Valtiovarainministeriön budjettiehdotus: Hallituksen budjettiriiheen jäi 400 miljoonan euron kevennystarve

9.8.2017  |  Vuosi 2017

Valtiovarainministeriön budjettiehdotus uhkaisi toteutuessaan kiristää palkansaajien verotusta selvästi vuonna 2018. Keskituloisen 3 312 euroa kuussa ansaitsevan veroprosentti nousisi 0,4 prosenttiyksikköä 30,4 prosentista 30,8 prosenttiin. Keskituloisen nettopalkan ostovoima alenisi 0,7 prosenttia.

Näissä Veronmaksajain Keskusliiton arvioissa on valtiovarainministeriön budjettiehdotuksen ja työmarkkinoiden kilpailukykysopimuksen vero- ja maksumuutosten lisäksi huomioitu arvioidun ansio- ja hintakehityksen vaikutukset veroihin ja ostovoimaan. Laskelmassa ansiotason oletetaan nousevan keskimäärin 1,2 prosenttia ja hintatason 1,3 prosenttia vuonna 2018.

Veronmaksajain Keskusliiton toimitusjohtaja Teemu Lehtinen odottaa, että palkkaverotusta nyt uhkaavat kiristykset puretaan kokonaan hallituksen budjettiriihessä elokuun lopulla. Näin saadaan turvallinen pohja myös syksyn liittokierrokselle työmarkkinoilla.

- Liittokierrokselta laajasti toivottu palkkamaltti ei synny itsekseen, vaan se edellyttää tuekseen myös hallituksen veromalttia.

- Hallituksen on budjettiriihessään syytä päättää noin 400 miljoonan euron kompensoivista kevennyksistä, jotta palkansaajien verotusta ensi vuonna uhkaava kiristyminen voidaan estää kaikilla tulotasoilla.

Valtiovarainministeriön budjettiehdotus on verotuksen osalta tulkittava luonteeltaan tekniseksi pohjaksi, joka sisältää lähinnä hallituksen jo aiemmin päättämiä asioita. Veroasiat käsitellään kokonaisuudessaan vasta hallituksen budjettiriihessä elokuun lopulla.

Lehtinen pitää veroasioiden käsittelyn lykkäämistä koko hallituksen budjettiriiheen tässä tilanteessa ymmärrettävänä lähtökohtana.

- Hallituksen onnistuneet veroratkaisut vuodelle 2017 ovat kantaneet hyvää hedelmää. Ne ovat yhdessä kiky-sopimuksen kanssa olleet osaltaan siivittämässä Suomea lupaavan kasvun alkuun.

- Nyt hallituksen pitää jatkoksi tehdä myös vuodelle 2018 viisaita veroratkaisuja. Siihen on hyvä tilaisuus budjettiriihessä, eikä tätä tilaisuutta pidä hukata.

Palkansaajan verotus ja ostovoima 2000 - 2018 (pdf)
Kulutusveroesimerkit (pdf)
Esimerkkejä asuntolainan korkovähennyksen muutoksesta (pdf)
Päivähoitomaksut 2018, hallituksen ehdotus (pdf)

Lisätiedot:
toimitusjohtaja Teemu Lehtinen, p. 0400 414 652

Tulosta