Maanantaina 25.8. veroneuvontamme on poikkeuksellisesti auki vain klo 9–11.

TaxFax nro 28 • 29.4.2025

Vastuita täsmennetään ja tulorekisteriyksikkö saa valtuudet määrätä uhkasakkoja

Tasavallan presidentti on hyväksynyt muutokset (He 216/2024, VaVM 3/2025), jolla lakia tulotietojärjestelmästä muutetaan niin, että laista kumotaan säännökset, jotka koskevat suorituksen maksajien vastuuta tulorekisteriin talletettujen tietojen oikeellisuudesta, tietojen oikaisemisesta ilman aiheetonta viivytystä sekä tulonsaajan korjausvaatimuksen tekemistä suorituksen maksajalle. Muutokset tulevat voimaan 4.7.2027.

Lakiin on lisätty säännökset tulorekisteriyksikön vastuusta tietosuoja-asetuksessa rekisterinpitäjälle säädettyjen velvollisuuksien ja rekisteröidyn oikeuksien toteuttamisessa. Tulorekisteriyksikön rekisterinpitoon liittyvien vastuiden laajeneminen ei vaikuta suorituksen maksajien vastuuseen täyttää säädetty ilmoitusvelvollisuutensa tulorekisteriin asianmukaisesti. Tulorekisteriyksikkö voi velvoittaa ilmoitusvelvollisen täyttämään velvollisuutensa sakon uhalla.

Jatkossa selvityspyynnöt tulorekisterin tiedoissa havaituista virhe-epäilyistä tulevat suorituksen maksajille ensisijaisesti Tulorekisteriyksiköltä eivätkä enää tulonsaajilta itseltään. Verohallinnon roolia tulotietojärjestelmän yhteisrekisterinpitäjänä on täsmennetty järjestelmän teknisessä ylläpidossa.

Tiedon käyttäjien toimivalta säilyy jatkossakin tiedon käyttäjillä itsellään siten kuin siitä muualla laissa on säädetty.

Ilmoitusvelvollisen laiminlyödessä ilmoitusvelvollisuuden Tulorekisteriyksikkö voi velvoittaa ilmoitusvelvollisen täyttämään velvollisuutensa sakon uhalla. Uhkasakko voidaan erityisestä syystä kohdistaa myös ilmoitusvelvollisen palveluksessa olevaan tai muuhun, joka toimii ilmoitusvelvollisen lukuun.

Uhkasakon kohdistaminen ilmoitusvelvollisen palveluksessa olevaan soveltuu esimerkiksi tilanteeseen, jossa yhtiön toimitusjohtajan, hallituksen puheenjohtajan tai muun yhtiössä merkittävässä asemassa olevan henkilön voidaan katsoa olennaisesti vaikuttaneen siihen, että tietoja ei ole asianmukaisesti ilmoitettu tulorekisteriin. Ilmoitusvelvollisen lukuun toimivana tahona pidetään esimerkiksi tilitoimistoa tai muuta palveluntarjoajaa, jolle yhtiön palkanlaskenta tai siihen liittyvä maksu- ja ilmoitusliikenne on sopimusperusteisesti ulkoistettu.

Myöhästyneistä tilipäätöksistä myöhästymismaksu

Patentti- ja rekisterihallitus tiedottaa (linkki), että Patentti- ja rekisterihallitus (PRH) määrää tilinpäätöksen myöhästymismaksun, jos osakeyhtiö, osuuskunta, eurooppayhtiö tai eurooppaosuuskunta ei ilmoita tilinpäätöstä kaupparekisteriin 8 kuukauden kuluessa tilikauden päättymisestä.

Myöhästymismaksu koskee 1.12.2024 ja sen jälkeen päättyvien tilikausien tilinpäätöksiä. Käytännössä PRH alkaa määrätä maksuja syksystä 2025 alkaen.

Myöhästymismaksu perustuu kaupparekisterilakiin, jossa on määrätty maksujen suuruus.

Maksun suuruus määräytyy myöhästymisen keston mukaan:

  • 150 euroa, jos tilinpäätös on ilmoitettu enintään 2 kuukautta myöhässä
  • 300 euroa, jos tilinpäätös on ilmoitettu 2–4 kuukautta myöhässä
  • 600 euroa, jos tilinpäätös on ilmoitettu yli 4 kuukautta myöhässä tai tilinpäätöstä ei ole ilmoitettu.

Maksu on kaksinkertainen, jos yritysmuoto on julkinen osakeyhtiö tai eurooppayhtiö.

PRH määrää myöhästymismaksun kaksinkertaisena, jos tilinpäätöstä ei ole ilmoitettu ajoissa kahdelta tai useammalta peräkkäiseltä tilikaudelta.

Sisällysluettelo