädetyn toimivallan perusteella tuottamat virkatoimet, tavarat, palvelut tai muut tuotteet. Maksullisia suoritteita ovat esimerkiksi ennakkoratkaisut, joiden tuottaminen perustuu asiakkaan hakemukseen.

Lasten kotihoidon ja yksityisen hoidon tuki

Verohallinto on julkaissut 7.4.2025 ohjeen Lasten kotihoidon ja yksityisen hoidon tuki (linkki), jossa käsitellään Kansaneläkelaitoksen ja kunnan maksaman lasten kotihoidon tuen ja yksityisen hoidon tuen sekä joustavan ja osittaisen hoitorahan verotusta.

Sisällysluettelo