12.11.2024

Autoilun verotus

Kuinka suuria verotuottoja kertyy tieliikenteen veroista ja miten tuotot ovat kehittyneet viime vuosina? Miten liikennepolttoaineiden verotasot määräytyvät? Miksi dieselkäyttöisistä henkilöautoista maksetaan käyttövoimaveroa? Miten polttoaineiden jakeluvelvoite vaikuttaa verotuottoihin?

Tieliikenteen verojen tuotot, suhde BKT:hen ja osuus kokonaisverotuloista 2009–2026*

*ennuste 2025–2026
(tiedot taulukkomuodossa sivun alaosassa)

Tieliikenteen verotuksesta

Tieliikenteelle ominaiset verot kertyvät keskeisesti ajoneuvoverosta, autoverosta ja liikennepolttoaineista.

Tieliikenteen verot ovat laajasti hiilidioksidiperusteisia: ajoneuvo- ja autoveroperusteet pohjautuvat autojen mitattuihin hiilidioksidipäästöihin. Ajoneuvoveroa maksetaan auton liikennekäytössä olon ajalta ja sitä maksetaan henkilö-, paketti- ja kuorma-autoista. Vero muodostuu hiilidioksidiperusteisesta perusverosta ja muita kuin bensiiniautoja koskevasta käyttövoimaverosta. Joillekin vanhoille henkilöautoille ajoneuvoveron perusvero määräytyy auton massan mukaan.

Kullekin liikennepolttoaineelle verotasot määräytyvät lähtökohtaisesti niin kutsutun energiaveromallin mukaisesti polttoaineen sisältämän energiasisällön sekä siitä aiheutuvien kasvihuonekaasupäästöjen perusteella. Tämän ohella polttoaineista kannetaan pientä huoltovarmuusmaksua.

Vuoden 2024 alusta energiaveromallin mukainen energiasisältövero liikennepolttoaineille on ollut 0,01681 euroa/megajoule ja hiilidioksidivero 62 euroa tonnilta polttoaineen hiilidioksidiekvivalenttipäästöä kohden. Energiaveromallin mukaisia energiasisältöveron ja hiilidioksidiveron perusteita eri polttoaineille on käyty läpi hallituksen esityksessä 191/2018 vp kappaleen 2.1 taulukossa 1.

Polttoaineen kuluttajahintojen vaihtelu ei vaikuta valmisteveroon, vaan valmistevero on kiinteä nimellinen (euromääräinen) määrä. Valmisteveron määrä kuitenkin vaikuttaa polttoaineen kuluttajahintaan. Sähkön veroluokan I (mm. kotitaloudet) valmisteverotaso on 2,253 snt/kWh.

Dieselpolttoaineille on myönnetty energiasisältöverosta noin 0,0072 euron/MJ suuruinen alennus, joka pienentää valmisteverotasoa noin 26 snt/l. Kyseisellä verotuella on tavoiteltu muun muassa kuorma-autoliikenteen ja sitä kautta vientiteollisuuden sekä linja-autoliikenteen kustannusten alentamista. Verotuki ei takaa, että dieselpolttoaineen kuluttajahinta olisi litraa kohden bensiiniä matalampi.

Koska dieselpolttoaineiden valmisteverotasot ovat matalammat kuin energiaveromallin laskennalliset perusteet edellyttäisivät ja sen tarkoitus ei ole tukea dieselkäyttöistä henkilöautoliikennettä, dieselkäyttöisiltä henkilöautoilta kannetaan matalampaa energiaveroa kompensoivaa ajoneuvoveron käyttövoimaveroa (puhekielessä "dieselveroa"). Koska liikennesähkön tai -kaasun valmisteverotasot eivät myöskään ole täysin energiaveromallin mukaiset, myös täyssähkö-, lataushybridi- ja kaasukäyttöisistä henkilöautoista maksetaan käyttövoimaveroa.

Autovero on kertaluonteinen vero, joka maksetaan, kun auto merkitään ensimmäisen kerran Suomen ajoneuvoliikennerekisteriin. Autovero määräytyy henkilöautoilla hiilidioksidiperusteisen autoveroprosentin ja auton yleisen myyntihinnan perusteella.

Suomessa rekisteröitävät nollapäästöiset henkilöautot, kuten täyssähköautot, ovat autoverottomia, jos ne on otettu käyttöön ensimmäisen kerran 1.10.2021 tai sen jälkeen (HE 176/2021). Tällaisista autoista maksetaan kuitenkin korotettua ajoneuvoveron perusveroa (+64,97 euroa/v.) verrattuna aiemmin rekisteröityihin autoihin.

Muita keskeisiä viimeaikaisia autoilun veromuutoksia:
  • autoveroprosenttien asteittaiset alennukset 2016–2019 (HE 33/2015)
  • ajoneuvoveron verotasojen alennus (HE 170/2018)
  • liikennepolttoaineiden verotasojen korotus (HE 66/2019)
  • parafiinisen dieselin verotuen poisto (HE 144/2020)
  • ajoneuvoveron verotasojen alennus (HE 35/2023)
  • liikennepolttoaineiden verotasojen alennus (HE 36/2023)
  • sähköautojen ajoneuvoverotuksen muutokset (HE 107/2024)
  • EU:n fossiilisten polttoaineiden jakelun, ml. tieliikenne, päästökaupan (ETS2) täytäntöönpano (HE 119/2024)
  • matkailuautojen ajoneuvoveron korotus (HE 144/2024)

Verotuottojen kehitys

Henkilöautokannan kasvusta huolimatta verotuotot tieliikenteestä ovat laskeneet viime vuosina mm. liikenteen sähköistymisen ja polttoaineiden kulutuksen vähenemisen seurauksena. Laskua osaltaan vauhdittaa liikennepolttoaineiden hiilidioksidiveron sekä vanhempien autojen ajoneuvoveron vuonna 2024 alussa voimaan tulleet verotasojen alennukset.

Lisäksi uusiutuvien polttoaineiden jakeluvelvoite alentaa liikennepolttoaineiden verotuottoja. Jakeluvelvoite edellyttää, että liikennepolttoaineen jakelijoiden kulutukseen luovuttamien liikennepolttoaineiden energiasisällöstä laissa määritetty osuus on oltava kunakin vuonna uusiutuvaa alkuperää. Biopolttoaineiden verotasot yksikköä kohden muodostuvat matalammaksi kuin fossiilisilla polttoaineilla niistä maksettavan alemman hiilidioksidiveron vuoksi, minkä seurauksena jakeluvelvoite alentaa polttoaineverojen tuottoa. Biopolttoaineet ovat kuitenkin alemmasta verosta huolimatta fossiilisia polttoaineita kalliimpia, minkä seurauksena jakeluvelvoitteella on kohottava vaikutus polttoaineiden litrahintoihin.

Muita taustatekijöitä verotuottojen alenemiseen 2020-luvun alkupuoliskon lopulla on yhtäältä nolla- ja vähäpäästöisten henkilöautojen rekisteröintien kasvu ja toisaalta henkilöautojen ensirekisteröintien yleinen notkahtaminen. Liikennepolttoaineiden ja ajoneuvoveron verotasot ovat nimellisiä (=euromääräisiä), eivätkä niiden tasot ole sidottu indekseihin tai muuhun talouden kehitykseen. Tieliikenteen erityisverojen tuotto suhteessa bruttokansantuotteeseen (BKT) ja osuus kokonaisverotuotoista on laskenut selvästi 2010-luvulta nykyhetkeen.

Vuosi Suhteessa 
BKT:hen
Osuus
kokonaisvero-
tuloista
Bensiini
(milj. €)
Diesel
(milj. €)
Ajoneuvovero
(milj. €)
Autovero
(milj. €)
Yht.
(milj. €)
2009 2,0 % 5,0 % 1 435 929 654 687 3 705
2010 2,2 % 5,3 % 1 408 1 007 691 941 4 047
2011 2,1 % 5,1 % 1 334 1 038 759 1 068 4 199
2012 2,2 % 5,1 % 1 311 1 260 759 1 007 4 337
2013 2,1 % 4,9 % 1 296 1 272 866 932 4 366
2014 2,1 % 4,8 % 1 298 1 246 878 918 4 340
2015 2,1 % 4,7 % 1 290 1 248 930 884 4 352
2016 2,2 % 4,9 % 1 295 1 362 1 083 964 4 704
2017 2,1 % 5,0 % 1 304 1 378 1 169 977 4 828
2018 2,1 % 4,9 % 1 290 1 387 1 193 1 001 4 871
2019 2,0 % 4,6 % 1 264 1 371 1 150 892 4 677
2020 1,9 % 4,5 % 1 222 1 403 1 168 722 4 515
2021 1,7 % 3,8 % 1 200 1 307 1 134 524 4 165
2022 1,6 % 3,7 % 1 244 1 473 1 108 488 4 313
2023 1,5 % 3,6 % 1 256 1 441 1 087 378 4 162
2024 1,4 % 3,4 % 1 210 1 364 1 060 302 3 936
2025* 1,4 % 3,2 % 1 167 1 324 999 292 3 782
2026* 1,3 % 3,0 % 1 137 1 210 1 015 270 3 632

*ennuste 2025–2026

Lukujen lähteet:

  • Valtion talousarvioesitykset 2011–2025 ja VM:n ehdotus valtion budjetiksi 8.8.2025 (verotuotot 2009–2026)
  • Tilastokeskus (Verot ja veronluonteiset maksut yht, BKT 2009–2024)
  • Valtiovarainministeriö - Taloudellinen katsaus kesä 2025 (BKT- & Veroaste-ennusteet 2025–2026)
  • Veronmaksajat (laskelmat)

Kuviossa ja taulukossa ei ole huomioitu ajoneuvojen rekisteröintimaksuista sekä liikennesähkön ja -kaasun valmisteveroista kertyviä tuottoja. Rekisteröintimaksua kerättiin Tilastokeskuksen mukaan 30 miljoonaa euroa vuonna 2024. Valtiovarainministeriön arvion mukaan vuonna 2024 tieliikenteessä käytetystä sähköstä kertyi valmisteveroa noin 22 miljoonaa euroa ja tieliikenteessä käytetystä maa- ja biokaasusta noin 4 miljoonaa euroa (lähde s. 10 (pdf)).

Kuten muustakin kulutuksesta, esim. liikennepolttoaineista maksetaan arvonlisäveroa yleisen arvonlisäverokannan mukaan. Lisäksi henkilökuljetuksista kerätään arvonlisäveroa alennetulla verokannalla. Yritykset voivat vähentää liiketoiminnan ostoistaan maksamansa arvonlisäveron myyntiensä arvonlisäverosta, siinä missä kuluttajat kohtaavat kuluttajahintaan sisältyvän arvonlisäveron aiheuttaman verorasituksen sellaisenaan. Vuonna 2021 liikennepolttoaineista kertyi valtiovarainministeriön arvion mukaan arvonlisäverotuottoa noin 710 miljoonaa euroa (lähde: s. 15 (pdf)).

Lisää aiheesta:
Tulosta sivu