Maanantaina 25.8. veroneuvontamme on poikkeuksellisesti auki vain klo 9–11.

TaxFax nro 33 • 28.5.2025

Rahastopoikkeuksen voimassaoloa jatketaan vuodella

Hallitus on antanut lakiesityksen (He 59/2025), jonka mukaan määräaikaisen rahastopoikkeuksen voimassaoloa jatkettaisiin vuodella. ETA-valtiossa perustettuihin tai rekisteröityihin UCITS- tai AIF-rahastoihin ei sovelleta säännöstä yhteisöjen yleisestä verovelvollisuudesta tosiasiallisen johtopaikan perusteella. Voimassa olevan lain mukaan rahastoja koskevan poikkeuksen määräaika päättyy vuoden 2025 lopussa.

Ehdotettu laki on tarkoitettu tulemaan voimaan vuoden 2026 alusta ja olemaan voimassa vuoden 2026 loppuun.

Etujen hankinta kohdennetuilla maksuvälineillä

Verohallinto on julkaissut 27.5.2025 päivätyn ohjeen Luontois- ja henkilökuntaetujen hankkiminen kohdennetuilla maksuvälineillä (linkki).

Ohjeessa kerrotaan, mitä edellytyksiä maksuvälineen on täytettävä, jotta luontois- ja henkilökuntaetuihin voidaan soveltaa niitä koskevia laskentaperusteita ja verovapaussäännöksiä. Ohjeen tekstejä on muokattu ja selvennetty, mutta varsinaisia asiamuutoksia ohjeeseen ei ole tehty.

Työsuhdeoptiot ja työsuhteeseen perustuva osakeanti kansainvälisissä tilanteissa

Verohallinto on julkaissut 16.5.2025 päivätyn ohjeen Työsuhdeoption ja työsuhteeseen perustuvan osakeannin verotus kansainvälisissä tilanteissa (linkki). Ohjeen sairausvakuutusmaksuja koskeva luku on päivitetty. Lisäksi lähdeveron määräämistä koskevassa luvussa on täsmennetty, miten lähdeveroa haetaan.

Tulonsaajan on haettava lähdeveron määräämistä, jos suorituksesta ei ole maksuhetkellä peritty lähdeveroa. Lähdeveroa voi hakea joko lähdeveron määräämistä koskevalla lomakkeella tai tulon voi ilmoittaa veroilmoituksella. Tulonsaajan on ilmoitettava koko saadun edun määrä sekä annettava selvitys, jos koko etu ei ole Suomessa veronalaista tuloa.

Työsuhdeoptiolla tarkoitetaan työsuhteeseen perustuvaa oikeutta saada tai hankkia yhteisön osakkeita tai osuuksia käypää alempaan hintaan sopimuksen tai muun sitoumuksen perusteella.

Työsuhteeseen perustuvalla osakeannilla tarkoitetaan oi­keut­ta merkitä yhteisön osakkeita tai osuuksia käypää arvoa alempaan hintaan (työsuhdeanti). Etu on veronalaista siltä osin kuin osakkeen tai osuuden hinnasta saatu alennus on enemmän kuin 10 prosenttia osakkeen tai osuuden käyvästä hinnasta. Jos etu ei ole henkilöstön enemmistön käytettävissä, saatu alennus on koko määrältään veronalaista tuloa.

Vastikkeettoman SVOP-sijoituksen esittäminen

Kirjanpitolautakunta on 8.5.2025 antanut lausunnon vastikkeettoman SVOP-sijoituksen esittämisestä (linkki).

Kirjanpitolautakunta pitää hyvän kirjanpitotavan mukaisena, että tilinpäätöshetkellä maksamaton osuus SVOP-sijoituksesta esitetään taseessa sijoitetun vapaan oman pääoman rahastossa, mikäli SVOP-sijoituksen tarkoittamat varat on saatu yhtiön haltuun ennen tilinpäätöksen allekirjoittamista.

Mikäli SVOP-sijoitusta ei ole maksettu yhtiölle tilinpäätöksen allekirjoitushetkellä, sitä ei saa kirjata yhtiön omaan pääomaan SVOP-sijoituksena.

Uutta oikeuskäytäntöä

Rakentamattoman rakennuspaikan tosiasialliseen rakentamiskelpoisuuteen tulee kiinnittää huomiota kiinteistöverotuksessa

Kohdetontille oli asemakaavassa osoitettu rakennusoikeutta 14 750 kerrosneliömetriä asuintarkoitukseen ja 4 400 kerrosneliömetriä liiketarkoitukseen. Kohdetontti oli verovuonna muodostanut osan kiinteistökokonaisuudesta, jolle oli asemakaavassa osoitettu rakennettaviksi kauppakeskus, liityntäliikenteen bussiterminaali ja metroasema sekä niiden päälle asuinkerrostaloja. Verohallinto oli kantanut kohdetontista korotettua kiinteistöveroa soveltamalla sen verotuksessa kiinteistöverolain 12 a §:ssä tarkoitettua rakentamattoman rakennuspaikan veroprosenttia.

Kohdetontin omistajan mukaan kohdetontti ei ollut ollut verovuonna vielä tosiasiallisesti rakentamiskelpoinen. Asemakaavaa oli ollut tarpeen muuttaa ennen kuin rakennustyöt voitiin aloittaa, ja myös kauppakeskuksen yhteyteen rakennettava metroasema oli osaltaan vaikuttanut merkittävästi rakennushankkeen etenemiseen.

Korkein hallinto-oikeus katsoi, että korotettua kiinteistöveroa koskevia säännöksiä oli perusteltua tulkita niin, että rakennuspaikan tosiasialliseen rakentamiskelpoisuuteen kiinnitetään huomiota laajemminkin kuin tarkastelemalla yksinomaan kiinteistöverolain 12 a §:ssä lueteltujen edellytysten täyttymistä. Sellaisten seikkojen merkitys, joihin kohdetontin omistaja oli vedonnut, tuli kuitenkin harkittavaksi kiinteistöverotuksen toimittamisesta erikseen veronkantolaissa tarkoitetun vapautushakemuksen yhteydessä.
Verovuosi 2018
KHO 27.5.2025 T:1186 eli ennakkopäätös KHO:2025:42

Sisällysluettelo