TaxFax nro 37 • 23.6.2025
Perintö- ja lahjaverotukseen esitetään muutoksia
Valtiovarainministeriö on lähettänyt lausuntokierrokselle hallituksen esityksen luonnoksen, jossa esitetään muutoksia perintö- ja lahjaverotukseen (linkki). Lausuntoaika päättyy 21.8.2025.
Muutokset on tarkoitettu tulemaan voimaan vuoden 2026 alusta. Perintö- ja lahjaverolakia sovellettaisiin tapauksiin, joissa verovelvollisuus on alkanut lain tultua voimaan. Veronlisäyksestä ja viivekorosta annettua lakia sovellettaisiin ensimmäisen kerran maksamatta olevaan perintöveroon lain voimaantulopäivästä alkaen.
Perintö- ja lahjaveroasteikot
Esityksessä ehdotetaan pienimmän verotettavan määrän korottamista 20 000 eurosta 30 000 euroon perintöverotuksessa ja 5 000 eurosta 7 500 euroon lahjaverotuksessa.
Perintöveroasteikko I veroluokka
Verotettavan osuuden arvo euroina |
Veron vakioerä osuuden alarajan kohdalla euroina |
Veroprosentti ylimenevästä osasta |
30 000 – 40 000 |
100 |
7 |
40 000 – 60 000 |
800 |
10 |
60 000 – 200 000 |
2 800 |
13 |
200 000 – 1 000 000 |
21 000 |
16 |
1 000 000 – |
149 000 |
19 |
Perintöveroasteikko II veroluokka
Verotettavan osuuden arvo euroina |
Veron vakioerä osuuden alarajan kohdalla euroina |
Veroprosentti ylimenevästä osasta |
30 000 – 40 000 |
100 |
19 |
40 000 – 60 000 |
2 000 |
25 |
60 000 – 200 000 |
7 000 |
29 |
200 000 – 1 000 000 |
47 600 |
31 |
1 000 000 – |
295 600 |
33 |
Lahjaveroasteikoissa nykyinen 5 000–25 000 euron alin porras muutettaisiin 7 500–25 000 euroksi. Verotettavan osuuden arvon ollessa 7 500 euron alarajan kohdalla veron määrä olisi 100 euroa nykyistä alinta porrasta vastaavasti kummassakin veroluokassa. Muilta osin veron määriä portaiden alarajan kohdalla tarkistettaisiin niin, että veron määrä vastaa veroa edellisen portaan ylärajalla.
Lahjaveroasteikko I veroluokka
Verotettavan osuuden arvo euroina |
Veron vakioerä osuuden alarajan kohdalla euroina |
Veroprosentti ylimenevästä osasta |
7 500 – 25 000 |
100 |
8 |
25 000 – 55 000 |
1 500 |
10 |
55 000 – 200 000 |
4 500 |
12 |
200 000 –1 000 000 |
21 900 |
15 |
1 000 000 – |
141 900 |
17 |
Lahjaveroasteikko II veroluokka
Verotettavan osuuden arvo euroina |
Veron vakioerä osuuden alarajan kohdalla euroina |
Veroprosentti ylimenevästä osasta |
7 500 – 25 000 |
100 |
19 |
25 000 – 55 000 |
3 425 |
25 |
55 000 – 200 000 |
10 925 |
29 |
200 000 – 1 000 000 |
52 975 |
31 |
1 000 000 - |
300 975 |
33 |
Verovapaa tavanomainen koti-irtaimisto
Esitysluonnoksessa ehdotetaan, että perintö- ja lahjaverosta vapaan tavanomaisen koti-irtaimiston arvoa korotetaan nykyisestä 4 000 eurosta 7 500 euroon.
Viivästyskorko
Esitysluonnoksessa ehdotetaan, että maksamattomalle perintöverolle laskettava viivästyskorko olisi korkolain 12 §:ssä tarkoitettu viitekorko lisättynä kahdella prosenttiyksiköllä. Jos perintöverovelvollinen ei kykene maksamaan perintöveroa eräpäivänä, perintöverovelvollisella olisi nykyistä vastaavasti mahdollisuus käyttää kymmenen vuoden pituista perintöveron maksuaikaa. Tähän sääntelyyn ei esityksessä ehdotettaisi muutosta.
Ehdotuksen mukaan nykyinen 3,5 prosenttiyksikön lisäys Suomen Pankin vahvistamaan viitekorkoon ehdotetaan alennettavaksi kahden prosenttiyksikön suuruiseksi.
Alaikäisen perillisen sukupolvenvaihdoshuojennus
Esitysluonnoksessa ehdotetaan muutosta sukupolvenvaihdoshuojennukseen perintöverotuksessa. Jos perillisen verotettavaan perintöosuuteen kuuluu vähintään 10 prosentin osuus maatilan tai muun yrityksen omistamiseen oikeuttavista osakeyhtiön osakkeista eikä perillinen alaikäisyytensä vuoksi voi jatkaa toimintaa hallituksen jäsenenä tai toimitusjohtajana, katsotaan verovelvollisen jatkamiseksi myös alaikäisen perillisen edunvalvojan osakeyhtiössä jatkama yritystoiminta. Ehdotuksella on tarkoitus muuttaa oikeustilaa korkeimman hallinto-oikeuden ennakkopäätöstä KHO 2015:166 vastaavissa olosuhteissa. Ratkaisu merkitsee käytännössä sitä, että osakeyhtiömuotoisen yrityksen osakkeita saaneelle alaikäiselle perilliselle ei nykyisin voida myöntää perintöveron huojennusta siinäkään tapauksessa, että alaikäisen perillisen edunvalvoja osallistuu yritystoiminnan harjoittamiseen ja huojennusedellytykset muilta osin täyttyisivät.
Ehdotettu säännös ei soveltuisi lahjaverotuksessa. Korkeimman hallinto-oikeuden ennakkopäätöksen KHO 2011:1 mukaista oikeustilaa ei siten muutettaisi. Elinaikana tehdyissä järjestelyissä lahjoitus jatkajalle voidaan toteuttaa halutulla tavalla, eikä lahjoitusjärjestelyissä ole perintöverotusta vastaavaa tilannetta käsillä, jossa perinnönjättäjän yllättäen kuoltua tavanomainen sukupolvenvaihdos ei enää ole mahdollinen perillisen ollessa edelleen alaikäinen.
Arvonlisäverotuksen alennettuun verokantaan alennus
Valtiovarainministeriö on lähettänyt lausuntokierrokselle hallituksen esityksen luonnoksen, jossa esitetään arvonlisäverotusta kevennettäväksi siten, että 14 prosentin suuruinen alennettu verokanta alennettaisiin 13,5 prosenttiin (linkki). Ehdotetut lait on tarkoitettu tulemaan voimaan 1.1.2026. Lausuntoaika päätyy 15.8.2025.
Muutos koskisi elintarvikkeita, ravintola- ja ateriapalveluja, rehuaineita, henkilöliikennettä, majoitustoimintaa, vierassatamatoimintaa ja lääkkeitä. Muutos koskisi myös kulttuuri- ja urheilutoimintaa, kuten kirjoja, urheilu- ja liikuntapalveluja, pääsyä kulttuuritapahtumiin ja -tiloihin sekä urheilutapahtumiin, urheilutilojen käyttöä, esiintyvän taiteilijan, urheilijan tai muun julkisen esiintyjän esityksiä, maahantuotuja taide-esineitä ja tekijän tai satunnaisen myyjän myymiä taide-esineitä sekä tekijänoikeudenhaltijoita edustavan järjestön saamia tekijänoikeuteen liittyviä korvauksia.
Myös yleisradiotoimintaan alettaisiin soveltaa 13,5 prosentin suuruista alennettua verokantaa nykyisen 10 prosentin suuruisen verokannan sijasta.