Arvonlisäverollisen liiketoiminnan lopettaminen ja konkurssi
Verohallinto on julkaissut 21.8.2025 päivätyn ohjeen Arvonlisäverollisen liiketoiminnan lopettaminen ja konkurssi (linkki). Ohje on laadittu lähes kokonaan uudelleen aikaisempaa ohjetta täydentäen.
Arvonlisäverollisen toiminnan lopettamiseen liittyvät kulut voivat olla vähennyskelpoisia vähennysoikeuden yleisten edellytysten täyttyessä. Vähennykset kohdistetaan viimeistään liiketoiminnan lopettamiskuukaudelle ja ilmoitetaan lopettamisajankohdalta annettavalla arvonlisäveroilmoituksella. Jos vähennysten lopullinen määrä selviää vasta myöhemmin, on annettava uusi korvaava arvonlisäveroilmoitus.
Konkurssipesän selvityksestä ja yleisestä hallinnosta syntyneiden kulujen ei sen sijaan voida katsoa liittyvän välittömästi konkurssipesän arvonlisäverolliseen toimintaan eli kulujen sisältämä arvonlisävero ei ole vähennyskelpoinen (KHO:2009:43).
Kuolinpesien asiointi uudistuu vaiheittain
Verohallinto tiedottaa toteuttavansa OmaVeroon kuolinpesien sähköisen asioinnin vuonna 2027 (linkki). Uudistus vaikuttaa uusien kuolinpesien asiointiin. Ennen uudistusta muodostuneiden kuolinpesien asiointi jatkuu ennallaan.
Digi- ja väestötietovirasto tuottaa kuolinpesän osakasrekisterin, joka korvaa nykyiset sukuselvitykset. Tavoitteena on koota rekisteriin tarvittavat tiedot kuolinpesän osakkaista automaattisesti, mikä korvaa nykyisen tavan tilata sukuselvityksiä useista eri rekistereistä. Kuolinpesän osakkaat voivat tilata osakastiedot OmaVerossa.
Lisäksi kuolinpesän osakkaat voivat uudistuksen jälkeen asioida itse tai valtuuttaa valitsemansa asiantuntijan hoitamaan asioitaan digitaalisissa palveluissa Suomi.fi-valtuuksien avulla. Kuolinpesän osakkaat saavat asiointiin liittyviä ohjeita Suomi.fi-viesteihin. Osakasrekisteristä hyötyvät myös viranomaiset ja yritykset, jotka voivat jatkossa hakea tarvittavat tiedot suoraan Suomi.fi-valtuuksien tai rekisterin rajapintojen avulla.
Perintöveroilmoitus on uusi veroilmoitus, johon perintöverotus tulevaisuudessa perustuu. Saatavilla olevat tiedot vainajan varallisuudesta näytetään kuolinpesän osakkaille OmaVerossa. Näitä tietoja voi hyödyntää perintöveroilmoituksen ja perukirjan laatimisessa.
Uutta oikeuskäytäntöä
Luxemburgilaiselle yhtiölle annettu konserniavustus ei ollut vähennyskelpoinen
B S.à r.l. ja sen sisaryhtiöt olivat luxemburgilaisia osakeyhtiömuotoisia sisaryhtiöitä, joiden verotuksellinen asuinvaltio oli Luxemburg. Yhtiöt harjoittivat Suomessa kiinteistöjen vuokraustoimintaa ja olivat täällä rajoitetusti verovelvollisia kiinteästä omaisuudesta saamiensa tulojen osalta. Yhtiöt eivät harjoittaneet liiketoimintaa Suomessa täällä olevasta kiinteästä toimipaikasta.
Asiassa oli ratkaistavana, voiko BS.à r.l. vähentää Suomessa elinkeinotulon verottamisesta annetun lain mukaisesti verotettavasta tulostaan sisaryhtiöilleen antamansa konserniavustuksen.
Konserniavustusjärjestelmän lähtökohtana on konserniavustuksen symmetrinen käsittely eli se, että konserniavustusta antavan yhtiön vähennyskelpoista menoa vastaa sen saajan Suomessa veronalainen tulo. Konserniavustuksesta verotuksessa annetun lain 2 §:n 1 momentin mukaan konserniavustuksella tarkoitetaan muuna kuin pääomansijoituksena suoritettua avustusta, jota ei elinkeinotulon verottamisesta annetun lain mukaan saa vähentää tulosta. Tällaista avustusta ei ole pidettävä verosopimuksen 6 artiklassa tarkoitettuna kiinteästä omaisuudesta saatuna tulona, jota voitaisiin verottaa Suomessa. Tilannetta ei ole arvioitava toisin sillä perusteella, että konserniavustuksena annettavat varat ovat kertyneet antajayhtiölle B S.à r.l:lle tämän Suomessa harjoittaman vuokraustoiminnan tuotoista. Siten edellytys konserniavustuksen symmetrisestä verokäsittelystä jäi täyttymättä, eikä B S.à r.l:n sisaryhtiöilleen antama konserniavustus ollut B S.à r.l:n verotuksessa vähennyskelpoinen. Asiassa ei ollut kysymys mainitun verosopimuksen syrjintäkieltoa koskevassa 24 artiklassa tarkoitetusta syrjivästä kohtelusta, eikä konserniavustuksen vähennyskelvottomuus ollut sijoittautumisvapauden vastaista.
Keskusverolautakunnan ennakkoratkaisu verovuosille 2024 ja 2025.
KHO 21.8.2025 T:1732 eli ennakkopäätös KHO:2025:59