Ansiotulojen verot ja maksut 22.9.2025

Veromuutokset 2026

Miten verotus on muuttumassa vuodelle 2026 pääministeri Petteri Orpon hallituksen budjettiesityksen ja muiden tekijöiden myötä? Koosteeseen on kerätty keskeisimmät muutokset tämänhetkisen tilanteen mukaan. Ne voivat vielä tarkentua ja muuttua loppuvuoden aikana.

Ansiotulojen verotus

Vuodelle 2026 on luvassa hallituksen kevään 2025 puoliväliriiheen ja hallitusohjelmaan perustuvia kevennyksiä työn verotukseen. Toisaalta tulonhankkimiseen liittyviä vähennyksiä leikataan.

Palkansaajan verotus

Palkansaajan veromuutokset riippuvat vuonna 2026 paitsi tulotasosta, iästä ja huollettavien lasten lukumäärästä myös mm. siitä, paljonko on maksanut työmarkkinajärjestöille jäsenmaksuja tai käyttänyt etätyöhön liittyvää työhuonevähennystä.

Yleisesti palkkaverotus (ml. tuloverot ja veronluonteiset sosiaalivakuutusmaksut) kevenee hallituksen puoliväliriiheen ja hallitusohjelmaan perustuvien tuloverokevennysten myötä, vaikka sosiaalivakuutusmaksujen (etenkin työttömyysvakuutusmaksun) taso nousee. 53–62-vuotiaiden eläkevakuutusmaksu kuitenkin laskee, kun vakuutusmaksun korotusosuus poistuu. Tämän myötä etenkin 53–62-vuotiailla jää käteen aiempaa suurempi osuus bruttopalkasta.

Palkansaajan korkeimpien marginaaliverojen alentaminen noin 52 prosenttiin keventää suurituloisimpien palkansaajien verotusta, kun marginaalivero on ollut aiemmin jopa 59 prosenttia vajaan 100 000 euron vuositulosta alkaen.

Arvioita (18–52/63–64-v.) palkansaajan veroprosentin muutoksista 2026 (pdf)

Arvioita 53–62-v. palkansaajan veroprosentin muutoksesta 2026 (pdf)

Palkansaajan marginaaliveroprosenttien muutos 2026 (pdf)

Työtulovähennyksen lapsikorotus nousee

Työtulovähennyksen lapsikorotusta nostetaan 55 eurolla 105 euroon per huollettava lapsi. Yksinhuoltajille lapsikorotus myönnetään kaksinkertaisena. Työtulovähennykseen on oikeutettu palkkatulojen ja muiden työtulojen perusteella. Vähennys tehdään suoraan verosta, jolloin 55 euron nosto merkitsee 55 euroa aiempaa enemmän nettona käteen vuodessa.

Työtulovähennyksen lapsikorotuksen noston vaikutus 2026 (pdf)

Työmarkkinajärjestöjen jäsenmaksujen verovähennysoikeuden poistuu

Jäsenmaksut tahoille, joilla sääntöjensä mukaan voisi olla työmarkkinatoimintaan liittyviä tavoitteita, säädetään vähennyskelvottomiksi. Vähennysoikeus ollaan poistamassa sekä työntekijä- ja työnantajapuolelta. Työttömyyskassalle menevä maksu(osuus) olisi jatkossa entiseen tapaan vähennyskelpoinen.

Työmarkkinajärjestöjen jäsenmaksuvähennyksen poiston vaikutus 2026 (pdf)

Työhuonevähennys palkkatuloista

Omassa tai perheen käytössä olevan asunnon tai vapaa-ajan asunnon kustannukset eivät jatkossa enää olisi palkkatulon hankkimisesta tai säilyttämisestä johtuvia vähennyskelpoisia menoja.

Työsuhdepolkupyörien verovapaus poistuu

Verovapaus poistuu uusilta polkupyöräeduilta, joiden käyttöönotosta työnantaja ja työntekijä ovat sopineet 24.4.2025 tai sen jälkeen. Ennen tätä sovitut polkupyöräedut ovat verovapauden piirissä sopimuskauden loppuun saakka tai jos kyse on työnantajan ostamasta polkupyörästä, viiden vuoden ajan edun käyttöönotosta.

Suomeen tulevien avainhenkilöiden lähdeveron kevennys ja laajennus

Suomeen töihin tulevien avainhenkilöiden lähdevero alenee 32 prosentista 25 prosenttiin. Lisäksi lain soveltamisala laajenee kotimaahan palaaviin Suomen kansalaisiin. Lakia sovellettaisiin Suomen kansalaisiin enintään 24 kuukauden ajan työskentelyn alkamisesta.

Eläkkeensaajan verotus ja eläketulon lisävero

Hallituksen tuloverokevennykset ja verovähennysten leikkaukset on suunnattu lähtökohtaisesti työtuloihin. Eläketulojen verotukseen sen sijaan kohdistuu vähemmän muutoksia.

Korkeimpien marginaaliverojen alennus ja siihen liittyvät parametrimuutokset koskevat kuitenkin myös eläketuloja. Myös eläketulon lisävero kevenee sen alarajan noustessa 47 000 euron eläketulosta 60 000 euroon. Lisäveron kevennys on kuitenkin vain kompensoiva toimi sille, että valtion tuloveroasteikkoon ehdotetut parametrimuutokset kiristävät eläkeverotusta. Jollei tämän vastapainoksi kevennettäisi eläketulon lisäveroa, eläkeverotus kiristyisi paikoitellen huomattavasti noin 45 000–105 000 euron vuosituloilla.

Kokonaisuudessaan suurimmalle osalle eläkkeensaajista ei isoja muutoksia eläkeverotukseen ole tiedossa. 70 000–100 000 euroa vuodessa ansaitsevan eläkkeensaajan verotus on kuitenkin kokonaisuudessaan kiristymässä eläketulon lisäveron kevennyksestä huolimatta. Yli 100 000 euroa ansaitseva eläkeläinen taasen hyötyy marginaaliverojen alennuksesta ja niinpä kaikkein suurimmilla eläketasoilla verotus kevenee.

Työtuloja ansaitsevan eläkeläisen verotus voi sen sijaan keventyä jo pienemmillä tulotasoilla laajemman työn verotuksen kevennyksen takia.

Eläkkeensaajan veromuutos 2026 (pdf)

Perintö- ja lahjaveron alarajat nousevat

Verotettavan perintöosuuden alaraja nousee 20 000 eurosta 30 000 euroon ja verotettavan lahjan alaraja 5 000 eurosta 7 500 euroon. Lisäksi perintö- ja lahjaverosta vapaan tavanomaisen koti-irtaimiston arvoa korotetaan 4 000 eurosta 7 500 euroon.

Perintöveron kymmenen vuoden maksuajalta perittävän koron marginaali alenee 3,5 prosentista kahteen prosenttiin.

Perintö- ja lahjavero, esimerkkejä alarajan muutoksista (pdf)

Bensiinin ja dieselin verotaso laskee

Liikennepolttoaineiden valmisteverotasot alenevat kahdessa osassa: 1.1.2026 ja 1.1.2027. Alennus toteutetaan alentamalla polttoaineiden hiilidioksidiverokomponenttia.

Molempien muutosten yhteisvaikutus polttoaineiden arvonlisäverolliseen kuluttajahintaan arvioidaan olevan bensiinille 3 senttiä litralta ja dieselille 3,3 senttiä litralta. 1.1.2026 veromuutos olisi suunnilleen puolet tästä, eli noin 1,5 senttiä litralta.

Esimerkkejä kulutusveromuutoksista 2026 (pdf)

14 prosentin ALV-kanta alenee 13,5 prosenttiin

14 prosentin arvonlisäverokanta, joka koskee mm. elintarvikkeita, ravintola-aterioita, kirjoja, lääkkeitä, joukkoliikennettä ja majoituspalveluita, alenee 0,5 prosenttiyksiköllä 1.1.2026 alkaen.

Esimerkkejä kulutusveromuutoksista 2026 (pdf)

Alkoholivero

Kaikkien alkoholijuomien verotasoihin tehdään kuluttajahintojen nousua vastaava indeksitarkistus vuodelle 2026, minkä ohella verotasot sidottaisiin vastaisuudessa pysyvästi indeksiin. Toisin sanoen verotasot nousisivat  vuosittain automaattisesti suhteessa kuluttajahintojen toteutuneeseen muutokseen.

Lisäksi viineihin ja muihin käymisteitse valmistettuihin alkoholijuomien kategoriaan toteutetaan indeksikorotuksen päälle erillinen veronkorotus, joka tulee voimaan 1.1.2026. Korotuksen tarkoitus on osittain kompensoida makeisten ja suklaan arvonlisäveron korotuksen toteuttamatta jättämisestä aiheutuvaa verotulojen menetystä.

Esimerkkejä kulutusveromuutoksista 2026 (pdf)

Virvoitusjuomavero

Virvoitusjuomaverotuksessa otetaan käyttöön uusi verotuottoneutraaliksi mitoitettu veroporrastus. Uusi porrastus jaottelee veronalaisia juomia aiempaa hienojakoisemmin sokeripitoisuuden mukaan.

Tämän ohella virvoitusjuomaveroon toteutetaan hallitusohjelmassa sekä keväiden 2024 & 2025 kehysriihissä päätetyt yhteensä noin 110 miljoonan euron veronkiristys.

Esimerkkejä kulutusveromuutoksista 2026 (pdf)

Tupakkavero

Eri nikotiinituotteiden, kuten savukkeiden, nikotiinipussien ja sähkösavukenesteiden valmisteverot nousevat.

Esimerkkejä kulutusveromuutoksista 2026 (pdf)

Sähkön huoltovarmuusmaksu

Sähkön huoltovarmuusmaksua korotetaan 1.4.2026 alkaen. Korotuksen vaikutusta kotitalouksien vuotuisiin sähkökustannuksiin voi luonnehtia vähäiseksi.

Metsävähennys

Metsävähennyksen vuotuinen vähennysoikeus sekä enimmäismäärä nousevat verovuodelle 2026. Metsävähennys nousee 60 prosentista 75 prosenttiin verovuoden metsätalouden pääomatuloista. Vähennyksen enimmäismäärä nousee nykyisestä 60 prosentista 75 prosenttiin metsäkiinteistöjen yhteenlasketuista hankintamenoista. 

Finanssialan bonukset

Asiakasbonus, -hyvitys, -alennus tai muu vastaava asiakkuuteen perustuva rahanarvoinen etu on vuodesta 2026 alkaen luonnollisen henkilön ja kuolinpesän veronalaista pääomatuloa, jos etu kertyy tai muodostuu yksityistalouden luottojen, talletusten, sijoitusten, sijoitusvakuutusten, vakuutusmuotoisten sijoitustuotteiden tai kapitalisaatiosopimusten määrän tai arvon perusteella. Etu on kuitenkin verovapaata tuloa siltä osin, kuin etu käytettään tai se kohdistuu edellä mainittuihin samoihin eriin liittyviin palveluihin, palvelumaksuihin tai luoton korkoihin eikä etua makseta rahana tai siihen verrattavalla tavalla. Lisäksi verovapaus edellyttää, että asiakas ei voi vaikuttaa edun käyttökohteeseen.

Kaivosten ja datakeskusten sähkövero

Kaivosten verotuki poistuu, kun ne siirtyvät yleiseen sähköveroluokkaan I. Käytännössä energiavero nousee 0,05 sentistä 2,24 senttiin kilowattitunnilta. Hallitus linjasi kaivosten ja datakeskusten sähköverotuen poistosta luovuttuaan makeisten ja suklaan arvonlisäveron korotuksesta. Datakeskusten osalta muutos ei ole vielä tarkentunut.

Hallituksen myöhempiä verohankkeita:

Kiinteistöverotuksen arvostamisuudistus

Hallitusohjelman mukaan kiinteistöverotukseen toteutetaan uudistus, jolla korjataan kiinteistöjen verotus­arvojen ja käypien arvojen eriytyminen toisistaan. Aikataulu ja toteutus eivät ole selvillä.

Yhteisövero alenee 2027

Hallitus sopi kevään kehysriihessä yhteisöveron alentamisesta 20 prosentista 18 prosenttiin vuoden 2027 alusta. Veromuutos käsitellään eduskunnassa vasta myöhemmin vuonna 2026.

Tulosta sivu