Maanantaina 25.8. veroneuvontamme on poikkeuksellisesti auki vain klo 9–11.

TaxFax nro 40 • 27.6.2025

Verojen maksujen ja palautusten käyttöjärjestystä täsmennetään

Tasavallan presidentti on vahvistanut lainmuutokset (He 39/2025, VaVM 5/2025), joiden perusteella verojen maksut ja palautukset käytetään verojen suoritukseksi verojen eräpäiväjärjestyksessä ja nykyisestä vanhentumispäivän mukaisesta käyttöjärjestyksestä luovutaan. Eräpäivän mukaista käyttöjärjestystä sovelletaan jatkossa kaikkien verolajimaksujen käyttämisessä. Muutokset tulevat voimaan 15.11.2025.

Samana päivänä erääntyvien verojen keskinäinen käyttöjärjestys säilyy ennallaan. Maksuja ja palautuksia käytettäisiin samana päivänä erääntyvien verojen kesken ensin usealle veronsaajalle tilitettäville veroille, kuten työnantajasuorituksille ja viimeisenä yksin valtiolle tilitettäville veroille, kuten arvonlisäverolle ja valmisteverolle.

Käytettävissä olevat maksut kohdistetaan veron suoritukseksi aina ennen käytettävissä olevia palautuksia. Kun veron suoritukseksi on eräpäivänä käytettävissä useita maksuja ja palautuksia, käytetään kaikki maksut ensin, vaikka palautus olisi muodostunut ennen maksun maksupäivää. Menettely vähentää veronpalautusten käyttämistä verojen suoritukseksi.

Verojen kohdistaminen yhdellä viitenumerolla

Verojen maksamisessa otetaan käyttöön menettely, jossa maksu kohdistetaan verovelvollisen kaikkien verojen suoritukseksi yhtä viitenumeroa käyttämällä.

Viitenumero, jolla maksu kohdistuu verovelvollisen kaikkien verojen suoritukseksi, annetaan yhteisöjen, yhtymien ja yhteenliittymien verotuspäätösten maksutiedoissa, verkkolaskulla sekä yhteenvedolla. Verovelvollisen tulee käyttää samaa viitettä maksaessaan oma-aloitteisia veroja.

Muutos koskee myös julkisyhteisöjä kuten esimerkiksi kuntia ja seurakuntia. Myös yhtymät ja yhteenliittymät kohdistavat maksut kaikille yhtymän ja yhteenliittymän veroille, joista yhtymää ja yhteenliittymää verotetaan erillisenä verovelvollisena.

Kaikilla verovelvollisilla säilyy nykyinen oikeus kohdistaa maksu tietyn verolajin suoritukseksi verolajikohtaisilla viitenumeroilla. Kaikki verovelvolliset voivat myös kohdistaa maksuja yhdellä viitenumerolla kaikkien verojensa suoritukseksi. 

Henkilöiden ja kuolinpesien verojen maksamiseen ei esitetä muutoksia

Luonnolliset henkilöt ja kuolinpesät maksavat verot verolajikohtaisilla maksuilla nykytilan mukaisesti.

Arvonlisäveron eritysjärjestelmän verot ja perintöverot sekä maksujärjestelyn piirissä olevat verot

Kaikkien verojen suoritukseksi kohdistettua maksua ei käytetä perintöveron tai arvonlisäveron, johon sovelletaan arvonlisäverolain erityisjärjestelmää, suoritukseksi. Nämä verot jäävät niihin liittyvien erityispiirteiden vuoksi kaikkien verojen suoritukseksi kohdistetun maksun käyttöjärjestyksen ulkopuolelle. Perintövero suoritetaan kohdistamalla verolajikohtainen maksu perintöveron suoritukseksi. Erityisjärjestelmän mukainen arvonlisävero suoritetaan jatkossakin veroilmoituskohtaisilla viitenumeroilla Suomen ollessa tunnistamisjäsenvaltio. 

Kaikkien verojen suoritukseksi kohdistettua maksua ei käytetä myöskään perintätoimen, kuten maksujärjestelyn tai ulosoton, kohteena oleville veroille. Jos verovelvolliselle on myönnetty maksujärjestely, suoritetaan maksujärjestelyssä olevat verot Verohallinnon maksujärjestelyä varten antamalla viitenumerolla nykytilan mukaisesti. Jos vero on siirretty perittäväksi ulosottoon, suoritetaan vero ulosottoviranomaiselle.  

Kaikkien verojen suoritukseksi maksettua käyttämätöntä maksua ei palauteta automaattisesti

Kaikkien verojen suoritukseksi kohdistettua, mutta käyttämättä olevaa maksua ei palauteta automaatiossa, vaan maksu odottaa verovelvollisen tulevia veroja. Maksu käytetään käyttöjärjestykseen kuuluville veroille niiden erääntyessä. Käyttämättä oleva maksu palautetaan verovelvolliselle pyynnöstä.

Maksua käytetään myös erääntyneelle perintöverolle, erääntyneelle arvonlisäverolle, johon sovelletaan erityisjärjestelmää sekä yrityssaneerauksen ja velkajärjestelyn maksuohjelman laiminlyödyille määrille. Lisäksi maksua käytetään ennen palauttamista verovelvollisen maksujärjestelyssä ja ulosotossa olevien verojen suoritukseksi. Maksua käytetään ennen palauttamista myös erääntyneille vastuuveroille.

Viivästyskorko

Verolle lasketaan viivästyskorkoa maksun käyttöhetken sijaan maksun maksupäivään silloin, kun maksu käytetään erääntyneen veron suoritukseksi vasta maksupäivän jälkeen. Viivästyskorkoa ei siten kerry ajalta, jolta veron suoritukseksi käytetty maksu on ollut käyttämättä Verohallinnolla.  

Palautuksen käyttäminen veron suoritukseksi

Maksut ovat ensisijaisia veronpalautuksiin nähden. Maksu käytetään veron suoritukseksi maksupäivänä. Esimerkiksi veron eräpäivänä maksettu maksu huomioidaan veron suoritukseksi eräpäivänä käytettävissä olevana maksuna. Menettely varmistaa, että ajallaan eräpäivänä suoritettu maksu käytetään veron suoritukseksi ennen veronpalautusta, jolloin maksun käyttö vastaa maksajan tarkoitusta ja veronpalautus palautetaan verovelvolliselle.

Oma-aloitteisten verojen maksun ja palautuksen käsittely

Oma-aloitteiset verot käsitellään veronkannossa jatkossakin yhdessä yhtenä verolajina. Maksun kohdistaminen oma-aloitteisten verojen suoritukseksi verolajikohtaisella viitenumerolla säilyy ohjattuna maksutapana luonnollisilla henkilöillä.

Oma-aloitteisen veron maksun käytöstä maksukuukauden lopussa muille veroille luovutaan

Oma-aloitteisen veron maksun käytöstä maksukuukauden lopussa muille veroille luovutaan. Oma-aloitteisille veroille kohdistetut maksut käytetään nykytilan mukaisesti oma-aloitteisen veron suoritukseksi veron eräpäivänä. Maksut odottavat tulevia erääntyviä oma-aloitteisia veroja, eikä niitä enää käytetä muiden verolajien erääntyneille veroille sen kuukauden lopussa, jolloin maksu on suoritettu.

Maksua käytetään muille erääntyneille veroille vasta, kun maksua palautetaan aiheettomana maksuna. Jos verovelvollinen pyytää käyttämättä olevan maksun palauttamista, käytetään maksu ennen palauttamista verovelvollisen muiden verolajien erääntyneille veroille ja muille Verohallinnon saataville. Maksu ei kohdistu muille veroille ilman verovelvollisen tahdonilmaisua.

Maksun käyttäminen vanhentuvalle verolle

Verohallinto voi palauttaa aiheettomaksi katsotun maksun viranomaisaloitteisesti, mutta tilanteessa, jossa verovelvollisella on tiedossa tulevia veroja, maksua ei lähtökohtaisesti pidetä aiheettomana maksuna viranomaisaloitteisesti. Jos verovelvollinen ei pyydä käyttämättä olevan maksun palauttamista, mutta verovelvollisella vanhenee maksun käyttöjärjestyksen ulkopuolisia pääasiassa ulosottoperinnässä olevia veroja, Verohallinnolla on mahdollisuus kohdistaa maksuja viranomaisaloitteisesti vanheneville veroille verojen kertymisen turvaamiseksi.

Maksulle laskettava hyvityskorko

Hyvityskorkoa ei makseta maksulle, joka käytetään veron suoritukseksi myöhemmin kuin maksupäivänä. Muutoksen myötä kaikkien verojen suoritukseksi kohdistetulle maksulle sekä oma-aloitteisten verojen suoritukseksi kohdistetulle maksulle ei lasketa hyvityskorkoa ajalta, jona maksu odottaa veron eräpäivää. Hyvityskorkoa ei siten kerry maksun suorittamisesta etukäteen ennen veron eräpäivää.

Veron alenemasta aiheutuville veronpalautuksille maksetaan hyvityskorkoa nykytilan mukaisesti. Hyvityskorkoa maksetaan myös maksulle, joka palautetaan verovelvolliselle aiheettomana maksuna.

Maksulle, jota ei ole käytetty veron suoritukseksi ja joka palautetaan verovelvolliselle pyynnöstä, maksetaan hyvityskorkoa maksun maksupäivää seuraavasta päivästä palautuspäivään.

Vapaaehtoisen eläkesäästämisen vähennysoikeudet poistuvat

Tasavallan presidentti on vahvistanut lainmuutokset (He 17/2025, VaVM 4/2025), joiden perusteella poistetaan vapaaehtoisten yksilöllisten eläkevakuutusten ja ps-sopimuksen maksujen vähennyskelpoisuus. Muutoksia sovelletaan ensimmäisen kerran vuodelta 2027 toimitettavassa verotuksessa.

Lakimuutokset sisältävät myös seuraavia muutoksia:

    • Tulorekisteri-ilmoitusten antamisvelvollisuus laajennee koskemaan suomalaisella aluksella toimessa olevan vuokratun henkilön saamaa tuloa ja muita työskentelyyn liittyviä tietoja.
    • Ennakkoperintärekisteriin voidaan jatkossa merkitä myös sellainen rajoitetusti verovelvollinen, jonka asuinpaikka on Euroopan talousalueella.
    • Ennakonpidätyksen toimittamisen laiminlyönnin johdosta ennakonpidätys määrätään suorituksen maksajalle kaavamaisesti 40 prosentin suuruisena, ellei kysymys ole sellaisesta suorituksesta, jolle on säädetty tai määrätty muun suuruinen pidätysprosentti.
    • Veronkantolain säännös palautusten säilyttämisestä on kumottu
    • Verohallinnolla on mahdollisuus vuokratyövoiman käyttöön verotuksen avustavissa tehtävissä ja Verohallinnon avustavissa puhelinpalvelutehtävissä.

Vapaaehtoisen yksilöllisen eläkevakuutuksen ja pitkäaikaissäästämissopimuksen maksujen vähennyskelpoisuuden poistuminen

Yksilöllisten eläkevakuutusten vakuutusmaksujen ja pitkäaikaissäästämissopimusten maksujen vähennyskelpoisuutta koskevat säännökset on kumottu.  Myös työntekijän maksamien työnantajan järjestämän kollektiivisen lisäeläketurvan maksujen vähennyskelpoisuus poistuu. Verovelvollinen ei siten voi jatkossa vähentää edellä mainittuja maksuja verotuksessaan.

Vakuutusmaksujen vähennyskelpoisuuden poistaminen ei lähtökohtaisesti vaikuta vapaaehtoisen yksilöllisen eläkevakuutuksen perusteella maksettavan eläkkeen tai pitkäaikaissäästämissopimuksen perusteella maksettavan suorituksen verotukseen. Eläke ja ps-suoritus verotetaan jatkossakin koko määrästään suorituksen saajan pääomatulona tai ansiotulona, jos vakuutusmaksuja on aikanaan vähennetty ansiotuloista.

Maksujen vähennyskelpoisuuden poistaminen ei myöskään muuta eläkkeen tai ps-suorituksen maksamista koskevia säännöksiä. Nykyisiä eläkkeen tai ps-suorituksen maksamisen ikärajoja noudatetaan myös jatkossa.

Tuloverolaissa säädettyjen edellytysten vastaisesti nostettuja säästövaroja verotetaan korotettuna myös lain voimaantulon jälkeen. Myös aiemmat eläkkeen tai ps-suorituksen maksamista koskevat siirtymäsäännökset pysyvät lähtökohtaisesti voimassa.

Pienet, korkeintaan 5 000 euron suuruiset säästövarat, on mahdollista nostaa kahden vuoden kuluessa kertasuorituksena ennenaikaisesti tietyin edellytyksin ilman, että nostettuja varoja verotetaan korotettuna. Pienten säästövarojen nostaminen kertasuorituksena edellyttää myös vakuutuksenantajan suostumusta.

Työnantajan järjestämän kollektiivisen lisäeläketurvan maksujen vähennyskelpoisuus

Työntekijän maksamien työnantajan järjestämän kollektiivisen lisäeläketurvan maksujen vähennyskelpoisuus poistuu. Työntekijä ei voi jatkossa vähentää työnantajan ottamaan kollektiiviseen eläkevakuutukseen maksamiaan maksuja.

Työnantajan maksamien kollektiivisen lisäeläketurvan kuten esimerkiksi ryhmäeläkevakuutuksen maksujen verotuskohtelu ei muutu. Työnantajan maksamat maksut ovat pääsääntöisesti jatkossakin työntekijälle verovapaa etu, jos laissa säädetyt edellytykset vakuutuksen kollektiivisuudelle täyttyvät.

Vuokratyöhön suomalaisella aluksella liittyvät velvollisuusuudet

Tulorekisteri-ilmoitusten antamisvelvollisuus laajenee koskemaan sellaista tuloa, joka perustuu suomalaisella aluksella toimessa olevan vuokratun henkilön saamaan tuloon.

Rajoitetusti verovelvollisen velvoitetta hakea ennakonkantoa laajenee myös suomalaisella aluksella toimessa olevan vuokratun henkilön saamaan palkkaan.

Muutokset tulee voimaan 1.1.2026.

Rajoitetusti verovelvollisen rekisteröityminen ennakkoperintärekisteriin

Ennakkoperintärekisteriin voi rekisteröityä myös sellainen rajoitetusti verovelvollinen, jonka asuinpaikka on Euroopan talousalueella. Nykysääntelyn mukaisesti vain sellainen rajoitetusti verovelvollinen voi hakeutua ennakkoperintärekisteriin, jolla on Suomessa kiinteä toimipaikka tai jonka kotipaikka on valtiossa, jonka kanssa Suomella on kaksinkertaisen verotuksen välttämistä koskeva sopimus. Muutos tulee voimaan 1.1.2026.

Ennakonpidätyksen määrääminen suorituksen maksajalle

Ennakonpidätyksen laiminlyöntitilanteessa suorituksen maksajalle määrättävä ennakonpidätys on 40 prosenttia suorituksen määrästä, ellei kyse ole sellaisesta suorituksesta, jolle on säädetty tai määrätty muu ennakonpidätysprosentti laissa, asetuksessa tai Verohallinnon päätöksessä. Muutos tulee voimaan 1.7.2025.

Palautusten säilyttämisestä luopuminen

Palautusten säilyttämisestä tulevia maksuvelvoitteita varten luovutaan. Samalla luovutaan erilaisista palautusten säilyttämistä koskevista vaihtoehdoista ja euromääräisistä palautusrajoista. Verohallinto maksaa palautettavat määrät verovelvolliselle, jos niiden palautusten ja maksujen yhteismäärä, joita ei ole käytetty verojen suoritukseksi, on vähintään 10 euroa. Muutokset tulevat voimaan 19.8.2025.

Oma-aloitteisten verojen veronpalautukset ja muut palautettavat määrät palautetaan verovelvolliselle viipymättä vero- tai oikaisuilmoituksen antamisen jälkeen taikka palautusta koskevan päätöksen perusteella. Mikäli oma-aloitteisen veron vero- tai oikaisuilmoitukseen kohdistuu valvontatoimia, palautukset maksetaan nykytilan mukaisesti viipymättä sen jälkeen, kun oikeus palautuksen saantiin on selvitetty. Palautukset käytetään erääntyneiden verojen suoritukseksi ennen palauttamista verovelvolliselle muiden veronpalautusten ja palautettavien määrien tavoin.

Veronkantolaissa säädetyt muut palautuksen esteet voivat edelleen rajoittaa palautettavan määrän maksamista verovelvolliselle.

Vuokratun työvoiman käyttö Verohallinnossa

Vuokratyön käyttäminen Verohallinnon avustavissa puhelinpalvelutehtävissä ja verotuksen avustavissa tehtävissä on jatkossa mahdollista. Muutos tulee voimaan 1.7.2025.

Verohallinto voi siirtää tehtäviä yksityisen hoidettavaksi tai tämän lisäksi käyttää sääntelyn mukaisesti vuokratyöntekijöitä näissä samoissa tehtävissä. Avustavia puhelinpalvelutehtäviä ei kuitenkaan voi siirtää yksityisen hoidettavaksi.

Rahastopoikkeuksen voimassaoloa jatketaan vuodella

Tasavallan presidentti on vahvistanut lainmuutoksen (He 59/2025, VaVM 8/2025), jonka mukaan määräaikaisen rahastopoikkeuksen voimassaoloa jatketaan vuodella. ETA-valtiossa perustettuihin tai rekisteröityihin UCITS- tai AIF-rahastoihin ei sovelleta säännöstä yhteisöjen yleisestä verovelvollisuudesta tosiasiallisen johtopaikan perusteella. Voimassaolevan lain mukaan rahastoja koskevan poikkeuksen määräaika päättyy vuoden 2025 lopussa.

Muutos tulee voimaan vuoden 2026 alusta ja on voimassa vuoden 2026 loppuun.

Tupakkaveroon korotus

Valtiovarainministeriö on lähettänyt lausuntokierrokselle lakiesitysluonnoksen (linkki), jossa esitetään muutoksia tupakkaveroon. Esitysluonnoksen mukaan sähkösavukenesteiden ja savuttomien nikotiinituotteiden tupakkaveroa korotetaan keskimäärin 37 prosenttia. 

Lisäksi ehdotetaan, että myös vahvat, yli 20 milligrammaa nikotiinia millilitrassa sisältävät sähkösavukkeissa käytettävät nesteet tulisivat veronalaisiksi. Nikotiinittomien sähkösavukenesteiden veronalaisuutta koskevaa sääntelyä täsmennettäisiin.

Esityksessä ehdotetaan myös, että toisesta EU:n jäsenvaltiosta matkustajatuontina tuotavien nuuskan ja savuttomien nikotiinituotteiden tupakkaverottomuus rajoitettaan kummankin osalta 1 000 grammaan.

Muutokset on tarkoitettu tulemaan voimaan 1.1.2026

Sisällysluettelo