Maanantaina 25.8. veroneuvontamme on poikkeuksellisesti auki vain klo 9–11.

TaxFax nro 4 • 10.1.2025

Maahantuonnin arvonlisäverotus

Verohallinto on julkaissut 10.1.2025 päivätyn ohjeen Maahantuonnin arvonlisäveron peruste (linkki). Ohjetta on päivitetty 1.9.2024 voimaan tulleella yleisen verokannan muutoksella.

Arvonlisäverovelvollisten rekisteriin merkityn maahantuojan on ilmoitettava maahantuonnin arvonlisäveron peruste arvonlisäveroilmoituksella Verohallinnolle. Maahantuojan on myös suoritettava arvonlisävero Verohallinnolle.

Tulli kantaa maahantuonnin arvonlisäveron sellaisista tuonneista, joissa maahantuojaa ei ole merkitty arvonlisäverovelvollisten rekisteriin. Tulli vastaa maahantuonnin arvonlisäverotuksesta myös silloin, kun maahantuoja on arvonlisäverovelvollinen luonnollinen henkilö eikä tuonti liity hänen liiketoimintaansa. 

Henkilöstöruokailun arvonlisäverotus

Verohallinto on julkaissut 10.1.2025 päivätyn ohjeen Henkilöstöruokailun arvonlisäverotuksesta (linkki). Ohjeeseen on päivitetty 1.1.2025 voimaan tullut uusi vähäisen toiminnan liikevaihdon raja 20 000 euroa sekä Verohallinnon päätöksen mukaiset vuoden 2025 ravintoedun arvot. 

Ostajalla ei arvonlisäverotuksessa vähennysoikeutta pelkän tositteen perusteella

Verohallinto on julkaissut 10.1.2025 päivätyn ohjeen Vähennysoikeus arvonlisäverovelvollisten rekisteriin merkitsemättömältä myyjältä tapahtuneesta ostosta (linkki). Ohjeeseen on päivitetty 1.1.2025 voimaan tullut uusi vähäisen toiminnan liikevaihdon raja 20 000 euroa.

Ostajan vähennysoikeuden edellytyksenä on, että myyjä on arvonlisäverovelvollinen eli lain aineellisten säännösten mukaan velvollinen suorittamaan myynnistä veron. Lisäksi vähennysoikeuden edellytyksenä on, että myyjä antaa tositteen, josta ilmenee ostoon sisältyvä vero.

Ostajalla ei ole vähennysoikeutta pelkästään sillä perusteella, että hän on saanut myyjältä laskun tai muun tositteen, johon on merkitty ostoon sisältyvä vero. Myös tositevaatimuksen osalta vähennysoikeus edellyttää, että myyjä on lain aineellisten sääntöjen mukaan velvollinen suorittamaan myynnistään laskuun tai tositteeseen merkityn veron.

Ostajalle ei voida antaa vilpittömän mielen suojaa, kun ostaja on tietoinen myyjän menettelyn vilpillisyydestä. Vilpittömän mielen suojaa ei myöskään voida antaa, kun myyjän ja ostajan välillä vallinneen vuorovaikutuksen perusteella ostajan on ainakin tullut epäillä myyjän arvonlisäverovelvollisuutta koskevien tietojen oikeellisuutta.

Apteekkien liikevaihdon keskiarvo

Verohallinto on apteekkiverolain perusteella vahvistanut yksityisten apteekkien liikevaihdon keskiarvon vuonna 2023 (linkki).

Päätöksen mukaan Yksityisten apteekkien liikevaihdon keskiarvo, johon ei lasketa mukaan sivuapteekkien liikevaihtoa, on 4 200 000 euroa vuodelta 2023.

Verovuoden 2024 apteekkiveroa laskettaessa ei sivuapteekin liikevaihdosta tehdä sivuapteekkivähennystä, jos sivuapteekin perustamisesta on verovuoden päättyessä kulunut vähintään viisi vuotta ja sivuapteekin verovuoden liikevaihto on vähintään puolet vuoden 2023 yksityisten apteekkien liikevaihdon keskiarvosta, eli vähintään 2 100 000 euroa.

Makeisten ja suklaan arvonlisäverokanta

Valtiovarainministeriö tiedottaa (linkki) lähettäneensä lausuntokierrokselle esitysluonnoksen makeisten ja suklaan arvonlisäverokannan korottamisesta. Hallitus päätti korotuksesta kevään 2024 kehysriihessä. Lausuntoaika päättyy 7.2.2025.

Lausuntokierroksella olevan hallituksen esityksen mukaan nykyisin alennetun 14 prosentin suuruisen verokannan soveltamisalaan kuuluvat makeiset ja suklaa siirrettäisiin 25,5 prosentin suuruisen yleisen verokannan soveltamisalaan. Sen määrittämiseksi, mihin tuotteisiin sovellettaisiin yleistä verokantaa, käytettäisiin yhdistetyn nimikkeistön tullinimikkeitä. Lain on suunniteltu tulevan voimaan 1. kesäkuuta 2025.

Sisällysluettelo